Transport körde av vägen i snöoväder

Sv: Transport körde av vägen i snöoväder

Har läst flera artiklar om hästtransporter som åker av vägen nu den senaste tiden, kan folk verkligen inte köra när det kommit lite snö? Och har man dessutom ett släp med en häst i tar man det väl desto lugnare?

Jag hoppas att det var en nödvändig resa i alla fall - för även om hästen klarade sig oskadd lär den ju ha blivit rejält rädd...

Om det är dåligt väglag ute försöker man väl undvika att åka med häst. Eller???

Har läst flera artiklar om hästtransporter som åker av vägen nu den senaste tiden, kan folk verkligen inte köra när det kommit lite snö? Och har man dessutom ett släp med en häst i tar man det väl desto lugnare?

LITE snö?
Det har ju kommit hur mycket som helst i Sthlm. och det skulle vara värre söderom.
Drivsnö så man inte ser vägarna.

LITE snö?
Det har ju kommit hur mycket som helst i Sthlm. och det skulle vara värre söderom.
Drivsnö så man inte ser vägarna.

Då kan man ju verkligen fråga sig varför man ger sig ut med hästsläp öht. :angel:
Enda anledningen jag ser till att transportera häst i snöoväder är akuta sjukdomsfall, där det är nödvändigt att få hästen under vård.

Precis, varför ger man sig en då ut? Och om man inte ser vägen håller man väl en så pass lämplig fart att det inte händer olyckor eller chansar på något vis.

Och i morse har det väl inte snöat där, jag bor ändå ganska nära och har inte hört något om snö. Så det borde rimligtvis vara plogat eller i alla fall uppkört spår på vägen, visst kan det blåsa igen på vissa ställen. Men då kör man väl inte om man inte vet vart man ska ta vägen? Finns inga ursäkter.

Då kan man ju verkligen fråga sig varför man ger sig ut med hästsläp öht. :angel:
Enda anledningen jag ser till att transportera häst i snöoväder är akuta sjukdomsfall, där det är nödvändigt att få hästen under vård.

Jag körde släp med ponnyn igår. Skulle hämta henne från Ultuna redan i måndags men både det ena och andra satte stopp för hennes hemfärd , rena turen, för det var rena rama kaosen på E4an, precis som idag!
Hade jag fått vänta en dag till hade hon kostat 12tusen extra (två dygn) och hade hon fått vänta ännu en dag för att det snöar, ja då blir det 6000 till.
Så. jo ibland måste man köra, för jag kan inte kosta på henne en månadslön för att det snöar.

Men det har ju ändå med sjukdom att göra, då måste man ju ge sig iväg. Men då får man ju se till att ta det extra lugnt :)

Men det har ju ändå med sjukdom att göra, då måste man ju ge sig iväg. Men då får man ju se till att ta det extra lugnt :)

Ja, nu hoppas jag att hon är frisk ;-)
Men det var fullrulle på Ultuna igår, har aldrig varit där förut, förutom när vi kom in akut, men då var det sen kväll och ingen där.
Nu när vi hämtade henne mitt på dan var det människor och framförallt hästar överallt, och hela parkeringen var full med trailers. Så nu fattar jag varför folk ger sig ut med hästtransporter i snöoväder....de ska ju till kliniken! :-)

Och dom som inte ska till kliniken kör väl så illa så dom hamnar där med hästarna ändå till slut. :p Nej, men nu ska jag väl inte dra alla över en kam här men jag förstår mig verkligen inte på hur folk kör..

Sedan MÅSTE man som hästägare se vad man har för ekipage för transporten också. Har man en bra boggivagn och en stark dragbil, helst med fyrhjulsdrift eller har man ett ostabilt gammalt enkelaxlat släp som man drar med morsans skrotiga framhjulsdrivna gamla toyota?

Oerhörd skillnad på vilket väglag man klarar om man säger så...

Stora däck på dragbilen verkar också vara en bra egenskap det lilla jag har kört i dåligt väglag. Min Santa Fe med stora däck funkar mycket bättre i modd än dragbilar med mindre däck gör i alla fall.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Jag har ju haft problem med att jag inte lyckas ta mig upp ur sängen på morgonen och sen på kvällen har jag haft svårt att somna i tid...
Svar
11
· Visningar
1 180
Senast: Wille
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 093
Senast: Lavinia
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har funderat en hel del kring hur livet förändras, i bland relativt förutsägbart, och i bland åt helt oväntade håll. Jag förstår att...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
19 515
Senast: MML
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 929

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve
  • Atletix
  • Vi som letar häst II

Omröstningar