Träns / Kandar

malinsky

Trådstartare
Jag köpte ett Hubertuskandar till pålle som jag tyvärr fick lämna tillbaka.

Problemet: ett långsmalt hästhuvud.

Nu har jag ett hopkok av saker till mitt kandar som jag iofs sällan använder, men det vore trevligt med något som dessutom är snyggt. Det syns verkligen att det är ihopplock av träns och skarvar osv.. inget jag ens skulle vilja träna i :O

Hööks kandar ska jag testa, även Stübben. Men har ni andra tips på modeller som passar på hästhuvuden som min pålle? Helst kandar, men tränstips emottages tacksamt också.

X full blir för vid. Full blir ofta för kort i sidostycken.

Hjälp?

Sv: Träns / Kandar

Kan du inte köpa ett kandar i full som du tycker om och så köpa till sidostycken i x-full som matchar? Brukar alltid säljas lösa sidostycken i hästbutiker. Bara en tanke från mig, har inget bra förslag annars :)

döberts kandar är tydligen passande för långsmala huvuden. jag fick göra två extra hål i sidostyckena medan nosgrimman var jättetajt. :p

men, det låter ju bara mkt enklare att korta av nosgrimmans bakdel och ev byta pannband? har du hubertus rundsydda så funkar ju inte det eftersom det har engelsk nosgrimma (och ja den är stor! jag fick göra fler hål), men på alla pullback nosgrimmor så ä ju det enkelt och snabbt fixat. :)

Kieffer har sådana träns min häst som låg mellan x-full hade flera hål till godo på längden medan nosgrimman dock var för kort. Dock hade han inget smalt huvud.

ja så var det med mitt kieffer träns också, precis så det gick att spänna nosgrimman (utan att dra åt den för hårt).

Liknande trådar

Utrustning Jag tänkte köpa ett nytt träns till min bamse-häst men det var visst svårare än vad jag trodde att hitta fina träns i x-full och...
Svar
5
· Visningar
2 633
Senast: Lydia
·
Dressyr Jag behöver hjälp. Min tränare har nu varit på mig de senaste åren om att det är dags att börja rida på kandar. Problemet är att jag...
Svar
11
· Visningar
1 951
Senast: malou78
·
Dressyr Vår nye kille har x-full. Han kan ha vanlig full men nosgrimmorna går inte ens runt, han är en kallblodstravare så en grov rejäl kille...
Svar
7
· Visningar
2 276
Senast: Fenestra
·
G
Utrustning Letar ett träns, men skulle behöva hjälp då jag inte hittar det jag söker.. Är en nordsvensk som ska ha tränset, har x-full i...
Svar
1
· Visningar
830
Senast: freike
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka