Ör_Hjalmur
Trådstartare
hej! jag skulle behöva lite tips på hur jag skall kunna tränsa hästen med bett. Har en häst som inte gillar bli tränsad med bett. Innan kunde jag inte sätta på träns utan bett men, har jobbat på det och nu kan jag tränsa han utan bett.Rider på sidepull och han funkar bra på det, och trivs. Men jag måste kunna tränsa honom med bett, om jag tex vill tävla lite så måst jag rida på bett.
HUr skall man vänja han bli tränsad med bett på ett bra sätt? våld är ignget att tänka på! han tycker det är obehaglit att tränsas med bett och jag vill att han inte skall tycka det är farligt all bli tränsad.(Han gillar inte det , och blir iriterad, slänger med huvudet, kan resa sig man ser på han att han inte gillar det) man kan inte lägga handen på nosryggen han tycker det är obehaglit med mycket tryck på och släger med huvudet och kan resa sig lite.
jag har börjat kunna få toppa in fingret i mungipan(innan=omöjligt)
frågan är bara hur gör jag för att få han aceptera att ta bettet?
tacksam för svar
HUr skall man vänja han bli tränsad med bett på ett bra sätt? våld är ignget att tänka på! han tycker det är obehaglit att tränsas med bett och jag vill att han inte skall tycka det är farligt all bli tränsad.(Han gillar inte det , och blir iriterad, slänger med huvudet, kan resa sig man ser på han att han inte gillar det) man kan inte lägga handen på nosryggen han tycker det är obehaglit med mycket tryck på och släger med huvudet och kan resa sig lite.
jag har börjat kunna få toppa in fingret i mungipan(innan=omöjligt)
frågan är bara hur gör jag för att få han aceptera att ta bettet?
tacksam för svar