Transport till betet

lakrits

Trådstartare
Snart är det dags att skicka iväg lillkillen på hingstbete och undrar om ni kan ge mig lite råd om hur jag ska göra.

Han har bara åkt transport en gång och det var när han var 5 månader, idag är han 1 år, och då var mamma med.

Vad jag läst i tidigare trådar som fanns här bla. förra våren så ska man inte binda upp åringar utan de ska få åka lösa.
Stämmer det?

Eftersom han inte åkt mer än en gång, ska vi träna lite innan med sällskap till honom i transporten eller ska han tränas själv?

Hur gjorde ni när era småttingar skulle åka bort själva?

Sv: Transport till betet

vi löskör ofta unghästarna, men det är ju lite beroende på hur stora dom är.
annars lägger vi halm framför bommen, men då måste ju hästen kunna stå uppbunden. är unghästen van vid att stå själv brukar vi lastträna själva, annars har jag en gamal snäll märr som får vara sällskaps dam :D

Om du är rädd om din häst så binder du upp den i transporten. Det är bara föl som ska köras obundna. Se till att justera in bommens höjd för din häst, bind kort så att den inte tar sej över bommen, allt för att förhindra att nåt otrevligt ska hända.

Körde min ettåriga unghingst till bete förra sommaren. Hade två grimskaft i grimman. Ett band jag under bommen för att han inte skulle stegra, det andra över bommen som vanligt. Funkade jättebra.

Träna så mycket du kan! Du kan träna ensam, det gjorde jag med min åring, var lugn, tålmodig och metodisk. Det räcker om han bara kliver lite på rampen först för att vänja sig vid ljudet, eller att någon går runt i transporten, öppnar och stänger den när han är utanför. All träning runt det är bra. Min lilla kille är inge problem att lasta alls. Det är inga direkt höga krav även om hästen är ung, gör det roligt med belöning och se till att vara på gott humör! :D

Men som sagt, bind honom. det är säkrare!

*kl*

Han är van vid att stå uppbunden i stallgång, box, stolpe osv.
Om han blir rädd när han är bunden så får han ingen panik men rycker till gör han.
Lite rädd för olika ljud men det är väl kanske vanligt.

Ska jag transportera honom själv eller ska jag ta med någon annan häst?

är han van vid att grejas med själv, hade jag lastat honom själv.
men jag hade lagt halm framför/upp till bommen. hoppar han upp, så kan han inte slå runt.(jag har upplevt det, dom är smidigare än vi tror ;) )

men oftast går det ju bra... lycka till

Liknande trådar

Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 629
  • Låst
Hästhantering Jag har två döttrar som tävlar och tränar sina ponnyer i hoppning, vilket kräver en del resande med häst. En av våra ponnyer hatar att...
Svar
9
· Visningar
1 882
Senast: Gunnar
·
Katthälsa Hej, I förra veckan hittade vi vår fina hankatt Sigge påkörd i skogen. Då hade han legat och tryckt i 6 dagar. Vi åkte direkt till...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 011
Avel Fick ett hingstföl i slutet av juni iår och planen var att ta hem sto och föl som inackordering för sällskap till honom. Tyvärr blev han...
2
Svar
32
· Visningar
3 700

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka