L
Limpoooo
Skulle i helgen köra hästen till nya stallet på orten där jag ska plugga. Hann bara ett par kilometer och det small till i transporten, hästen hade gått över bommen och slagit runt. Trodde först att han hade brutit alla ben i kroppen inklusive nacken och det var verkligen läskigt. Var ett himla sjå att få ut honom men det gick tillslut. Väl ute konstaterade vi att han fått ett skrubbsår i pannan och ett sår i ena karleden. Båda bak var svullna, han har väl troligen slagit sig själv. Benet med såret är jättesvullet kring kotan och när han stått inne bara nån timme blir han jättestel och öm och vill inte stå på benet. Har dock haft honom ute nu inatt och han kommer vara ute dygnet runt även i fortsättningen tror jag, han blir ju inte alls lika stel då. Tror ni det är dumt?
Har tvättat såret och kyler med kyllera på bakbenen, vad mer ska man göra?
Men nu till det nya problemet. Vi måste försöka tranportera hästen ändå. Har sagt upp stallplatsen här och han måste till nya stallet innan 1a sept. Är det idiotiskt att köra honom även fast han blir stel, öm och halt av att stå still en stund? Skall jag linda honom med paddar i bak för att ha som stöd åt benet undet åkturen? Tar väl ca två timmar.
Och, skall vi köra honom lös nu? Vill ju inte riskera nått. Till saken hör väl även att det är en relativit ung häst som inte åkt så mkt.
Tips och idéer hitåt!
Har tvättat såret och kyler med kyllera på bakbenen, vad mer ska man göra?
Men nu till det nya problemet. Vi måste försöka tranportera hästen ändå. Har sagt upp stallplatsen här och han måste till nya stallet innan 1a sept. Är det idiotiskt att köra honom även fast han blir stel, öm och halt av att stå still en stund? Skall jag linda honom med paddar i bak för att ha som stöd åt benet undet åkturen? Tar väl ca två timmar.
Och, skall vi köra honom lös nu? Vill ju inte riskera nått. Till saken hör väl även att det är en relativit ung häst som inte åkt så mkt.
Tips och idéer hitåt!