Träns som töjer sig

Sv: Träns som töjer sig

Vi var aldrig på tävlingar med den hästen eftersom han inte gick att lasta, däremot var vi in och ut hos veterinären flera gånger per år så vi var ju tvugna att komma dit på nått sätt.
Som sagt så var det ju flera år sedan, jag var minderårig och hade ingen tillgång till transport så att jag kunde öva lastning. Hästen var superstark och hade noll respekt för att kliva över människor i hans väg så ett bett i munnen var en fråga om ren säkerhet.
Idag hade jag såklart hanterat situationen annorlunda, men som sagt så handlade tråden mer om att tränsen töjer sig och det var det jag ville delge mig av.

Sen en annan sak så får man inte lasta med grimma ovanpå tränset på tävling. Linan/grimskaftet/tyglarna måste sitta i bettet.

Finns väl inget som hindrar att man har både tyglar i tränset och grimskaft i grimman, eller hur.

Jag är inte ett dugg förvånad, jag har ett par Hööks tyglar som användts normalt utan dragkamper eller liknande.
Trots det har ena sidan töjt sig jättemkt ca 3-4cm och dessutom är de helt skeva.
Enligt min sadelmakare är det inte alls ovanligt att billigt läder töjer sig mkt och dessutom väldigt ojämt och ofta går av pga det.
Bättre läder töjer sig också men det töjer sig liksidigt och mkt mindre.
När jag tittar på mina billiga prylar vs de dyrare så stämmer det också väldigt bra.
Lädret från tex Hööks och Börjes har töjt sig mer och skevt :mad:

Nej, fast varför skulle man ha det när man inte får använda det? Prydnad?

Du menar att nån kommer att komma fram och kolla om du drar mest i grimskaftet eller i tyglarna. Det står att man ska ha träns på, inte att man inte får ha nåt annat också.

Om man behöver slita och dra i sin häst för att kunna lasta den och ha kedjor i munnen för att den kastar sig så är den en potentiell fara för andra och inte tränad för uppgiften och har således inte på en tävlingsplats att göra. Min åsikt.

Får jag bara fråga av ren nyfikenhet varför man, om man har en häst som har noll respekt för att kliva över människor i sin väg, inte tränar markträning? Det är väl något man börjar med redan från första mötet och sedan förbättrar och bibehåller under tiden man har hästen? :)

Även den mesta välhanterade o lättlastade häst kan förvandlas till MR Hyde. Allt behöver inte vara så svart eller vitt.

Förhoppningsvis ja.
Tycker bara det är så dumt att förutsätta att bara för att man får lastprpoblem på tävling tex så har man en dålig hästhantering.

Får jag bara fråga av ren nyfikenhet varför man, om man har en häst som har noll respekt för att kliva över människor i sin väg, inte tränar markträning? Det är väl något man börjar med redan från första mötet och sedan förbättrar och bibehåller under tiden man har hästen? :)

Hur ska jag kunna svara på det när det gäller en häst som jag ägde för 10 år sedan?? Hästen i fråga var absolut ingen elak häst, absolut ingen problem häst i vardagshanteringen. Men när det gällde lastning så kastade han sig hej vilt och brydde sig mindre ifall det stog en människa ivägen.
Som sagt, för tio år sedan hade jag en helt annan hästhantering än idag, så att fråga varför jag inte tränade på markhantering... tja, jag visste väll inte bättre på den tiden.

Du menar att nån kommer att komma fram och kolla om du drar mest i grimskaftet eller i tyglarna. Det står att man ska ha träns på, inte att man inte får ha nåt annat också.

Om man behöver slita och dra i sin häst för att kunna lasta den och ha kedjor i munnen för att den kastar sig så är den en potentiell fara för andra och inte tränad för uppgiften och har således inte på en tävlingsplats att göra. Min åsikt.

Min åsikt: Man ska följa reglerna i TR. OAVSETT om någon kommer och kontrollerar!

Sen förstår jag inte egentligen vad du vill få fram? Om det är riktat till mig så skrev jag ju att hästen i fråga aldrig tävlades! Vi åkte till veterinären. Problemen med den här hästen hade jag för tio år sedan, hästen är sedan länge såld och jag har lärt mig både ett och ett annat om hästhantering sedan dess.
Hästen jag har idag lastar sig själv, utan något på huvudet alls. Men eftersom vi tävlar så måste tränset sitta på, men bara för att bettet finns i munnen så behöver jag inte dra i det.

Bison: Säger jag inte. Men om hästen springer ner dig tyder det i alla fall inte på respekt :p

Krockodil: Hade ingen aning om att det var så länge sedan, ber om ursäkt om du tog det fel!

Det är för att undvika sånt som man lasttränar INNAN man åker på tävling...

Det var den meningen jag reagerade på. Inte att hästen springer över en....

Sätt på träns och kedja då, men även grimma och grimskaft så kan ju hästen "tro" vad den vill...

Hur kommer det sig att tävlandet är viktigare än grundhanteringen för så många?

Man betalar massvis för utrustning och ridträningar men att betala för att få hjälp med markhantering och ex lastträning det gör man inte, mkt märkligt.

Ja jag vet inte, har aldrig varit iväg och tävlat med transport med någon av mina hästar så kan inte svara på det!

Sen förstår jag inte varför det skulle vara så hemskt att ha bett eller kedja på hästen? Man måste ju inte rycka, slita och dra våldsamt i onödan bara för att man tagit på hästen ett träns :P

Ja jag vet inte, har aldrig varit iväg och tävlat med transport med någon av mina hästar så kan inte svara på det!

Sen förstår jag inte varför det skulle vara så hemskt att ha bett eller kedja på hästen? Man måste ju inte rycka, slita och dra våldsamt i onödan bara för att man tagit på hästen ett träns :P

Det kanske är så att hästen sliter till och jag vill inte att min häst ska associera bett med något som gör ont.

Om man ser till att ha en bra grundhantering och ta hjälp av ett proffs om man har problem med ex lastningen så behöver man inte slita och dra i hästen, oavsett om det är i grimma, bett, eller kedja genom munnen.

Det kanske är så att hästen sliter till och jag vill inte att min häst ska associera bett med något som gör ont.

Om man ser till att ha en bra grundhantering och ta hjälp av ett proffs om man har problem med ex lastningen så behöver man inte slita och dra i hästen, oavsett om det är i grimma, bett, eller kedja genom munnen.

Om min häst sliter till eller skulle få för sig att dra iväg så är jag glad om jag har bett på. Det blir inte jag som rycker den i munnen eller skrämmer den, den rycker själv och det den kopplar då är inte "bett är något som gör ont" och kopplar situationen med bettet. Sliter hästen till när man står vid lastning kommer den snarare lära sig att "jaha sliter man rycks det till i munnen" och då välja att inte slita och dra respektlöst i sin matte.

Får man ha bett om man har en lättlastad häst med bra grundhantering då menar du?

Vill förtydliga också att jag inte har problem med min häst, och jag lastar inte i träns. Dock har jag alltid kedjegrimskaft med eller utan kedjan under hakan/över nosen. Även fast jag har en häst som är bra att hantera så kan hon vara lite extra på tårna eller busig och då tar jag mycket hellre en kedja under hakan än att riskera att tappa kontrollen över om hästen vill fara iväg.

Kan ju säga att det är en fyraåring med mycket liv i sig! Men för den skull inte dåligt hanterad eller ouppfostrad.

Alla hästar kan bli rädda. Även de som verkar hel trygga i allt. Så jag håller med dig helt! Bara för att man har bett betyder det inte att man tänker göra illa hästen utan det är väl mer en säkerhet för oss :)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Rehabtid dragna tänder
  • FÅRtråden
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat

Tillbaka