transport olycka

S

stall banal

Läste i den andra tråden, hur alla transporterar sina hästar..

Vi har nyss köpt en ny värmlandsvagn, jag körde våran B-ponny, som jag lastar på samma sätt som dom flesta andra. Han har mellanväggen i, kort grimskaft i främre bommen, korta transportskydd på alla benen, ändå var olyckan framme idag. Han fastnade med grimman i en uppbindningsring som sitter på mitten av den främre bommen. :cry: Han fick panik, transporten började att "hoppa", när jag kom in till honom så låg han halvvägs ner på golvet med huvet hängandes i grimman och kämpade för att komma loss, efter en del kämpande så fick vi upp honom och loss honom från grimman, han hade slagit upp ett sår på kronranden som blödde rejält och så fick han skav från grimman, i övrigt så klarade han sig bra.

Vi ska ta bort den ringen som sitter på mitten, för att undvika att det händer igen.. Våran Ponny är ganska svårlastad i vanliga fall, får panik när han ska ut, reser sig mot baklämmen, så vi brukar försöka att ta ut honom genom fram dörren vilket har funkat super.. Men hur ska man transportera så säkert som möjligt, har ni tips på hur man kan försöka få ponnyn/hästen att ta det lugnt när den ska ut..

:confused:

Sv: transport olycka

Nä men usch, vilken grej! Vilken himla tur att det gick så pass bra iaf! Men hade du lädergrimma eller "vanlig"?

vi hade en "vanlig" nylon, men av det starkare slaget, hade önskat att den gått sönder direkt bara så han hade kommit loss fortare..

Ibland är bra kvalité inte alltid bäst ;)

Hej!

Låter inte alls kul.. Jag åker inte en meter med mina hästar utan att ha en skarp kniv med i bilen om olyckan är framme och hästen sitter fast. Sedan är det utan tvekan bäst att ha lädergrimma då den går sönder (oftast) vid för stor belastning/ryck. En nylongrimma håller betydligt bättre (sämre i detta fallet om en olycka händer)..

Jag kör aldrig med mellanväggen för att minska hästens känsla av att vara instängd så mkt som möjligt. Binder hästen så den inte kan vända sej eller göra något annat "dumt". Men aldrig så tajt att hästen har huvudet fixerat. Den måste kunna röra sej, iaf vid längre transportering för att inte riskera ex transportsjuka!

Kan inte ge några specifika tips utan alla hästar måste behandlas individuellt. Men jag tar det alltid helt lugnt. Man får aldrig bli irriterad eller upprörd på något sätt. Sedan är naturligtvis det bästa med en häst som av någon anledning är orolig vid lastning att få reda på varför hästen blivit det från första början. Annars får man ta en sak i taget och mkt försiktigt. En sak som jag tycker det talas alldeles för lite om i artiklar och diskussioner om lastning är hur man kör när man väl har fått in hästen. Kör alltid alltid som om hästen var gjord av tunt glas. Och prova gärna att åka själv i transporten och se hur det är, det är mkt otrevligare än man kan tro.

P.S Kom på att vid en av de få tillfällen när jag kört två hästar samtidigt var det i en värmlandsvagn. Och den ena hästen fastnade efter en tag i knoppen på sprinten som håller fast mellanväggen i fram. Det gungade ganska bra i bilen några sekunder men tack vare lädergrimman som gick sönder, så blev det aldrig farligt. Men jag vill inte tänka på vad som kunde hänt om hästen haft nylongrimma..

Efter den insidenten har jag blivit mkt mer medveten om hur transporterna ser ut innuti. Kollade noga innan jag köpte den jag har nu hur alla sprintar, kanter etc såg ut. Även om det ser okej ut så luckas hästar ibland skada sej på minsta lilla grej :smirk:

ALLTID kniv i bilen för nödsituationer!
Transporterar även den snällaste hästen i lädergrimma.
Binder aldrig i bommen. Den faller ju om man utnyttjar panik-systemet från utsidan ifall hästen tagit sig över bommen. Hade en ponny som titt som tätt hoppade över bommen och vi band honom KORT (så han stod med bringan mot bommen utan att kunna backa) i ring längst fram, nere vid golvet. På så sätt kunde han inte backa och få över benen.
Fronturlastning är bra till hästar som har bråttom ut. De har av någon anledning sällan lika bråttom om man lastar ut dem framåt?
Jag vet inte hur din transport ser ut eller hur du gör, men ALLTID bom bakom hästen vid transport. Om den sitter i rätt höjd så tar den ju emot när han backar. Han borde ju lära sig att han inte kommer ut förrän den hakas av, eller blir han helt hysterisk om han inte får komma ut på direkten?
Du kanske kan träna hemma och ge honom mat i transporten varje dag? Och så småningom både öppna och stänga luckan utan att det händer så mycket mer. Att han får stå kvar då alltså.

Det är ju alltid lätt att vara efterklok... Tips är att; ha vass kniv med alltid, använd vanliga bomullsgrimskaft som går lätt att skära av och inte bränner lika mycket, bind aldrig i bommen, bind kort och i ring nere vid golv om möjligt och finns det ingen så låt tillverka en, ta bort alla farliga sprintar och ersätt med hästvänliga ickevassa sprintar, säkerhetsbom, innerdörrar bak.

Personligen gillar jag inte fronturlastning med en häst som redan kanske strävar framåt och hoppar över bom, det blir inte bättre av att de vet att man kan komma ut fram!

Lycka till framöver - ta hjälp och skynda långsamt.

Personligen gillar jag inte fronturlastning med en häst som redan kanske strävar framåt och hoppar över bom, det blir inte bättre av att de vet att man kan komma ut fram!
Fast stall banals ponny hade väl bråttom ut BAK, eller? I så fall är det bra med fronturlastning. Jag kanske uttryckte mig luddigt men vi använde självklart inte fronturlastningen till våran ponny som hoppade över bommen! :eek:
Om man har en häst som stressar upp sig vid urlastning är det bästa att man strävar åt motsatt håll, tycker jag. Kanske konstigt formulerat, men ni kanske fattar vad jag menar?

Senast ändrad av en moderator:

Jag ska förtydliga mig lite, vi har en värmlandsvagnen, vill helst ha en transport med fronturlastning, (hittade ingen som passade min ekonomi i bra skick, men kommer att byta upp mig vid tillfälle) just pga att våran ponny får smått panik när han ska backa ur bakåt, han sliter sig lös och försöker att stegra sig mot baklämmen, man får stå och tvångshålla honom inne i transporten när nån annan tar ner baklämmen. Lite svårt att kunna lasta honom själv då.

Vi har alltid kniv i transporten, använde den igår för att få loss honom.

Vi har valt att lasta ur honom genom sidodörren just för att han är lugnare då, så fonturlastning är ett måste. (nån som har en till salu kanske??)

Vi har bakbommarna sitter lågt så att det ska ta stopp, men så fort han känner att han inte kommer ut så får han panik, jag brukade alltid åka utan mellanvägg i vår gamla transport, men tänkte att den här är bredare och rymligare så att det nog skulle gå bra med den i, men det blir nog transport utan i den här oxå och binda honom tillräckligt kort så att han inte kan vända sig. Om han nu går in igen, vilket jag hoppas då våran dotter ska tävla honom om 2 veckor.

Även om vi hade hittat en lösning så hade de som köpte våran ponny problem vid transportering. De började faktiskt köra honom lös utan inredning och då gick allt bra.
Står eran snällt så länge det är stängt där bak? Låter som om det har häst nåt...
Våran shettis var rädd för att backa ut förut (hade nog klivit snett förut, tror jag) men visade det så att han stod och tryckte mot frambommen i stället och krävde lite övertalning innan han backade ut.
Men när ni lastar då? Kastar han sig ut direkt om ni inte stänger igen på en gång? Eller skulle det gå att lasta utan att stänga alls och ge honom mat och beröm där inne. Sen så småningom göra likadant fast stänga bommen osv. Att ta lite i taget?
Jag har vant mina med att stå en stund både innan man stänger helt och innan man åker iväg. Jag har gjort misstaget tidigare att om man har en orolig häst, lasta och kasta sig iväg direkt + fort som att lasta ut när man kommer fram. Detta har bara gjort hästarna mer stressade.

(nån som har en till salu kanske??)
Hm... Vi ska sälja vår snart då jag ska ha en vagn med högre lastvikt. (Har tagit BE precis)
Det är en Star trailer -98, boggie MED fronturlastning och totalvikt 1290 kg (nervägd från 1500kg) och lastvikt på 540 kg. Du kan ju pm:a mig om du är intresserad.... ;)

Bind inte i bommen, iallefall inte om ni binder kort.
För om hästen står med huvudet över bommen som den bör göra och ni bromsar så "går den ner på tygeln" när den får sitt eget tryck bakifrån.
Det finns skrämmande och beskrivande bilder i en svensk bok om körning (skogskörning)
Det brukar alltid finnas små öglor fram vid fönstret men då får man nästan alltid använda transportgrimskaft för det är svårt att knyta i dom.

Men hur? :confused: Grimskaftet över eller under bommen? änner mig lite dum idag :o

Fortfarande Grevinnan skrev:
Bind inte i bommen, iallefall inte om ni binder kort.
För om hästen står med huvudet över bommen som den bör göra och ni bromsar så "går den ner på tygeln" när den får sitt eget tryck bakifrån.
Det finns skrämmande och beskrivande bilder i en svensk bok om körning (skogskörning).

Det går att lösa det där med, dvs eliminera/minimera den risken utan att behöva knyta 'fram'. Den största risken med kort uppbindning och kraftig inbromsning är om hästen är på väg att 'volta' över bommen, gör den det så kan det bli riktigt otrevligt med ett kort grimskaft i bommen. Å andra sidan kan det bli nästan lika otrevligt med hästen bunden 'framtill' i det läget.

Men det går att komma runt.

/Alexandra - som alltid knyter i bommen, vägrar köpa en transport utan bindringar i bommen men som har elastiska transportgrimskaft med både panikhake och att jag bytt ut ett fäste per grimskaft så att det går sönder vid för hård belastning.

Toffel skrev:
P.S Kom på att vid en av de få tillfällen när jag kört två hästar samtidigt var det i en värmlandsvagn. Och den ena hästen fastnade efter en tag i knoppen på sprinten som håller fast mellanväggen i fram. Det gungade ganska bra i bilen några sekunder men tack vare lädergrimman som gick sönder, så blev det aldrig farligt. Men jag vill inte tänka på vad som kunde hänt om hästen haft nylongrimma..

Efter den insidenten har jag blivit mkt mer medveten om hur transporterna ser ut innuti. Kollade noga innan jag köpte den jag har nu hur alla sprintar, kanter etc såg ut. Även om det ser okej ut så luckas hästar ibland skada sej på minsta lilla grej :smirk:

Det där är tyvärr alldeles för vanligt och för många Värmlandsvagnsägare samt ägare till transporter med samma lösning (en hel del Trane har så iaf de modell äldre). Rent idotisk detalj, men lättlöst problem. Ta BORT knoppen, vrid 'pinnen' så den inte sticker ut och går att haka i och så är det löst. Alternativt kan man tejpa dit en mjuk vaddering på pinnen med.

Flera har löst det genom att sätta en sönderklippt tennisboll över knoppen, men far den loss är problemet där igen.

Men jag skrev ju "bind aldrig i bommen"! Fast det kanske bara var ett knapplån?

Grimskaftet över förstås.
Nackdelen är bara den att när man kör två hästar på en gång så blir det lite rörigt när man ska in och knäppa loss det.
Men vi kör gamla som unga ponnyer och det har aldrig varit några problem med att hoppa över bommen och dylikt.

Det måste vara bättre om hästen inte är bunden. Jag har grimma och grimskaft på men det kanske är säkrast att ta av grimman.

Svar till alla:
Jag ska "provlasta" :( vår ponny idag efter olyckan, vi måste ju få det att funka eftersom att dottern ska tävla om 2 veckor och vi åker och tränar ca 1gng/vecka..

Ska försöka att locka med att han får äta i transporten (har gjort det tidigare oxå, med blandad effekt) och sen gå ut. Ta ut mellanväggen och lasta honom utan den, åtminstonde tills han går in utan problem, vill gärna kunna ha den i då vi ibland har 2 ponnisar i samtidigt. Vi har tagit bort den 3:e ringen som satt i mitten på bommen.

Alexandra_W Var har du köpt elastiska transportgrimskaft??

Problemet med vår ponny är ju egentligen inte att få in honom i transporten, utan att få honom kvar, frivilligt.. Han kastar sig ut direkt. Vid ett tillfälle när vi hade satt på bakbommarna så slet han sig och hamnade under bakbommarna "liggandes" på baken med ändan ut på baklämmen och framdelen kvar inne.. :eek:

:confused: Vet inte hur vi ska kunna få honom att tycka att det är OK att åka transport..

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 136
Senast: Freazer
·
Utrustning Min lilla 3-åriga welshponny har visat sig vara en mardröm att transportera. Hon hade bara åkt en gång som föl när vi hämtade henne i...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 965
Senast: Robina
·
Hästvård Hej! Har kanske en något onödig fråga.. Min D ponny och jag har precis bytit stall, 1 Januari. Skulle då duscha av hennes fötter. I...
Svar
18
· Visningar
1 415
Hästhantering Har en nybliven 6-åring som fram tills 4 års ålder var både lätt att lasta och köra. Som 3-åring fick hon en större sårskada och fick...
2
Svar
27
· Visningar
4 214
Senast: Rugge
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Secret Santa 2024
  • Valet i USA
  • Vad gör vi? Del CCIV