Träningvärk

lizzie

Trådstartare
Hur länge kan rejäl träningsvärk sitta i på en häst?

Min pålla fick tokspel i hagen förra tisdagen, och galopperade som en galning. Hon är under igångsättning efter upprepade hovledsinflammationer förra året. Naturligtvis lyckades hon gå omkull :crazy:

På torsdagen så märkte jag att hon hade jätteont i rygg, ländrygg och kors. Vid longering så såg hon allmänt stel och ledbruten ut. Har promenerat korta promenader med henne.

Träningsvärken sitter fortfarande i. Igår så fick jag Finadyn utskrivet så den behandlingen påbörjades igår. På tisdag kommer ET ut för att kolla om pållan även sprungit upp muskelsträckningen i hö lår från i höstas.

Min fråga är - hur länge sitter träningsvärk i och kan de få så mycket träningsvärk att de ser helt ledbrutna ut?

/Lizzie - som börjar tröttna på skadad häst... :(
 
Sv: Träningvärk

Ingen som har någon erfarenhet av kraftig träningsvärk på sina pållar? :confused:

/Lizzie
 
Sv: Träningvärk

vad får dig att tro att det är träningsverk?
det låter ju som hästen skadat sig av att ha ruschat och gått omkull med en läkande skada?
 
Sv: Träningvärk

Mitt sto har haft "träningsvärk" men det var efter första gången hon hade fått akupunktur och det satt i 2 dagar.
Hon var lite seg, men absolut inte stel.
Det låter inte som din har träningsvärk, utan som om den har gjort illa sig på nåt sätt.
 
Sv: Träningvärk

mackan skrev:
vad får dig att tro att det är träningsverk?
det låter ju som hästen skadat sig av att ha ruschat och gått omkull med en läkande skada?

Det som får mig att tro att det är träningsvärk är att det är lika mycket reaktion över hela ryggen, ländrygg och kors. Jag såg ju dessutom hur mycket hon tog i när hon galopperade runt i hagen innan hon lyckads gå omkull. Hon satsade verkligen järnet och tog i för kung och fosterland. Jag har inte börjat galoppera henne uppsutten ännu, så min första tanke när jag såg henne galoppera runt, var "jisses, vilken träningsvärk hon kommer att få nu". Dagen innan så hade jag nämligen varit iväg och klättrat med pållan i ett grustag så hon hade redan lite träningsvärk.

Tidigare när hon haft träningsvärk så har hon haft samma reaktion i rygg och rumpa som hon har nu. Dock har det inte suttit i lika länge och oförändrat som nu.

När hon gick omkull så gjorde hon en "slide-stop" och en "spinn" för att galoppera iväg åt andra hållet. I "spinnen" så förlorade hon fotfästet och rumpan for iväg. Eftersom hon har lyckats få muskelsträckning i hö lårs insida 2 ggr tidigare just i samband med samma händelse, så misstänker jag att hon lyckats fixa till samma skada igen. Det är därför jag tar ut ET. Där märker jag dock skillnad på reaktion från hästen. Hon har ont på hö lårs insida, men inte vä och dessutom får hon inte riktigt med sig hö bak vid longering på volt.

Naturligtvis kan det vara så att min pålla lyckats fixa till sig en skada liksidigt över hela ryggen och rumpan :crazy: behöver ju inte alls vara träningsvärk som jag tror. Det är ju också det som är min frågeställning. Kan det verkligen vara träningsvärk när det sitter i så länge och kan hästar ha så mycket träningsvärk att de verkar helt ledbrutna i kroppen.

Har pratat med vet. som är helt inne på att det är musklärt, träningsvärk eller muskelsträckning. Och eftersom pållan har så kraftig smärtreaktion fick jag Finadyn att ge henne. Har tid inbokad på klinik, men tar ändå ut ET för att se vad h*n kan göra.

/Lizzie
 

Liknande trådar

Hästvård Hur mycket ska man stå ut med innan man ger upp om sin kuse? Hösten 2003 konstaterades det på klinik att min pålla hade hov- och...
Svar
19
· Visningar
1 932
Senast: Mitrolle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp