Transport av häst som hoppat över bommen

L

Limpoooo

Skulle i helgen köra hästen till nya stallet på orten där jag ska plugga. Hann bara ett par kilometer och det small till i transporten, hästen hade gått över bommen och slagit runt. Trodde först att han hade brutit alla ben i kroppen inklusive nacken och det var verkligen läskigt. Var ett himla sjå att få ut honom men det gick tillslut. Väl ute konstaterade vi att han fått ett skrubbsår i pannan och ett sår i ena karleden. Båda bak var svullna, han har väl troligen slagit sig själv. Benet med såret är jättesvullet kring kotan och när han stått inne bara nån timme blir han jättestel och öm och vill inte stå på benet. Har dock haft honom ute nu inatt och han kommer vara ute dygnet runt även i fortsättningen tror jag, han blir ju inte alls lika stel då. Tror ni det är dumt?
Har tvättat såret och kyler med kyllera på bakbenen, vad mer ska man göra?

Men nu till det nya problemet. Vi måste försöka tranportera hästen ändå. Har sagt upp stallplatsen här och han måste till nya stallet innan 1a sept. Är det idiotiskt att köra honom även fast han blir stel, öm och halt av att stå still en stund? Skall jag linda honom med paddar i bak för att ha som stöd åt benet undet åkturen? Tar väl ca två timmar.
Och, skall vi köra honom lös nu? Vill ju inte riskera nått. Till saken hör väl även att det är en relativit ung häst som inte åkt så mkt.

Tips och idéer hitåt!

Sv: Transport av häst som hoppat över bommen

Det kan bara du avgöra med din häst om man kan köra han. Bind ett grimskaft över bommen och ett under bommen, då kan han inte hoppa över.

Först och främst ut med veterinär och kolla på det där. Sen kan du rådfråga honom om transporten.
Mitt förslag är att om vet säger att det är ok att åka att anlita transportör ist. Säkrare med hästbuss.

Ett hett tips är att ta ut en veterinär...

vi hade en halvblodsmärr som slog helt runt. hon va bunden kort med både halsring och grimma, men vill dom så kan dom.

det fanns inte några direkta skador på henne heller lite skrubb och skärsår samt några mindre svullnader, men vi hade ute distriktarn direkt som bla. skrev ut finadyn (som gavs i musklen i några dagar) och hästen hade chock som vet. oxå beh.

efter en dryg vecka skulle hästen till kliniken för riktig utredning. vi ville röntga då hon blivit så illa hängandes i dom korta linorna innan vi hann bak och skar av samt fått ut inredningen så vi kunde dra i hästen så hon kunde ställa sig.

lastningen gick konstigt nog hur bra som helst, men när vi kört några hundra m. så slår hon över frambenen igen (jag stod i transporten och såg hur lätt det gick) trots att hon va vääldigt kort bunden och nerbunden.

det har ingen betydelse var hästen har huvudet i förhållande till bommen, även om den står kloss intill med huvudet så kan den slå runt, så länge den får upp ryggen och över framknäna (det ända som jag kommit fram till hindrar är sådana grindar som man sätter över bommen där endast huvudet får plats över. om knäna slår upp jämte huvudet så tar gallret imot där).

tack och lov så hade vi halm framför så hon kunde inte slå runt igen utan klättrade ner efter en liten stund, men välte....ringde ut distriktaren direkt (kom akut, det tog inte 10 min) som gav en dos domocedan. vi fick även med en dos att ge i musklen under resans gång (skulle åka ganska länge) röntgen visade på en liten förträngning i halskotpelaren, men bara vääldigt lite.

vi fick ge domo varje gång hon skulle transporteras efter det. och många problem och resor med hästen till klinik blev det under det följande året. förträngningen ledde till pålagringar(syntes ett år efter olyckan) och det i sin tur till nervproblem och en ostyrlig bakdel samt att hon efter ett tag inte gick att sko bak utan domo. hon fick även roteration av traumat + en mängd andra problem, både fysiska och psykiska.

hon va 5 år och mycket resvan (aldrig varit några problem att lasta eller åka med) när olyckan hände. ca. 1 1/2 år senare fick hon somna in då hennes skador visat sig fullt ut och hon hade väldigt ont.

vill inte på något sätt skrämmas, men kolla upp din pålle ordentligt på klinik och va observant på ev. förändringar i beteende, ridning osv.

om hästen står ute (det är ju ganska kalla nätter och en hel del kalla regn) så lägg ett täcke på med fleccefoder eller något. efter en sådan vurpa är antagligen hästen ganska påverkad/mör i muskler osv. (det va pållen här) ska ni transportera så be eran vet. om tex. domo. då står pålle still under resan och slipper ev. fler skador. lägg även halm framför *om i fall att*

lycka till

Jag tror att det är helt rätt att låta hästen gå ute dygnet runt.

Ang kyllera vet jag inte riktigt. Jag skulle inte kyla en skada regelbundet, tvärt om isf - värmelinementa. Kyler gör man väl eg bara för att få ner en direkt svullnad vid själva olyckan?

Om hästen går att transportera är det nog bara ni som kan avgöra som folk säger. Jag hade personligen velat stå med hästen i transporten för att undvika en ny olycka genom att få stopp på transporten om det skulle närma sig ngt liknande igen, samt också kunna uppehålla hästen och hindra den från att satsa på bommen. Men jag vet varken om det är lagligt eller speciellt klokt. Det skulle ju kräva ett starkt psyke efter som att man som människa då inte får bli orolig om hästen blir det.

Jag skulle alltid ringa vet efter en sån här olycka. För att rådfråga och prata, oftast kan de hjälpa en via telefon att känna och observera. Om hästen inte verkade skadad på så sätt att den behövde veterinärvård så skulle jag avvakta utan att tillkalla vet. Om hästen inte blev bra skulle jag återigen rådfråga vet och sen ev tillkalla dem. Blev hästen o andra sidan bra/vesentligt bättre, så hade jag inte tillkallat veterinär. Efter som att ni inte har så lång tid på er så kanske det dock är bäst att tillkalla vet direkt för att spara tid.

Jag var med om samma sak när jag hämtade hem min unghäst efter köp. Han låg upp och ned och satt fast så vi fick skära loss honom och bära ut mellanvägg och frambom innan han kunde ta sig upp. Till synes oskadd, inga skråmor nästan, men chockad, han var helt lugn. Ohalt och mjuk. Beror nog mkt på att han var ung och musklad, gått ute hela sitt liv och rätt så liten och robust.
Hur som så hade han inga men efteråt, gick direkt in i transporten och ett par månader senare började jag lastträna från "början" igen, men inga problem, idag går han in själv och står lugnt. Jag gör tvärtemot de andra här, och binder honom långt, med panikhake i sidorna på transporten, precis som han står uppbunden i gången, eftersom jag har förstått det som att de tar spjärn mot korta grimskaft och häver sig upp. På så sätt får han ingen kraft att resa sig. Sedan har jag satt in hösegel framför och det går hur bra som helst.
I ditt fall låter det som att du ska ta ut en vet för grundlig genomgång, skönt att veta att det inte är någon fara. Vet ju själv hur orolig jag var veckor efteråt att det skulle vara något som vet inte sett....

Har du haft vet ute och tittat på honom ?
Jag hade nog tom röntgat min häst, för det låter ju onekligen lite illa !
Kanske lika bra att du tar itu med det på en gång så du slipper oroa dig när ni kommer till nya stället !

Hej från hambo

jag kan säga att efter att ha stått i transporten med en häst nerbunden efter konstens alla regler och sett hur lätt dom ändå "fixar att hoppa" så binder vi oxå långt och högt upp numer. har 2 grimmskaft med panikhake, såpass långa att dom "bara" hindrar hästen att vända sig. har ringar så högt upp det går att sätta bindningen i.

då har ju hästen inte heller något att kämpa imot och få panik för ;) har gjort så sedan -99.

Ring en transportör med hästbuss eller se om du kan hyra någon mindre för B-kort som inte har bom.
Du kan också plocka bort all inredning i transporten och köra honom lös. Sätt för framluckan med halmbalar. Han kommer garanterat att vända sig om och stå med huvudet i baklämmen när du skall lasta ur.

Eftersom det är så nära inpå skulle jag be vet. att ge honom lite lugnande.

Nej det är klart.
Man kan ju prova o sen få åka hem när hästen voltar igen.:crazy:
den har ju varit med om trauma.
den behöver hjälp med att slappna av- kan lösa mkt ångest.

bind honom kort gärna m grimskaft i båda sidorna på grimman så han inte kommer upp med huvet. då kan han inte gå över bommen. led han innan och när ni kommer fram så är det ingen fara.

Ha honom ute så att han får röra på sig, de minskar svullnaden samt så tror jag/vet jag att det är bättre att låta det vara öppet, om du har en hage som inte är kladdig eller skitig s a s.

Att stänga in ett sår är aldrig bra,naturligtvis beror det på sårets art. Men generellt så läker det snabbare och blir finare om det får vara öppet. Håll det bara rent o snyggt.

Självklart blir det svullet både runt ett sår och den turen i transporten.

Nej det är inte dumt att transportera honom igen fastän det är 2 timmar, som inte är lång tid. Men se till att hästen inte kan få upp huvudet så långt att han får kraft att gå över. Gå med grimskaftet som helst inte ska kunna töja sig, under och upp på hästens sida i "spiltan". Då får inte hästen "spelrum" framåt på samma sätt, och då kan slänga upp benen och komma över.

Lycka till.:)

Om du inte har någon inredning i transporten kan den inte ramla över bommen. Så gör dom i USA. Där har dom ofta inte ens väggar på transporterna utan det är helt öppet ut och de står ofta lösa i transporterna. Det finns hästar som varit med om "riktiga" olyckor i transporter som du fått såga ut som sedan går raka vägen in i en ny transport - så droga inte ner era hästar av gammal och ohejdad vana.

nej, det va ju just det :smirk: "vår" häst gick på transporten HELT PROBLEMFRITT även efter "sin" vurpa som sedmera ledde till hennes död, för att göra ett nytt hopp innan vi hunnit mer än några hundra m. (jag stod på transporten och såg hur lätt hon sköt rygg och fick upp benen trots att hon va helt kort bunden.) efter en ordentlig olycka behöver det inte vara LASTANDET som är problematiskt utan problemen kommer när man börjar köra....

för att jobba med det så krävs lååång tid och träning på ett säkert sätt i små portioner. är transportering ändå nödvändig i ett tidigt skede (som för vår som krävde måånga klinikbesök under året) så är lite lugnande ett utmärkt hjälpmedel, säkrare för hästen men även skönt för människans nerver. har du plockat ut ett stort halvblod som ligger med ryggen mot framrutan, huvudet "vikt" under/i bommen (likaså frambenen)och bakbenen i taket ? när man väl skurit loss hästen så måste inredningen ut, hästen dras rätt osv.

och att köra ett halvblod nära 170 i manke med låång rygg utan inredning i en svensk transport som ev. får spel, nej, då kör iallafall inte jag (vet du hur det kränger när hästen får spel?) risken att det välter/far av väggen är då överhängande.

ledsen om jag reagerar kraftigt, men jag va en av dom som ansåg "då har dom bundit fel" i nästan 30 år. har man bundit "rätt" så får inte hästen upp benen osv. osv. men jag hade fel. jag såg hur hästen kom under sig, sköt upp ryggen och tjoff så hade hon lyckats slå upp benen jämte huvudet som genom halsring och grimma va helt nedbundet från sidorna och framför/nedåt bommen.

Senast ändrad av en moderator:

Nej det är klart.
Man kan ju prova o sen få åka hem när hästen voltar igen.:crazy:
den har ju varit med om trauma.
den behöver hjälp med att slappna av- kan lösa mkt ångest.

:bow::bow::bow:

Liknande trådar

Utrustning Har lite svårt att välja täcke inför en liten åktur vi ska ut på... Vanligtvis kör vi 10-30 min till träning, och då låter jag oftast...
Svar
11
· Visningar
2 014
Senast: aramis
·
Utrustning Hej! Jag såg en transport på hopp SM-et i Falun för något år sedan som hade som en "vägg" istället för en bom fram och samma sak bak...
Svar
9
· Visningar
1 774
Senast: ponnyrider
·
Hästhantering Jag har ovetandes lyckats köpa en häst som hoppar över bommen på transporten. Det har hänt vid två av två tillfällen vi kört henne, dels...
2
Svar
37
· Visningar
7 439
Senast: lundsbo
·
Hästhantering Jag har på senare tid fått bekymmer med att lasta min häst. Det känns som att jag har testat alla möjliga grejer, det känns som att jag...
2 3
Svar
47
· Visningar
3 927
Senast: lil-sis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar