Transport av shettis

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Ullebulle
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 13
  • Visningar Visningar 1 040
U

Ullebulle

Jag skall flytta mina pållar till ett annat stall och detta sker ju då i en hästtransport. Nu undrar jag bara hur jag skall få min shettis att stå still då jag inte kan sänka bommen fram så lågt som krävs.Är det nån som har nått tips? Mvh Ulle

Sv: Transport av shettis

Kan du inte "bygga om" transporten genom att skruva fast en skiva av typ trä eller nåt om det är för att den går under.

Jo, jag läste faktiskt nu efter jag lagt in denna tråd att det var många som gjort detta med en träskiva. Problemet är bara att jag lånar transporten av en stalikamrat som kanske inte går med på att jag skruvar i hennes transport. Funderar på att lägga höbalar framför henne, det kanske funkar bra...

Höj bommen max och låt henne vara lös.

Oj läste inte att det var fler som skulle åka samtidigt.
När min stora(157) och minishettisen åker så har hon ingen bom. Binder bara henne i en ring som sitter ganska lågt framtill och det går bra.

Mvh T

När vår shettis kom till oss körde säljaren honom lös i transporten men med höbalar längst fram så han inte kunde gå runt i hela släpet. Det funkade bra! Vill man inte att hästen ska äta under transporten så kan man ju alltid lägga halmbalar.

Knöla fast några halmbalar så att det inte går att gå under bommen.

Vill man inte att hästen ska äta under transporten så kan man ju alltid lägga halmbalar.
HI, HI... Min shettis äter gärna halm!!!

Min åker baklänges utan problem! Sätter bara fast han i bakbommen. (vilken annan häst backar uppför rampen?? :D ) Sätter fast han så han inte ska försöka vända på sig medan vi står still, för när vi kör står han still. När han åkt själv i enhästsläp har han stått lös och åker då helst baklänges!

Min minsta snorpa går fram överallt om det inte finns en "vägg". Jag lägger alltid höbalar ovanpå varandra just för att stoppa henne.Enklast.

Jag brukar binda dem i bakbommen, så de åker baklänges (bättre åkkomfort för hästen), då tar baklämmen emot så de inte kommer under...

Brukar låta dem hoppa upp genom skötardörren...

Kockan skrev:
Knöla fast några halmbalar så att det inte går att gå under bommen.

HI, HI... Min shettis äter gärna halm!!!

Då får man ta en spån-/torvbal istället då :idea:

Ni som her balar där fram...ni gör väl fast dom ordentligt? Är det inte lättare då att köra dom baklänges?

Någon som vet om de föredrar att åka baklänges?
Hur får man in dom om de ska bindas i bakbommen?
Skötar dörren är alldeles för smal och backa in dom kan jag glömma! :smirk:
Jag har alltid haft höbalar framför och mina balar så pass stora att de inte kan ruckas när man väl kilat fast dom där de ska ligga.

Ja min åker baklänges om han får välja. Jag tror faktiskt att de flesta föredrar det. Inbromsningarna brukar ju oftast bli häftigare än starterna så då står dom ju stadigare tycker man. Du kan också gå in i ena delen, runda mellanväggen där fram och sen in till den andra delen, förstår du? Eller så får du träna på att backa upp. Gå upp först och vänd så hästen står på bredden på rampen och styr sen in rumpan rätt. Kan vara bra att ha nån som står vid sidan så hästen inte ramlar av rampen!

Liknande trådar

Utrustning Hej allvetande bukefalister! Jag har precis köpt mig en hästtransport, en Blomert Nairobi från 2013 för att vara exakt. Jag skulle...
Svar
9
· Visningar
413
Senast: warg
·
Hästmänniskan Har ju haft lite otur i olika lägen med hur vissa människor beter sig i stallet, och är nog blivit lite ärrad av det (inten nuvarande... 6 7 8
Svar
145
· Visningar
12 632
Ekonomi & Juridik Jag har ett ämne som jag gärna vill höra andras synpunkter kring då jag själv inte riktigt vet hur jag ska tänka, hittade ingen annan... 2
Svar
36
· Visningar
3 619
Senast: 13579vas
·
Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
1 026
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Tuggbensfavoriter
  • Vad heter den här?
  • Valp 2025