Träns till welsh mountain

Centaur

Trådstartare
Vilken stl har era welsh mountain på träns?

Lillen ska få sitt första träns och jag vet inte om ponny funkar eller om han måste ha shetland. Han är stor för att vara wm och inte av den gracila typen.

Min hade ponny, men han var ganska stor. 1,20 hög och ganska kraftigt byggd, dock med nätt huvud. Vi behövde i alla fall aldrig göra extra hål i hans träns, så det måste ha passat ganska bra utifrån de hål som redan fanns, vilket aldrig har hänt med varken min större welsh-korsning eller min nuvarande new forest, som har lite för stora huvuden för att kunna ha ponny, men där cob egentligen blir för stort.

Du får nog helt enkelt köpa och chansa på att kunna byta. Och räkna med att behöva köpa ett extra pannband. Min WM på 120 cm hade ponny, min hälften WM och hälften sekt B på 125 cm har ponny oftast men på innersta hålet på sidostyckena. Båda behövde större pannband.

Min WM på 121 cm hade ponny, men fick ofta göra extra hål i nosgrimman. Hon låg nog precis på gränsen för shettisgrimmor gick precis att knäppa, samtidigt som många ponnygrimmor blev på tok för stora.

Den welsh ponny jag kände en gång i tiden var 126 i manken och hade shettis på alla träns och grimmor. Men det är nog individuellt. ;)

Att satsa på ponny blir nog bättre för då kan du göra fler hål i värsta fall, blir lite svårt om tränset är för litet.

Tack, jag satsar på ponny då, så får jag ev byta om det inte skulle passa. :)

Vad har den i grimma förresten, där kan du ju få lite ledning? Här är det "liten ponny" typ i grimma. Dvs man kan inte bara köpa en ponnygrimma och tro det ska funka, de flesta är för stora. Shetland är för liten. Men om man hittar de där ponnygrimmorna som är lite små i storleken blir det perfekt.

Liknande trådar

R
Utrustning Vilka bett lösa träns tycker ni är bäst och varför? Alltså inte märken och då utan tillexempel hackamore eller side pull eller så! Om...
Svar
0
· Visningar
274
Senast: Raderad medlem 149524
·
Hästvård Vi har en nätt B-ponny (Welsh) som ska ridas in snart. Tjejen som ska hjälpa till att rida in henne är 15år ( ca 167cm lång , men väger...
Svar
2
· Visningar
298
Senast: skiesabove
·
Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
14
· Visningar
622
Senast: Mli
·
Utrustning Hej! Tänkte kolla, då jag gärna vill ha varierade åsikter kring mitt lilla dilemma jag har.. Min häst, hon är en väldigt egensinnig...
Svar
7
· Visningar
973

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka