transport av nyköpt åring?

aramis

Trådstartare
Hur skulle ni välja att transportera en åring som inte är van att åka transport? Kanske inte gjort det någonsin alternativt någon enstaka gång för länge sedan!

Om ni valt vanlig hederlig hästtransport i sakta mak hemmåt, vilken sträcka skulle ni då sätta som maxsträcka?

Är det kanske bättre att ta lastbil på en gång? Det kostar ju några tusenlappar (gissar jag), men är det överlägset bäst? Finns det olika alternativ (åksätt) där med?

Sv: transport av nyköpt åring?

när jag köpte min unghäst så fick hon åka vanlig transport hem till mig, dock en mkt bra transport som ligger bra på vägen (boggie).

resan tog väl 5-6 h hn hade aldrig variit i en transport förut, hon trampade runt lite första km efter 2 mil stannade m o p för att kolla att hästen inte hade dött (stod helt stilla)

när hon kom hem så gick hon lugnt ut ur transporten och ställde sig o betade så fort hon såg gräset...

hon har alltid varit lättlastad och åkt bra, så jag antar att hon inte fick några men av resan.... som ju var väldigt lång igentligen...

Jag har själv en gång köpt en åring som fanns 35 mil från mig. Den ficka vanlig släp fast med sällskap. Vi tog med vår snälla miniponny upp i släpen för att åringen inte skulle vara ensam.

Sedan har jag sålt en åring till en köpare 70 mil bort. Denna fick åka lastbil upp.

Dom som jag ska kika på nu bor ca 35 mil från mig.
Jag skulle tro att en lugn resa med hästtransport i alla fall tar närmare 5 timmar. (man vill ju få en lugn resa hem.)
Jag hoppas på att få låna grannarnas transport i så fall, det är en mycket stadig och trevlig boggivagn.

Sällskap kommer inte finnas i transporten.

Står dom lösa när dom åker lastbil?

Först åkte hon lastbil till westerntränaren och sen hämtade vi henne i vanliga släpet och släppte av här. Var lasttränad hos westertränaren.

Inga problem.

Strippad släp när hon åkte hit, kommer sen att åka boggie med kort plus lång bom.

Står dom lösa när dom åker lastbil?

Lite beror det ju på själva lastbilen. Men de sista fem gångerna jag har använt proffesionella hästtransportörer med lastbil så har hästarna stått lösa i boxar på bilen.

Har inte kört just en åring..Men däremot en 4-åring som endast åkt transport 2 ggr i hela sitt liv innan......
Hon fick åka lastbil hit (ca 55 mil), och gjorde det över 2 dagar, med övernattning i Stockholmstrakten. Tror att det var väldigt bra, för hon har varit orolig på transporten när vi har kört, dock lugnat sig mkt då vi är ute nga gånger/vecka till o från ridhus.

Jag tror egentligen att de åker lastbil bättre, där har de ju sällskap och så får jag iaf känslan av att det är de stadigaste alternativet.
Men det är ju ioförsig ingen världs-ände resa..Även om 35 mil är 35 mil..

Min fröken (04:a som kom till mig som 1-åring) fick åka långt, över 80 mil och i det skedet kändes det bäst med Hästbuss. Hästbussen hade tv-övervakning, vattenkoppar och övernattade på halva vägen. Fröken var i gott skick när hon kom fram;)

Fortsätter på min tråd i samma ärende och hoppas på lite fler inputs.

Har nu bestämt mig att ta hem min nya häst i vanlig hästtransport. Det är inte 35 mil som jag skrev tidigare utan snarare 25 mil.

Det som jag nu funderar över är om hon ska vara uppbunden eller om man ska låta henne stå lös? Hon är endast uppbunden vid utfodring av kraft och har i övrigt endast gått på lösdrift.

Hon verkar vara av den coola lugna typen och nuvarande stallägare trodde hon skulle klara både uppbunden och lös transportering. Det var mer fråga om "smaksak" hur jag ville göra enligt honom.

Jag har ju ingen erfarenhet av detta så för mig är det svårt att bestämma känner jag. Binder jag henne som en transportvan vuxen häst, vilka risker finns med det?
Har jag henne helt lös, vad krävs då? Bommarna kan man ju ta bort, men kan man ta bort mellanväggen? Det är väll bara på vissa transporter? Om man inte kan ta bort mellanvägg, bör dom inte åka lösa då?

Hoppas på att få några tankar och synpunkter runt detta så jag kan bestämma hur jag ska göra! :)

När jag hämtade hem min 2 åring som aldrig åkt tidigare valde jag att ta bussen.
Men sen har jag åkt vanlig transport med henne efter och det har inte vart nå problem.. Om man bara går in så brukar de inte försöka nått när det är första gången eftersom d einte vet vad som ska komma

Jag körde en 7 månaders kille och jag gjorde så här:

Jag lät honom åka lös men med mellanvägg så att han skulle få bättre stöd.
Jag var lite nojig för bommen fram, så jag tryckte fast några halmbalar som då låg stadigt där, upp till bomhöjden. Och så hade han hö att äta, något han upptäckte när han kom in. Han stod blickstilla och mumsade i 35 mil.

Ja, det där med halmbalar nämde stallägaren också. Smart och enkelt!!! Det ska jag deffenetivt ha med mig i transporten. Då kan man ju lägga hö löst ovanpå balarna sen också.

Jag är nämligen lite nojig till att ha hönät eller höpåse till en så orutinerad häst också. Vill ju verkligen inte att någonting ska hända nu.

När jag hämtade min lilleman ca 22 mil bort var det första gången han åkte transport förutom en gång med mamma då han lyckats med bravaden att trilla ut genom framdörren :smirk: Hade lite för bråttom in så han var lika snabbt ute igen :rofl:

Men när vi hämtade han gick han snällt rakt in. Fick lite hö att tugga på (vilket inte intresserade han alls). Sen stod han som ett ljus hela vägen. Vi fick stanna och titta om han levde ett par gånger, hade kilat in rumpan i hörnet och där stod han stadigt :D Vi stannade till på en lunchpaus ca 20 min så han skulle kunna hämta sig lite och erbjöd han vatten, som ratades. Var en väldigt trött kille när vi kom hem men följde snällt med in i stallet där han nöjt åt hö och drack vatten och pratade med dom andra hästarna. Han var 14 mån, körde han uppbunden från sidan och underifrån i bommen. Inte så han inte kunde röra sig men av lite säkerhet så han inte stoppade huvudet under bommen. Mellanväggen var i och stängd.

När jag hämtade hem min åring (11mån) fick jag rådet av en mycket erfaren kompis att låta honom stå lös. Vi la ganska mycket halm i transporten och även ensilage vid fotändan eftersom hästarna helst står med rumpan i färdriktningen. Vi lastade på honom och stängde, då vände han sig och stod så blickstill i fem timmar. Han var hur lugn som helst när vi kom hem och inte det minsta svettig. Efter detta har vi åkt kortare sträckor med honom men då bundit upp honom som vanligt.
Detta är mitt råd, hoppas allt går bra!

När jag hämtade min 8 månader lilla skit så hade hon aldrig varit bunden, och heller aldrig åkt transport. Aldrig vart ifrån mamma nån längre stund och aldrig vart utanför hagen knappt.
Upp i släpet, bunden som vilken vanlig häst som helst, och sen åkte vi! Var väl en resa på 18 mil. Vad vi däremot hade gjort, var att lägga en massa höbalar framför bommen, så att det var i jämnhöjd med bommen. hade hon stegrat och fått benen över bommen hade det alltså inte hänt så mkt! På så vis fick hon oxå MASSA att äta, vilket hon var nöjd över! Innna vi började åka var hon lite orolig, sen stog hon som ett ljus! Såpass att jag var övertygad om att hon strypt sig själv i grimman och dött. Men inte då! åker idag kalassnällt!
Tror det kan vaar en fördel att åka långt första gången, då hinner de lugna ner sig och acceptera läget fullt ut.

Har skickat avvanda föl och 1 åringar både i lastbil och med vanligt släp. bägge sätten har varit bra på sitt sätt. Eget släp innebär mindre stress då man inte stannar och släpper av hästar hela tiden. Har man tur kan man få tag på en lastbil som går nonstop från på lastning till avlastning.

Hämtade hem en 2 åring som enbart hade åkt lastbil som föl. Säljarna tog sig tiden att köra honom korta sträckor några gånger innan jag kom upp för att hämta hem honom. Körde sedan i 5 timmar utan besvär.

Vid nyår så skickade jag ner 2 -07 or till Öland från Stockholm. Vi möttes i Linköpng och lastade om till annat släp utan problem el traumatiska händelser. Iof så var de 2 st som hade sällskap. Åkte lösa men med mellanvägg i och bommar i lagom höjd.

Hoppas på att få några tankar och synpunkter runt detta så jag kan bestämma hur jag ska göra!
Med vetskap om fyra olika ponnyer som vid fem olika tillfällen ( en och samma ponny hoppade vid två olika tillfällen) hoppat över bommen (en bröt benet och fick avlivas), binder jag aldrig upp djur som inte är vana att stå uppbundna eller vana att åka transport. Det ”kostar” för mycket att chansa, både ekonomiskt och ev lidande för djuret.

Med vetskap om fyra olika ponnyer som vid fem olika tillfällen ( en och samma ponny hoppade vid två olika tillfällen) hoppat över bommen (en bröt benet och fick avlivas), binder jag aldrig upp djur som inte är vana att stå uppbundna eller vana att åka transport. Det ”kostar” för mycket att chansa, både ekonomiskt och ev lidande för djuret.

Hon är van att stå uppbunden i samband med utfodring av kraft i lösdriften.

Om du hade haft balar framme vid bommen hade då olyckan hindrats tror du?

Det är då man lastar ponnyn baklänges:idea: Minns du Sally som vi lastade genom fronturlastningen och band fast i bakbommen. Det funkade ypperligt, efter att ha åkt så 2 ggr så åkte hon normalt fram sedan.

Hon är van att stå uppbunden i samband med utfodring av kraft i lösdriften.

Om du hade haft balar framme vid bommen hade då olyckan hindrats tror du?

Vi skaffade ett hösegel och satte framför ena av de unghästar som hade hoppat hos tidigare ägare. Fyllde det med ensilage och hästen var fullt upptagen med att äta under resan.

Liknande trådar

Träning Tänkte försöka smyga mig in med min ridtravare här. Jag är medveten om att det finns en ridtravartråd, men jag tycker att det är...
Svar
4
· Visningar
1 549

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Oseriös avel 2023
  • Mata småfåglarna

Hästrelaterat

Omröstningar