Transport av dräktigt sto, holland till norrland

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare mourinho
  • Startdatum Startdatum
M

mourinho

Är det under några omständigheter tillåtet att transportera ett dräktigt sto från holland till norra norrland på lastbil ca 3 veckor innan beräknad fölning? Jag har ingen aning hur många timmar på lastbil det handlar om men det känns ju som ca ett dygn..

Stoet i fråga födde ett dött föl ca 1 vecka innan beräknad fölning. Tragiskt för alla inblandade självklart men i mina ögon låter det helt idiotiskt att transportera ett dräktigt sto så pass långt.

Mvh
Mourinho
(skapade anonymt användarnamn för denna fråga, då jag är bekant med importören.)

Sv: Transport av dräktigt sto, holland till norrland

Jag hittade detta på jordbruksverkets hemsida;

Dräktiga hästdjur anses vara i skick att transporteras om de har fler än 35 dagar kvar till beräknad förlossning. Vid tveksamhet anteckna djurets identitetsnummer, djurägarens namn, adress och annan lämplig uppgift som behövs för att spåra datum för djurets semine-ring eller parning.
• För transporter i ekonomisk verksamhet är registrerade ston undantagna från denna regel om de ständigt åtföljs av en skötare som ägnar sig åt dem under transporten och om syftet med transporten är att förbättra hälsan och välbefinnandet vid födseln (båda dessa krav ska vara uppfyllda för att tillåta transport av högdräktiga ston).

Som de andra skrivit så är det ej tillåtet att transportera dräktiga ston kortare tid än 35 dagar innan beräknad fölning. Undantag är nödfall, dvs det behövs veterinärvård på annan plats.

Senast ändrad:

Jag hittade detta på jordbruksverkets hemsida;

Dräktiga hästdjur anses vara i skick att transporteras om de har fler än 35 dagar kvar till beräknad förlossning. Vid tveksamhet anteckna djurets identitetsnummer, djurägarens namn, adress och annan lämplig uppgift som behövs för att spåra datum för djurets semine-ring eller parning.

OK. Man får alltså transportera hästar så sent som 35 dagar före fölning. Det kan ha varit 35 dagar före fölning detta sto transporterades, jag har inte frågat importören själv utan hört vad "folk" sagt.

Det känns bara så fel att låta ett stort tungt högdräktigt halvblod transporteras så pass lång sträcka strax innan fölning. Man kan ju planera bättre tycker jag..

Fast vad man får göra och vad man BÖR göra är inte heller samma sak...

Har fått hem ston som skall föla så "sent" som 3 månader innan beräknad nedkomst, och tycker de stona knappt hunnit landa tillräckligt för att föla.

Dessutom tar det längre tid för stoet än 35 dagar att bygga upp antikroppar mot nya bakterier.

Ja det känns oschysst och fel att transportera långt nära fölning.

I detta fallet handlar det om erfarna hästmänniskor med bra hästhållning så det lär inte handla om okunskap heller..

Nåväl, nu har jag i alla fall fått klarhet i reglerna. Blev så väldigt förvånad när jag hörde om transporten av stoet från Holland.

Jag tycker detta strider mot allt sunt förnuft! Hur kan en erfaren hästmänniska göra så här? Om fölet överlever resan så kommer ju råmjölken inte ha hunnit bilda antikroppar som passar det nya stallet om de har otur. Fy för folk som gör så här. När lagstiftaren skrev 30 dagar så tänkte de nog inte på en så lång transport.

Liknande trådar

Avel När började era dräktiga ston sparka bakbenen mot magen? Om de nu gjorde det :angel: Jag har ett sto som det är lite oklart exakt när...
Svar
2
· Visningar
1 776
Senast: Görel
·
Avel Hej Jag skulle vilja låna lite av er kunskap. Det är så att vi i stallet har ett sto som är dräktig på ca 50 dygn. När hon precis...
Svar
9
· Visningar
1 499
Ekonomi & Juridik Jag har köpt ett sto som var dräktigt i ca 8:e månaden för 50 000 och kontrakt är skrivet där det står att hon är dräktig med en viss...
2 3
Svar
46
· Visningar
8 034
Senast: Similitude
·
Avel Mitt sto har fått nässelutslag för andra gången på 3 veckor, sväller på hela huvudet och blir knottrig hela kroppen:cry:. Någon som...
Svar
7
· Visningar
1 518
Senast: Linna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Stor enkel hundras med lagom driv
  • Valp 2025
  • Hjälp