Träns, smala eller tjocka remmar??

N

Nobell

Jag tänkte ag skulle köpa ett nytt träns till min d.ponny..han har ett ganska så "fult" huvud och rät så stort..Vad ska jag köpa för träns då? ett med lite tjockare remmar eller ett med lite tunnare så att de inte ska så grov ut utan mer nätt och fint!?!?..heh svårt att göra om huvudet på hästen men man kan ju ändå hindra genom att köpa ett fint träns!..

Tack på förhnad :rofl: :banana:

vad jag fick lära mig innan jag skulle hjälpa till när drygt 30 ponnyer skulle ställas ut är att
stort huvud = tjocka remmar
fint huvud = smala remmar
långt huvud = engelsk nosgrimma
kort huvud = remont nosgrimma eller ingen nosgrimma alls om huvudet är fint. (men i mitt tycke så blir alla hästar snyggare i nosgrimma)

själv har jag en häst med väldigt stort huvud men det tänker man inte på egentligen.

Använder mest detta tränset från h**ks!

Till dressyr hade jag köpt ett med breda remmar. (De är snyggast på de flesta hästar)

Till hoppning hade jag nog köp ett pullarträns.

Har hästen mörkt huvud hade jag köpt båda med vitt foder! :idea:

A de va bra att veta!.. det som du har va jättefint..bara att jag måste ha me snokrem..hehe :bump:

a jo jag hade faktiskt tänkt att köpa ett dressyr med breda o ett pullar till hoppnignen..men ja va lite osäker!.men inte längre! tack!..a ja vet vitfodring är det snyggaste som fins på mörka hästar..men tyvärr är min plutt gråskimmel.. :D

Hehe, ser att du bor i Norrtälje (min förkortning på d är iaf Norrtan :) ), har en kompis som bor där :)

men, har du nå råd till denna pålle då?
charlie_jag.jpg

charlie_jag4.jpg

charlie_jag2.jpg

charlie_jag1.jpg

charlie_jag3.jpg

Jag hade tänkt mej ett svart eller ljust pullarträns med smala remmar.. eller??

jasså. det kanske är någon jag också känner då??

ang. din pålle så såg man inte så mycket på de flesta bilderna.
men första bilden så skulle jag skaffa ett träns i rätt storlek där inte pannbandet hänger ner över ögonen på hästen ;)

Annars tycker jag hästen såg ut att ha ganska fint litet huvud?

Jag tillhör "varianten" som vill ha så lite läder (m vissa undantag = bred dressyrnosgrimma :D ) i nunan på hästen som möjligt. Jag söker träns med smala remmar men kan acceptera bredare nosgrimma. Jag vill oxå ha lite spännen på tränsen, dvs gärna inåtvända tygelhakar och knäppning i nacken. Det ska vara så rent det bara går. :love:

Vid hoppning kan jag acceptera lite mer spännen, men vill fortfarande ha smala remmar osv.

//Alice

hmm, om jag vore du skulle jag nog köpa ett med inte så jättesmala remmar, men inte ett så tjockt heller..
ööh, jättebra svar va.. :) :o :D

jag har haft ett träns från hööks till min häst i ett par månader nu, det är ett pullarträns med vita stickningar.
men jag är inte helt nöjdmed det, för remmarna känns så kraftiga, och med stickningarna till det så känns det som om hon har hela huvudet fullt med träns :crazy:
hon är en arabkorsning, men hon har ett ganska rejält huvud. har nog tänkt köpa ett nytt träns i sommar, ett väldigt väldigt enkelt.
någon som har det rundsydda från hööks?
eller ett från jacson som kostar just under 300 kr, som har bara enkla remmar som pannaband och nosgrimma, lite svårt att förklara..
hur är dom i kvalitet? :confused:

Haha, jo. d där var en av de första gångerna jag red honom. var då ett träns som hörde till en fullstor nordsvensk (de hade inget, å då menar jag INGET till denna häst). Har nu ett träns från hööks, som har luggit i 3 år (köpt till honom,) och det passar OM bara skinnet kunde mjukna upp lite..

Men vad tror du? smala? tjocka? eller vad tror du om min idé? Smala remmar på ett pullarträns?

Liknande trådar

Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 764
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 350
Senast: QueenLilith
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 341
Utrustning Hej Nu är det så att vid hoppning så letar jag ett nytt bett. Kommer användas endast vid tävling då jag jobbar på med vanligt tränsbett...
Svar
5
· Visningar
1 824
Senast: Vogue
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka