Transport med bra ventilation!

M

_Mimmii_

Nu börjar det bli dags för mig att köpa en alldeles egen hästtransport :bump:
Har ingen koll alls på vilka som är bra, men har på senaste tiden hyrt ett Thule släp som jag är ganska nöjd med (men har inte så mycket att jämföra med).

Min häst är van vid att åka lastbil och inte stormförtjust i att åka transport, går snällt på men står och darrar och börjar därför lätt svettas (jobbar på att han ska känna sig tryggare). Därför är det VIKTIGT att det är bra ventilation, särskilt då han har kronisk bronkit men i dagsläget är "frisk" :bow:

Så de krav jag hittils kommit på är:
* BRA VENTILATION
* Rymlig, luftig
* Sadelkammare på utsidan
* Boogie
* 2 hästars

Jaa det är väl det, tar tacksamt emot tips på vad man bör tänka på och vad som är smidigt och inte vid köp av transport!! :)

Tacktack!

Sv: Transport med bra ventilation!

Mitt släp stämmer in på det du söker. Jag har en BOJ 220 SEH. Men de har gått i konkurs så vill du ha BOJ får du leta antingen demosläp som säljs ut eller begagnat :) Reservdelar kommer Thule ha hand om som jag förstått så det är inte problem.

Har extra hög + extra bred
Sadelkammare + garderob utanpå
Extra fönster på min och boggie :)

Thule ska ha rymliga med. Tips är kolla på de som är lite högre invändigt för de är luftigare.

Hur mycket får bilen/du dra och hur mycket väger hästen? (d v s hur mycket last- resp. tjänstevikt blir det fråga om). Lättare att hitta vettiga alternativ utifrån det.

Thule har outstanding ventilation faktiskt! Alla modellerna har samma lösning.
Helt svalt även 30 plusgrader och vindstilla, körde ca 1 tim med stängd lucka bak (delvis öppna fönster och öppen ventil fram) och hästen var lugn och inte ens lite fuktig när vi kom fram. På parkering om man står i solen behöver man dock ha lilla luckan öppen om det är så supervarmt, men det tror jag man måste på de flesta oisolerade släp. Stor skillnad mot andra släp jag använt.

Har läst att UME ska ha väldigt bra ventilation samt att de är isolerade så de håller sig svala (vissa iaf).

Mitt släp stämmer in på det du söker. Jag har en BOJ 220 SEH. Men de har gått i konkurs så vill du ha BOJ får du leta antingen demosläp som säljs ut eller begagnat :) Reservdelar kommer Thule ha hand om som jag förstått så det är inte problem.

Har extra hög + extra bred
Sadelkammare + garderob utanpå
Extra fönster på min och boggie :)

Jag har också en BOJ 220 SEH.. Med dubbla skötar dörrar,den ena delad,alltså övre delen på dörren kan öppnas ex på tävlingsplatsen(den undre delen kan då hållas stängd,) och extra fönster, öppningsbart på den ena "hela"skötar dörren..
Jag är nöjd och mina hästar :)..
250164_2111395551133_1432976256_32524016_3229501_n.jpg

Sån jag har men bara en skötardörr. Dock dubbla fönster så ett på var sida. Bra ventilation och inte haft en häst som varit nervös trots tidigare osäkerhet för släp när de åkt :) Luftiga och bra.

Thule är bra med. Jag hyrde alltid Thule (eller då hette de Star Trailer) förr när jag tävlade förr. Älskade dem!

Vi har ett star trailer xr3000 å e kanon nöjda. de bästa köpet ever =)

stor å rymlig kärra =) får plats 2 i spiltorna å n på tvären framtill =) hahahhah
ligger som en padda på vägen, stor å rymlig sadelkammareoch klädkammare framtill, 2 tak luckor + 2 öppningsbara fönster..

vi har kört häst som verkar va som din väldigt nervös å svettas som en gris på ingenting å han va krut torr när vi kom fram å detta va mitt i sommaren å 30+ ute...

Ett av de största på marknaden å du har en släp vikt på bara 800 kg så man kan lasta en del =)

Liknande trådar

Utrustning Nu har jag tröttnat på att låna, hyra, pussla... Dags att köpa egen transport! Jag har två hästar just nu, men en ska troligen säljas...
2
Svar
30
· Visningar
7 285
Senast: Novalisa
·
Utrustning Ska köpa mej en ny transport och har nu svårt att välja Det jag letar efter är en glasfiber eller aluminium vagn. Alu golv ett måste...
Svar
7
· Visningar
2 404
Senast: mazariin
·
Utrustning Hej! Jag ska köpa min första hästtransport. Jag har BE-körkort. Söker en boggietransport som ska vara säker, stabil och minst 800 kg...
2
Svar
21
· Visningar
4 964
Senast: MissPopcorn
·
Utrustning Går i tankar att köpa egen transport i sommar, men har dålig koll på vad man ska ha och inte. Läst en del och vet vilka krav jag har...
Svar
8
· Visningar
1 853
Senast: Bluefish
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka