Tränsa unghäst

S

Santanico

Har ni något bra tips på hur man vänjer en unghäst vid träns?

Sv: Tränsa unghäst

Menar du att ha det på sig eller att bli tränsad och så? Jag antar att du menar att den ska vänja sig vid att ha det på sig.

Jag har alltid vant dom vid det när jag varit ute och gått med dom. Först vänjer man ju dom i stallet när man tar av och på det sen har jag gått en runda med det på. Det brukar inte vara så stora problem med att vänja sig vid det. Inte mina hästar i allafall.

Men jag vet många som har haft träns och seldon i hagen för att hästen ska vänja sig men det tycker inte jag är någon vidare bra idé.

Förlåt, jag uttryckte mig kanske lite konstigt. Jag menar, hur vänjer man unghästen vid att ha bett i munnen? Att träna henne är inget problem, men hon är inte så glad för att ha bettet i munnen. Hon gapar väldigt mkt. Jag vill inte använda nosgrimma för jag anser att det inte är en bra lösning...

Sätt på henne tränset, utan nosgrimma, och gå en promenad. Grimskaftet knäppt i grimman förstås. Dom vänjer sig ganska så raskt vid det.

De vänjer sig vid bettet så småningom. Inget du behöver oroa dig över och det är bara att fortsätta att träna. Så småningom kommer pålllen att sluta gapa och hålla på. När jag började med min unghäst så hade jag en remontgrimma som satt väldigt löst. Då kunde hon gapa bäst hon ville men hon hade trots allt en nosgrimma också som hon vande sig vid. När det gäller nosgrimma gör du givetvis som du vill eftersom det nog inte spelar så stor roll om du har någon eller inte, hästen kommer ju att gapa i början i alla fall.

Det gick betydligt mycket bättre att tränsa henne idag. Hon gapade inte alls lika mycket som igår och mot slutet av dagens promenad så gapade hon inte alls. Jag har aldrig varit med om en unghäst som gapar så pass mycket de första gångerna man tränsar den. Men dom är ju individer och reagerar olika.

Tack så mycket för era svar :bow:

Liknande trådar

Träning Tillsammans med min tränare ska vi rida in en 3 åring tillsammans. Jag är den som ska rida hästen i framtiden och under inridngen. Min...
Svar
6
· Visningar
1 051
Senast: Tora
·
Hästhantering Vi är inackorderade i ett stall och våra två hästar har fått gå ensamma bara de två. Nu är det dags för bete och förra helgen släpptes...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
10 948
Senast: Sel
·
Träning Behöver tips på hur man kan träna häst från marken för att hästen ska få bättre kroppshållning. Hästen är i dagsläget framtung med...
Svar
5
· Visningar
791
Senast: Lejd
·
Hästmänniskan Söker tips på veterinärklinik i närheten av Laholm. Vill göra en klinikbesiktning med röntgen på en unghäst. Gärna om någon vetrinär...
Svar
18
· Visningar
1 119
Senast: Anna-Bella
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Hönstråden II
  • Storlek på rastgårdar?