Transport i kyla

Amelia

Trådstartare
Har blivit lite osäker o vill höra åsikter med vettiga argument.

Min häst är lättlastad,står stilla o äter i släpet och verkar nöjd. Jag kör alltid m lilla luckan nere. På vintern har hon ylletäcke o vattentätt tjockt utetäcke ovanpå. Varm nöjd häst vad jag kan uppfatta. Jag har kört någongång i regn under höst men hästen var helt torr på bakdelen trots detta.

Frågan lyder: Är det felaktigt att köra såhär även under vinterhalvåret? Jag frågar för att jag i princip bara ser stängda transporter oavsett modell både sommar o vinter..

Skulle stänga lilla luckan vid regn och blåstkombination och inte undvika att köra alls vid skarp blåst eller kraftigt snöfall.

Jag vill försäkra mig om god ventilation och har en häst som vill kunna se vad som händer.

Beror ju mycket på transport. Nya, stora transporter har sådan stor luftvolym och bra ventilation att det går utmärkt köra dem med luckan stängd. På äldre eller mindre släp räcker tyvärr ofta ventilationen inte till om lilla luckan inte är nere. Sen är ju hästar olika, vissa vill helst ha luckan nere, andra inte alls.

Trivs din häst med att åka med luckan nere så gör det. Jag har låtit hästen jag kör bestämma, och de som prompt velat ha luckan nere har fått ha det även i kyla men då påbyltade. Om det funkar kör jag hellre med stängd lucka eller luckan på glänt dock.

Jag fick höra för längesen (av en polis) att man inte får ha vitt ljus bakåt, alltså måste luckan vara stängd när lampan är igång. Huruvida det stämmer har jag aldrig kollat upp men någon annan kanske har bättre koll?

Jag fick höra för längesen (av en polis) att man inte får ha vitt ljus bakåt, alltså måste luckan vara stängd när lampan är igång. Huruvida det stämmer har jag aldrig kollat upp men någon annan kanske har bättre koll?

Det stämmer inte att du inte får köra med luckan nere för då bryter du mot regeln mot vitt ljus, såvida du inte har nån slags superbelysning i släpet.

Det är fullt tillåtet ha lampan tänd i kupen när man kör bil med om man vill det.

Min häst är lättlastad,står stilla o äter i släpet och verkar nöjd. Jag kör alltid m lilla luckan nere. På vintern har hon ylletäcke o vattentätt tjockt utetäcke ovanpå. Varm nöjd häst vad jag kan uppfatta. Jag har kört någongång i regn under höst men hästen var helt torr på bakdelen trots detta.

Frågan lyder: Är det felaktigt att köra såhär även under vinterhalvåret? Jag frågar för att jag i princip bara ser stängda transporter oavsett modell både sommar o vinter..

Skulle stänga lilla luckan vid regn och blåstkombination och inte undvika att köra alls vid skarp blåst eller kraftigt snöfall.

Jag vill försäkra mig om god ventilation och har en häst som vill kunna se vad som händer.
Jag har stängt sålänge det inte är megavarmt eller när jag åker genom huvudstaden...

Jag vill inte ha en häst som tittar bakåt alt. försöker vända sig, för OM man måste bromsa ganska mkt så tar inte hela bringan stöten.
de känner sig också tryggare om de slipper hålla koll.

Trivs hästen med det så kör på det, det säkraste sättet att transportera är trots allt på det sättet hästen fungerar bäst på.

Min förra häst gick inte att köra med lilla luckan stängd så det var bara att täcka på ordentligt. Funkade utmärkt. Gjorde misstaget att stänga en gång och hästen höll på att sparka sönder transporten och jag hade ett rent helvete med att lasta honom efter det.

Jag vågar knappt köra m luckan uppe då hon funkar så bra som det är. Hon vill alltid ha koll. Men vill inte ha en iskall stel häst heller. Jag kör en star trailer m ok ventilation annars. Taklucka o sidofönster finns.

Jag vågar knappt köra m luckan uppe då hon funkar så bra som det är. Hon vill alltid ha koll. Men vill inte ha en iskall stel häst heller. Jag kör en star trailer m ok ventilation annars. Taklucka o sidofönster finns.
Kan inte tänka mig att luckan avgör särskilt mycket ifall det blir väldigt kallt eller inte. Sålänge det inte är något drag på hästen då, det kan ju bli jobbigt om det är många minusgrader.

Kör jag ensam med häst 1 är luckan alltid stängd. Öppnar då hellre dem två fönsterna fram om det behövs då denna blir orolig om luckan är nere. Häst 2 kan åka vilket som så alltså efter väder. Körs dem tillsammans bestämmer jag också efter väder :-)

Jag kör som vanligt.
Jag har takluckan öppen samt sidofönstrena så ventilation är det inge fel på.
Sedan ett fleecetäcke på bara sen åker vi=)
Inge öppet där bak de drar för mkt och hon gillar det inte har testat.
Gillar hästen åka öppet så åker man öppet=) man gör ju de hästen vill för att den skall åka lugnast under färden och inte vara orolig!

Jag hörde för länge sedan att det är förbjudet att åka med överluckan nerfälld, eller att försäkringsbolaget kan ha synpunkter om det om det skulle hända nåt? Blir väldigt glad om det inte ligger någon sanning I det påståendet då jag helst åker med luckan nere men känner mig väldigt ensam om det då jag tycker att de flesta har den stängd sommar som vinter?

Jag hörde för länge sedan att det är förbjudet att åka med överluckan nerfälld, eller att försäkringsbolaget kan ha synpunkter om det om det skulle hända nåt? Blir väldigt glad om det inte ligger någon sanning I det påståendet då jag helst åker med luckan nere men känner mig väldigt ensam om det då jag tycker att de flesta har den stängd sommar som vinter?

Det där är en 25 år gammal myt utan sanning. Stämmer inte. Och när vi ändå är på ämnet, så nej försäkringsbolaget kräver inte att man har lädergrimma i transporten heller.

Liknande trådar

Hästmänniskan I mitt stall står ett av en familj, nyinköpt halvblod. Enligt reklamen var hästen inte så utbildad, därför billig. Den hade i princip...
2 3
Svar
53
· Visningar
7 920
Senast: Tennessee
·
Utrustning Nästa helg ska jag hämta min första alldeles egna häst och jag har insett att det är sjukt mycket att tänka på. Har inte tidigare kört...
Svar
10
· Visningar
2 543
Senast: Kiwifrukt
·
Utrustning Jag har i år igen konstatera att jag har en riktig "fryslort" i stallet.O_o Vill helst förneka det men de går ju inte... Hon står inte...
Svar
10
· Visningar
2 006
Senast: Mimsan_
·
Hästhantering Jag har ett litet problem med min häst som ni kanske kan hjälpa mig med. Hon är jätte snäll att lasta, hon går direkt in och ställer...
2
Svar
21
· Visningar
2 604
Senast: Nasseman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar