Transport problem!

C

chrysler

Har ingen skylt bak på transporten å beställde en "hästtransport" skylt men den var alldeles för lång, vilket alla bak skyltarna är.De tar emot järn skenorna som håller upp bakluckan.Kan man sätta en mindre skylt bak?Tex den fyrkantiga som ska vara fram?Eller måste den vara så förbannat lång? :devil:
I annat fall, kan ngn tipsa om transport skylt om är kortare, så en idag som det bara stod "hästar" på, var kan man beställa en sådan?
*Vädligt tacksam för svar*

Sv: Transport problem!

Jag vet några som delade på skylten så de blev "Häst transport" och på så sätt fick plats med den.
Tror faktisk man måsta ha den avlånga bak och fyrkantiga fram...de borde stå på vägverkets hemsida!

Smart!
Att jag inte tänkte på det :o Ska be farsan kapa den imorrn! :bow:

Det är bara lag på att den ska sitta bak på transporten och hur stor den ska vara, inte att hela ska synas ;)

Vi har satt våran så att ytterkanterna ligger lite gömda under "reglarna". Man ser klart och tydligt att det står Hästtransport, men lite av H och T är gömda.

Det var så vi tänkte från början egentligen, sedan tänkte jag att det kanske skulle vara förbjudet...

Sätt den på överluckan då?! Där sitter min... :smirk:

Fast om man har reglar lika breda som på lämmen där så hjälper inte det särskilt mycket...

Reglarna sitter som sagt ända upp på bak luckan oxå.Man kan ju iofs som du skriver sätta klossar under skylten så den blir i jämnhöjd med reglarna å sätta fast den utanpå.
Men jag fattar inte varför man tillverkat transporter med de måtten där det är omöjligt att ha skylt fast det är lag på det :devil:

Man köper den självklistrande skylten och sedan klipper man itu den så att den passar mellan järnen, vi fick tom dela vår i tredelar då järnen sitter väldigt taijt.

Sätt skylten på sniskan eller specialbeställ, om det nu går.

Kan som tips meddela att en fågel viskat i örat på mig att det är flera kontroller på G från jordbruksverket avseende just skyltning av transporter på flera tävlingar (även lokalnivå) i alla fall här i Skåne närmsta tiden så ni vet. Är inte skyltarna rätt så åker man på dels böter men även att betala för deras kontroll är allt ok så kostar det inte en krona.

Jag tycker det är rätt många som har fel skyltning egentligen när man börjar kolla andra transporter.
Så det är godkänt att dela skylten då så man kan sätta mellan å utanför reglarna om det inte får plats på vanligt sätt?
De kanske kommer på att man får böter för det oxå :smirk:

Det är helt lagliigt, sett bakifrån så syns den precis som om det vore en hel skylt, det viktiga är ju att det går att läsa vad det står och att den syns tydligt.
Själv skall jag ut nu och klistra på den förhatliga framskylten (innan det är dags att rulla iväg till tävling imorgon) tyvärr sitter märkesnamn och dekor där den skall sitta så det är inte så snyggt att klistra över allt detta (därför har den blivit liggande i sadelkammaren innan) men inte så roligt att åka på böter så nu får det se ut hur fan det vill. Är ju faktiskt ganska löjligt detta just på hästtransporter, råder det någon tvekan om att det kan vara djur idem ? På lastbilar kan jag förstå det för där är det inte alltid så lätt att avgöra om det är en hästbuss eller inte alltid men hästtransporter är ju lite svårt att missta sig på.

Fast alla kör inte alltid häst i dom. MEN systemet som är nu är ju jättedumt. Det skulle vara skyltar som gick att ta av så man bara satte på dom synligt när hästen är i släpet och det annars inte sitter några skyltar på.

Hästtransporter ( som man drar efter bil) har visst dispens från kravet att skyltarna endast skall sitta på när det är häst i dom. Det var visst för krångligt att hitta nån patent som gjorde det enkelt att såtta dit och ta bort skyltarna.
Övriga djurtransporter som lastbilar/släpvagnar som fraktar tex renar, hundkörare med hundsläpvagnar etc skall ta bort skyltarna när det inte är djur i.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästhantering Min underbara häst har visat sig ha ett problem som jag inte vet hur jag ska lösa. När jag köpte henne för snart två år sedan åkte hon...
Svar
15
· Visningar
4 346
Senast: Korven
·
B
Hästhantering Hej! Jag har ett 3-årigt halvblodssto som nu efter lastträning är exemplarisk att lasta i och ur transporten. Jag har även tränat på att...
2
Svar
21
· Visningar
5 015
Senast: tuaphua
·
Hästhantering Hej jag är ny här på buke och vet inte riktigt hur det fungerar än.. men jag blev medlem av en andledning, mitt problem. Det är så att...
10 11 12
Svar
222
· Visningar
31 047
Senast: mackan
·
Hästvård hej, behöver skriva av mig lite:), kanske kan ni dela med er av era åsikter och tankar:D... Så här ligger det till - jag har en...
Svar
19
· Visningar
3 302
Senast: Bleuh
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Klösmöbel
  • Målbilder för trubbnosar.