Träns med halv nosgrimma?

Lingon

Trådstartare
Idag postade en känd hästsida på Facebook (får jag skriva vilken?) en artikel om träns med halva nosgrimmor. Käkremmen går över ganaschen istället för på det vanliga stället.

Har någon här erfarenhet av såna här träns? Nån som kanske kan svara på några frågor?

Varför bytte ni till ett sånt här träns?

Varför gillar/ogillar ni det?

Hur stor skillnad i stabiliseringen av bettet blir det med ett sånt här träns jämfört med remont? Jämfört med engelsk nosgrimma?

Om man jämför den halva nosgrimman med en engelsk: Vad gör den likadant resp. olika?

Idag postade en känd hästsida på Facebook (får jag skriva vilken?) en artikel om träns med halva nosgrimmor. Käkremmen går över ganaschen istället för på det vanliga stället.

Har någon här erfarenhet av såna här träns? Nån som kanske kan svara på några frågor?

Hur stor skillnad i stabiliseringen av bettet blir det med ett sånt här träns jämfört med remont? Jämfört med engelsk nosgrimma?

Om man jämför den halva nosgrimman med en engelsk: Vad gör den likadant resp. olika?
Låter lite som Micklemtränsen, de borde väl räknas som halvnosgrimma då, eller är det något annat som menas?

Gör som tidigare post från samma sida, sätt ett pannband i sidostyckena och testa.

Min häst älskar det (obs har inte vision designtränset utan en egen variant) just för att helt utan nosgrimma blir för sladdrigt men med denna kan han fortfarande gapa obehindrat.

Låter lite som Micklemtränsen, de borde väl räknas som halvnosgrimma då, eller är det något annat som menas?

Det är Hippson som skrivit om det. Finns bilder i artikeln. Vissa ser ut som en engelsk nosgrimma men sitter fast i sidostycket och alltså inte spänns för den har bara den halvan som går från sidostycket på ena sidan, över nosen och till sidostycket på andra sidan. Och inget alls på undersidan.

Det är Hippson som skrivit om det. Finns bilder i artikeln. Vissa ser ut som en engelsk nosgrimma men sitter fast i sidostycket och alltså inte spänns för den har bara den halvan som går från sidostycket på ena sidan, över nosen och till sidostycket på andra sidan. Och inget alls på undersidan.
Jaha, jag gick på "Käkremmen går över ganaschen istället för på det vanliga stället". Men om det är något annat, då vet jag inte mer än så.

Ett lite utförligare svar från min sida då, jag ska försöka svara på alla dina frågor.

Jag bytte för att jag har en kinkig häst. Innan han kom till mig gick han med aschengrimma och martingal men symtomen var bara dolda, inte botade. Jag tog bort både nosgrimma och martingal och fick bättre resultat. Jag märkte dock att sidostyckena och bettet blev väl "sladdriga" när pålle kunde öppna munnen helt. Därav testade jag med remmen över nosryggen som stabiliserar huvudlaget men låter hästen gapa och släppa taget om bettet. Jag vill att min häst tar stöd på bettet för att han vill, inte för att han inte har något annat val.

Jag gillar det för att min häst trivs med frihet att göra som han vill med sina käkar (numer är han lugn och trevlig i munnen) men ändå vill ha ett träns som sitter stabilt på huvudet.

När det kommer till stabilisering av bettet så blir mitt svar att varken remont eller engelsk nosgrimma stabiliserar bettet alls. Bettet sitter fast i sidostyckena som har sin fasta punkt i pannbandet. Nosgrimmorna stänger munnen på hästen vilket ger bettet mindre plats att röra sig på men det är fortfarande lika rörligt. Du får alltså skarpare bettverkan än med nosremmen. När du tar i tyglarna med nosremmen sitter sidostyckets fasta punkt närmare bettet, därför blir en del av trycket på nosryggen om du tar hårt. Nosremmen stabiliserar huvudlaget istället för att stabilisera hästens mun och hästen får därmed mer valfrihet vad den ska göra med bettet, lyda? Eller gapa och inte lyda?

Jämfört med engelska Nosgrimman blir samma svar som ovan. Den engelska stänger hästens mun men påverkar inte resten av huvudlaget. Nosremmen stabiliserar själva huvudlaget på hästens huvud men stänger inte hästens mun .

När det gäller ganashremmen så menar vision design på att den flyttar sidostyckena ur hästens synfält, min häst har aldrig antytt att detta är ett problem, jag rider utan både ganshrem och käkrem.

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har länge funderat på vad nosgrimmor egentligen fyller för funktion och ofta tänkt att de inte gör någon nytta, snarare tvärt...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
7 823
Senast: Badger
·
Utrustning Ursäkta alla trådstartar :o Men till frågan. Det här med nosgrimmor. Jag har inte direkt haft nån tanke bakom val av nosgrimma, annat än...
Svar
0
· Visningar
1 174
Utrustning Jag har kommit på att jag kan alldeles för lite om nosgrimmors funktion. Då har jag främst funderat över skillnaden på aachen och remont...
2
Svar
20
· Visningar
4 422
Senast: Blandrastik
·
Utrustning Ska köpa nytt träns på Eurohorse och kommer givetvis kolla utbudet där men vill ändå ha lite tips och förslag på vilket jag ska satsa...
Svar
14
· Visningar
1 154
Senast: Centaur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka