Träninngstips

a_c72

Trådstartare
Jag kör någorlunda regelbundet för instruktör med "Pelle plutt"
( Big Money Pellini varmblodstravare född -90, har haft honom sen 7 november i fjol men började inte köra honom och jobba förrän i början på juni i år)

Vi har kommit långt på väg nu om man jämför med var vi startade:smirk: :smirk: Det blir tävlingdebut för oss i Villvattnet i sommar OM inte annat.. Dressyr och precision INTE maraton!

Jag kör endast Pelle då jag har lite höjdskräck. Han har dock en super medryttare som kommer 2 dagar i veckan så han rids också.

I tisdags när vi "kompistränade" Vi va ett gäng med hästmänniskor som hjälptes åt. Körde en och en och tittade på och peppade och kommenterade varandra helt enkelt..
Hur som helst så provade jag att köra dressyrprogram med Pelle för första gången:angel: Ibland bara vill jag ha en liten gullig shettis. De ryms ju på ridbanan..

Jag har MYCKET jobb kvar.. De vet jag.. Ryggning bläää säger Pelle å så vill han inte riktigt gå fram efteråt. Ökad trav.. ÖHM VAD sa du?:angel: Serpentiner???? Uj ska jag svänga redan.. Å så ska man visst kunna köra med spö.. hela tiden.. Int bara ta upp de och väcka herrn å stoppa ner de igen..

Alltså jag vill ha vardags tips som innebär att nästa gång jag försöker mig på de lätta dressyrprogrammet så KAN Jag faktiskt få det att "flyta på"
Spöträning har jag varit hård på mig själv nu. Tvingar mig själv att hålla i pisken hela tiden.. Nackdelen.. Pelle gillar de INTE.. Han har svårt att sig LUGN och fokuserad.. MEn rom bygdes ju inte på en dag..

Tips i alla former och varianter mottages tacksamt
Halter är han super på!!! Igångsättningar jobbar vi på formen med.. Men som sagt.. detta har varit UTAN att ha spö i handen.

Jag KAN INTE tömköra och träna den vägen..

Anna-Carin

Sv: Träninngstips

Dela in dressyr programmet i små delar och träna på en del i taget. Mycket handlar om att hästen ska förstå och hinna med. Fungerar det inte i trav så prova i skritt. Tips med serpentinen är att i början köra färre bågar och bryta av på lite innan medellinjen, skritta några meter så ni hinner göra omställningen och gå sedan igång i lugn trav.
Ökning tränas bäst på lätt böjt spår så man kan behålla formen. Öka bara korta bitar. Det tar lång tid innan man fått hästen så stark och elastisk att den gör en hel långsida bra. Massor av korta tempoväxlingar stärker hästen och gör den lydig.
Ryggning kan du öva när du kör ute el när du har tillgång till medhjälpare. Rygga bara två steg i början. Träna gärna ute när du står i lätt uppförslut med hästen så rullar vagnen lättare bakåt. Har du en medhjälpare så kan denna hjälpa till att dra vagnen bakåt för att hjälpa hästen. Se till att bakselen är spänd så hästen får en chans att trycka vagnen bakåt med den och slipper få obehaget i däkeln.
Lycka till
/M

Tack för bra tips!!

Tränade igår med Pelle. Ursch och blä och fy sa han om att jag hade pisken i handen hela tiden.. Han gillar verkligen inte den å de tog jättelång tid inann han skrittade normalt i form o liksom avslappnat. Gjorde ett par försök till ryggning också men..

Nåja vi kommer igen..

Anna-Carin

NÅGON som har tips om hur man ska gå tilllväga med att få Pelle att acceptera körspöet???

Jättetråkigt att inte kunna köra han som man ska göra! Han går ju så himla fint numera UTAN piska.. MEN ska vi någonsin kunna visa oss på tävlingsbanorna så MÅSTE JAG kunna hålla i spöet..

Det ända jag kan komma på just nu är att bara strunta i att han går som en kråka och inte gilllar läget men fortfarande hålla i den jäkla pisken och köra och nöta ut han till att inse att jag faktiskt INTE ska ha ihjäl honom. Eller vad de nu är han tror?? Ända gången ja har petat på han med pisken är när han tjurat ihop sig och vända hem Vilket jag INTE tollererar..

Kloka råd mottages tacksamt..
Pelle är alltså en jättetrevlig herre men jag har en känsla av att han i sin tidigare travhästkarriär har blivit.."utsatt för spö"

Anna-Carin

Sv: Träningstips

Mitt vbl var givetvis skeptisk till pisk sen travet, tyvärr minns jag inte hur det gick till, men till sist blev hon tvärtom loj mot pisk och lyssnade mer på röst, pisken ignorerade hon tills jag blev riktigt arg för framåthjälpen.

Jag insåg iallafall snabbt att skulle jag tävla var jag tvungen att själv vänja mig vid pisken så jag tränade att hålla den, och trött i handleden blev jag första veckorna.

Jag tömkörde mycket mycket när jag såg målet=tävling och där hade jag pisken med såklart, jäg lärde henne att flytta sig i sidled med hjälp av pisken, kanske var det där hon accepterade den som en skänkel?

Jag gissar att det bara är att nöta på.

Går det inte, kan du alltid köra med en liten stump i din hand, för det räknas faktiskt som pisk det med. Det är därför man alltid tejpar fast en "liten kvist" på sin vagn i maraton om pisken skulle tappas :)

Jag började köra med skygglappar så var det problemet löst med min häst. Om du inte vill ha dom antar jag att det bara är nötning som gäller.

Att tömköra är INGET alternativ för mig tyvärr..Då jag går som en kratta själv.

Jag kör alltid med skygglapparna och de har gjort Pelle mycket mer uppmärksam på MIG

Jag har ju alltid piskan med mig i vagnen. Kanske skulle jag prova att köra honom med dressyrspö då får jag vänja mina handleder lite långsamt och han får kanske lite mera mjukstart..
Tur att det är LÅNGT än så länge till april och ändå längre till juli

Anna-Carin

Ska du starta i Umeå RF? o sen villvattnet, och däremellan på surf! Jag hejar på dig, du har ju en del mot dig, men viljan är det viktigaste.

Hur är din häst med skygglapparna på o piska? Ser den piskan ändå, eller blir den nervös hela tiden av skygglapparna kanske? Mina har alla blivit mycket mera nerviga av skygglappar. Bra i dressyren, mindre bra i vardagen.

Pelle saknar nerver tror jag nästan..
Skygglapparna har gjort honom fokuserad på MIG istället för att fundera över middagen å annat. Han hade jättte lätt att tappa fokusen tidigare.

Villvattnet SKA jag starta i dressyr och precision de satt jag som mål för mig själv när vi åkte därifrån i somras. :crazy: :crazy:
Jag ska även vara med på HELA lägret i sommar..

:angel: Vet ju inte ens riktigt VARS tävlingen var som jag funderat på de var väl endera Urf eller Surf.. MEN som sagt de är bara Villvattnet som är spikat..

Jag har en hel del hinder att kravla över innan vi är färdiga för någon tävling alls. Å i vårt fall är det motivationen som är de viktigaste.
Å helt klart vore de superkul att tävla mot min gamla fjording:angel:

Villvattnet

En otroligt vacker plats full av liv och rörelse
Med stillhet och harmoni likaså

Resan dit kantades av hopp och förtvivlan om vartannat
Upp som en sol ner som en pannkaka
Villvattnet ett mål som vi kämpat för att nå..

Överväldigad och helt klart berörd
Kom med känslan av att inte räcka till
Att inte lyckas med det jag vill

Under dagarna tre
Fick jag otrolig hjälp att ändra de
Sakta – steg för steg
började jag finna den
-vägen mot framtiden

Skrämde iväg spöken
Vågade lita på mig själv
Igen och fann glädjen!

Villvattnet
En plats där tankar
Får en chans att gro
Där man glömmer ovärlden
stänger ute alla logiska försvar och
jobbar med de verktyg som man har

Hemma igen
Ser tillbaka på tiden
LÄNGTAR TILLBAKA

Anna-Carin

Vad fint!

Den borde du skicka till Rolfs hemsida!

Vad heter din gamla fjording? Vet bara ullfjord i västerbotten.

:o Tackar

Har funderat på att skicka de till Rolf men de har inte blivit av ännu.

Pinokkio är min "gamla häst" Född 1/7-88
U Turi 1825
E Loke 78
Född och uppvuxen i Allmänninge utanför Gävle
Jag sålde honom till Råneå midsommarafton -94

Efter det har han tyvärr farit runt som en säck potatis ett tag men från -96 har han i allafall bott i Lykseletrakten..

Anna-Carin

Har varit ute och skrittat långtur med tinkerdamen idag. Första dagen på flera veckor känns de som i allafall som de inte regn eller snöslaska och vi såg solen..

Ett väldans bra sätt att rensa tankar på. Å så även denna gång.

Jag börjar nästan tro att det är JAG SJÄLV som gör Pelle så "knasig" att köra med pisken.. Att jag fortfarande har så mycket "spöken" kvar så jag är rädd att han ska bära iväg okontrollerat

Ser vissa likheter när jag försöker kliva åt sidan å se på mig själv..:o Me andra ord.. De är bara att be om hjälp igen när jag ska träna.. Så jag har NÅGON bredvid mig som gör at jag blir mer avslappnad igen..

Jag VET alltså att Pelle aldrig skulle göra något dumt. MEN rätt va de är såå kommer spökena som jag trodde mig ha begravt helt fram..
De är alltså "spöken" från att ha kraschat med häst och vagn -92

och sen oktober -05, maj -06 8 juni -06 med min tinkerkorsning

Ska nog passa mig för att klandra Pelle pluttis för spörädsla när de säkerligen ligger lika mycket inbakat hos mig själv..

Anna-Carin

Hej du!

Tycker du ska träna m pisken även när du inte kör. Stryk rytmiskt med den över hela kroppen på hästen när han står stilla tex när han äter hö, du tar in han i mitten när du longerar osv. Som man gör inom NH med repet och carrotsticken..
Då märker han att pisken inte bara driver utan att det oxå kan vara lugnt och mysigt med den...;)

Igår hade vi träning igen!
Våra tisdagsträningar kan beskrivas med få ord DÅLIGT väder men glatt humör. Hittills har vi haft spöregn blankis, snöstorm

Pelle fick gå med den TYNGRE och obekväma rockarden igår. Allt för att jag skulle kunna ha någon MED mig i vagnen.

Fick en vänlig själ bredvid mig när vi började köra. Pelle hade från början inte tid att notera att jag hade spö för han var ju tvungen att DRA vagnen.. En person extra plus tyngre vagn..

Jag tyckte det gick ganska bra att köra med pisken. Helt klart bättre än förra gången.. Men nog är de så att när jag la ifrån mig piskan och körde så känner jag mig mycket starkare och säkrare och de smittar av sig!

Träna han med pisken.. Inga problem att ha ridspö av varierad längd när han rids eller hanteras i övrigt. Longering och eller tömkörning sysslar vi INTE med pga mina bren tyvärr..
Pelle är lite för stor och stark för mig att hantera från ryggen eller backen. 165 cm över backen.

Å just idag fick min kropp nog och sparkade bakut totalt.. så nu är jag hemma och vilar från jobb och därmed även hästträning

Anna-Carin

Hej! Har du tänkt på att pisken kan vara en säkerhetsdetalj också? Att man kan använda den faktiskt för att avvärja en farlig situation? Ibland kan ju pisken vara till skydd, eller vad man ska säga. Vet inte om det hjälper dig, men om du har ett motstånd mot pisken som kanske sitter hos dig, som du skrev, så kan det kanske hjälpa att tänka på det viset, snarare än att se pisken som en risk? Inte vet jag, men kanske det hjälper! Lycka till!

Beverly jag förstår precis HUR du menar.
Å jag har ALLTID piskan med mig när jag kör av den anledningen.
Spö, handskar på händerna, långärmat och byxor, Hjälm på huvudet och mobiltelefonen med samt kniv i vagnen har jag ALLTID.

Jag är inte motståndare till att köra med spö alls.

Mitt egna motstånd bottnar mera i krascherna jag varit med om tidigare i år och förra året med min andra häst.

När jag började köra Pelle så var det nämligen så kom vi fram till att jag var lite dubbelsidig i mina signaler pga min rädsla att det skulle bära iväg. Å jag antar att det sitter djupare än jag velat erkänna.

Anna-Carin

Förstår precis hur DU menar! Vad mycket lättare det vore om man kunde vara rationell alltid...:crazy: Men det är stora krafter man har att göra med när man sysslar med hästar - att ha respekt för det är absolut inte fel... Inte för att man ska behöva vara rädd men att ha självbevarelsedrift är inget fel!

Önskar att den gick att kontrollera lite lättare bara :angel:

En fördel med allt regnande...
Banan vi ska träna på i morgon är superduper fin:) :)

Mycket energi i herrn finns det i allafall. Igår när jag skulle ta in hans polare fick han frispel. Vände nästan ut och in på sig själv. Flög och for runt som en vettvilling.. Livet var lattjo lajbans.. Å de höll i sig även när han reds senare på dagen..

Morgondagens träning kommer till största del bestå av att vända rätt upp och göra tjusiga halter..

Ingångar i serpentinerna - jag tycker de är svårt att hinna få såpass kontroll på traven att den första bågen inte blir någe vidare

Å så givetvis att jag ska köra med spöet.

Anna-Carin

Lite trådkapning men..

Jag hade min häst på ridskolan i Lycksele där Pinnokkio stod. Vet inte om han har blivit såld nu, men det skulle nog inte vara helt fel för hans del om jag säger så.

Lycka till med tävlingarna i sommar. Jag hoppas jag kan delta med min pålla också, saknar för tillfället rockard, men det ska nog fixa sig.
Sen så ska du inte vara orolig för att allt inte flyter, jag tävlade första gången förra säsongen på en ridskolehästn som jag just kört in och jag kunde inte för mitt liv förstå hur vi skulle kunna lämna Umeå RF med äran (eller livet) i behåll. Men det slutade med att vi vann presicionen, kom tvåa i dressyren, tvåa totalt och laget vann. Sen vann vi hela lagserien och kom trea i riksfinalen i Linköping, så ingenting är omöjligt!

Lycka till med träningen, jag tycker det låter som om ni är på god väg!

Liknande trådar

Körning Bättre sent än aldrig? (Jag KAN FORTFARANDE inte logga in på min hemdator ) Motivationen KOM tillbaka dagen innan vi skulle åka till...
Svar
5
· Visningar
1 469
Senast: Cämz
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Olja till häst ?
  • Atletix