Transport - orolig för golvet

Vira

Trådstartare
Hur mycket ska man lita på verkstaden, och hur dåligt skick ska golvet vara i innan man byter? Har en Värmlandsvagnen från 00-talet som har trägolv. Den har stått utomhus året runt och golvet har blivit i sämre skick i kanterna och då särskilt längst bak. Träet skivar sig och smular sig osv. Å andra sidan har det rejäla stålbalkar under och det är inte genomruttet. Dunkar jag på det med skruvmejsel blir det ordentliga märken i ytlagret men sedan tar det emot.

Det var förra året det började bli i dåligt skick, så jag körde den säsongen men tänkte byta golvet till våren. Men när jag lämnade in det för koll och byte av golvet så tittade verkstaden på det och tyckte att det där inte alls var så farligt, att stålbalkarna under var i gott skick och att det därför inte var någon risk att köra häst med det. Alltså gjordes ingen åtgärd, annat än att jag ska vika upp gummimattorna jämt så att golvet får torka.

Nu börjar det närma sig att köra med det för första gången i år, och jag har ångest. Jag kunde inte själv vara närvarande vid kollen så jag är osäker på vad som sades och gjordes. Är det vansinne att åka i släpet? Brukar verkstäderna veta vad de pratar om? Är det meningsfullt att lämna in den på ett annat ställe för second opinion? Borde jag byta golvet oavsett vad de säger? Hur dåligt låter ni golvet bli innan ni byter? Sliter mitt hår här, och skulle gärna vilja ha lite input även om det förstås är svårt när jag inte kan visa upp golvet i fråga.
 
Okay, jag har bokat tid för ny koll hos en annan person. Så nu är mina nerver lite lugnare :p.
 
När skivan börjat "skiva sig", alltså när limmet släpper och fanerlagren börjar sära på sig, minskar hållfastheten hos en plywoodskiva påtagligt. Och det är ofta just i bakre delen av golvskivan som den tar mest stryk, eftersom den ofta blir långvarigt fuktig av urin och/eller regnvatten. Om verkstaden kommenterar stålramens kondition så säger det mig främst att de inte har någon större erfarenhet av hästtransporter, när det handlar om en vanlig släpkärra och utbredd last kan det kan ha relevans men en hästtransport behöver klara punktlast. Golvskivans kondition är vital och är generellt den svagaste länken; det skall mycket till innan chassibalkarna ger upp.
 
Tack! Ja det låter väldigt rimligt. Jag är ju inte rädd att hela golvet ska ge vika, jag är rädd att en hov ska trampa igenom. Den som ska titta på golvet nu nämnde att han själv har häst och hästtransport och förstod min oro, så förhoppningsvis kan han det hela bättre. Men då låter det kanske som att jag bör byta golvet nästan oavsett vad han säger? För på de värsta ställena så går översta lagret att "skala av", även om underliggande kanske är helt stabilt fortfarande.
 
Jag tror inte du blir lugnare förrän du bytt golv. Så är jag i alla fall.

Du kommer att behöva byta golv inom en inte alltför avlägsen framtid. I dina skor hade jag hellre bytt nu och sluppit ha ångest, hellre än senare och levt med oron.
 
Ja det har du rätt i. Jag kom liksom bara av mig när jag lämnade in den för att byta golv men fick tillbaka den med att det inte alls behövdes. Men ångesten finns ju kvar, och jag skulle ju aldrig förlåta mig själv om det hände något ...
 
Är lite samma här. Plyfagolvet byttes för 5 år sedan och jag har ägt släpet i 2 år, det har varit sparsamt använt sedan det byttes och förra ägaren hade släpet ute under tak. jag har inget tak utan bara ute.
Längst bak 10 cm mot rampen har man haft en galonmatta faststiftad (antagligen för att skydda gångjärnen) som såklart bundit fukten kvar under den... Nu har jag tagit bort galonmattan och är noga med att lufta, var jag iofs innan med men galonhistorien motverkade ju det.

I mitt fall är det bara längst bak det är lite uppluckrat och ytlagret går att skrapa loss när den är blöt. Dock går det en balk under golvet precis där, och på alla andra ställen är golvet bra.
Bad besiktningsmannen kolla golvet förra året och han sa att det var i toppskick och gick att köra i många år till. Men ändå funderar man ju. Dock känns det ju rätt märkligt om man ska behöva byta golv vart 5e år liksom? Släpet är som sagt inte mkt använt. Hur ofta behöver man då byta om man åker varje vecka tänker jag...
 
Men då låter det kanske som att jag bör byta golvet nästan oavsett vad han säger? För på de värsta ställena så går översta lagret att "skala av", även om underliggande kanske är helt stabilt fortfarande.
Ja. Den golvskivan har definitivt gjort sitt, tyvärr.
 
Jag kom liksom bara av mig när jag lämnade in den för att byta golv men fick tillbaka den med att det inte alls behövdes. .

Lite skumt, man säger ju 10år, max 15 på trägolv. Kör du med det så påverkas det ju av yttre omstädigheter, vatten ev med salt i vinter/vår är gör att den bästa skiva ruttnar. Jag skulle aldrig ställa en häst i det släp/golv du beskriver.
 
Hm. När jag tittade på den igen nu så tror jag att jag förstår vad de menade med stålbalkarna. De går under transporten precis där golvet är dåligt (längs väggarna och någon dm till), så om man kan lita på att resten är bra och på att balkarna är heltäckande på det dåliga området så kanske den är säker ändå. Känns ändå bäst att byta, men om nästa som tittar på den bekräftar att det dåliga bara är över balkarna kanske jag kan våga åka någon mer gång före bytet?
 
Hm. När jag tittade på den igen nu så tror jag att jag förstår vad de menade med stålbalkarna. De går under transporten precis där golvet är dåligt (längs väggarna och någon dm till), så om man kan lita på att resten är bra och på att balkarna är heltäckande på det dåliga området så kanske den är säker ändå. Känns ändå bäst att byta, men om nästa som tittar på den bekräftar att det dåliga bara är över balkarna kanske jag kan våga åka någon mer gång före bytet?
Utan att börja spekulera i detaljerade konstruktionslösningar så vill du ju inte heller riskera att skivan knäcks kant i kant med balken.
Som tillfällig akutlösning, om du har lös matta, kanske jag skulle lägga en skiva ovanpå den befintliga (under mattan) över det skadade områdt, 12 mm räcker långt. Men som sagt, har lagren i skivan börjat separera så är det dags att byta. Ungefär som att se corden på blankslitna däck. ;)
 
Jag sopade ur mitt släp och sopade under mattan och såg att det var lite slitet i ena hörnet så jag vände på sopen och slog den i golvet och gick rätt igenom så det är bäst att byta golvet.
Mitt golv såg fint ut utom just i detta hörn där det var lite slitet...
 
När skivan börjat "skiva sig", alltså när limmet släpper och fanerlagren börjar sära på sig, minskar hållfastheten hos en plywoodskiva påtagligt. Och det är ofta just i bakre delen av golvskivan som den tar mest stryk, eftersom den ofta blir långvarigt fuktig av urin och/eller regnvatten. Om verkstaden kommenterar stålramens kondition så säger det mig främst att de inte har någon större erfarenhet av hästtransporter, när det handlar om en vanlig släpkärra och utbredd last kan det kan ha relevans men en hästtransport behöver klara punktlast. Golvskivans kondition är vital och är generellt den svagaste länken; det skall mycket till innan chassibalkarna ger upp.

Håller med om att verkstaden inte verkar veta vad de pratar om.
 
Hur mycket ska man lita på verkstaden, och hur dåligt skick ska golvet vara i innan man byter? Har en Värmlandsvagnen från 00-talet som har trägolv. Den har stått utomhus året runt och golvet har blivit i sämre skick i kanterna och då särskilt längst bak. Träet skivar sig och smular sig osv. Å andra sidan har det rejäla stålbalkar under och det är inte genomruttet. Dunkar jag på det med skruvmejsel blir det ordentliga märken i ytlagret men sedan tar det emot.

Det var förra året det började bli i dåligt skick, så jag körde den säsongen men tänkte byta golvet till våren. Men när jag lämnade in det för koll och byte av golvet så tittade verkstaden på det och tyckte att det där inte alls var så farligt, att stålbalkarna under var i gott skick och att det därför inte var någon risk att köra häst med det. Alltså gjordes ingen åtgärd, annat än att jag ska vika upp gummimattorna jämt så att golvet får torka.

Nu börjar det närma sig att köra med det för första gången i år, och jag har ångest. Jag kunde inte själv vara närvarande vid kollen så jag är osäker på vad som sades och gjordes. Är det vansinne att åka i släpet? Brukar verkstäderna veta vad de pratar om? Är det meningsfullt att lämna in den på ett annat ställe för second opinion? Borde jag byta golvet oavsett vad de säger? Hur dåligt låter ni golvet bli innan ni byter? Sliter mitt hår här, och skulle gärna vilja ha lite input även om det förstås är svårt när jag inte kan visa upp golvet i fråga.

Inget hjälpande svar direkt men.. :o
Jag känner igen din ångest, därför bytte jag släp till ett med alu golv. Problem solved! :D
 
Tycker du? Själv tycker jag det är ännu värre. Det går ju inte att kontrollera, du märker inte försvagningen förrän olyckan är ett faktum.

Jaa, det tycker jag om man har en eller flera storkissare i transporten. Jag har också haft trägolv men aldrig igen. Jag vet du är för trägolv men det är verkligen inte jag så jag kommer inte ens slösa tid på att diskutera det med dig. :up:
 
Jag vet du är för trägolv men det är verkligen inte jag så jag kommer inte ens slösa tid på att diskutera det med dig.

Det vet du uppenbarligen ingenting om, eftersom vi har haft aluminiumgolv de senaste 10 åren.

Det jag vänder mig besätmt emot är de gånger aluminium framhålls som ett ofelbart material som aldrig behöver kollas, aldrig skadas och är helt idiotsäkert. Det vi vet om aluminium är att det är relativt känsligt, det är svårt/omöjligt att kontrollera när det ligger som golv i hästtransporten och det är alls inget evighetsmaterial utan en mjuk lättmetall.
 
Det vet du uppenbarligen ingenting om, eftersom vi har haft aluminiumgolv de senaste 10 åren.

Det jag vänder mig besätmt emot är de gånger aluminium framhålls som ett ofelbart material som aldrig behöver kollas, aldrig skadas och är helt idiotsäkert. Det vi vet om aluminium är att det är relativt känsligt, det är svårt/omöjligt att kontrollera när det ligger som golv i hästtransporten och det är alls inget evighetsmaterial utan en mjuk lättmetall.

Jag såg dig i en tråd från 2013 där du propagerade för trägolv.
Jag har aldrig skrivit att det är ett ofelbart material som aldrig behöver kollas, jag skrev att jag hade ångest över trägolv, bytte till alugolv problem solved. Du får nog läsa om läsa rätt!
Jag kollar fortfarande golvet varje år hos yrkesman. Det är inte svårt och omöjligt att kolla alu golv, var har du fått det ifrån?
Dessutom har jag både sett och varit med om hästar som gått igenom trägolv men ALDRIG hört,sett eller läst om hästar som gått igenom alugolv. Lägg ner.
 
Du kan inte kolla ett alugolv utan röntgen.

Har f n trägolv i 8 släp. Inga problem OM man kontrollerar och sköter dem rätt. Och förstår när de är slut.

Lägg ner själv.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2025
  • Avels fråga
  • Hur är processen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp