Träningsvärk på hästen

Noteca

Trådstartare
Min pålla har en ganska ordentlig träningsvärk efter Järlåsaritten. Det är mycket bättre nu men hon var öm i ryggmusklerna och rumpan i söndags och måndags, lite igår.
Brukar era hästar få träningsvärk?

Denna pålla har bara startat två ritter, första var Rönningen förra året, då red vi i snigelfart, 8km/h och då hade hon inte alls lika ont, trots att hon hade en sämre sadel då.

Om era hästar nu får träningsvärk, vad gör ni för att hjälpa dem och hur gör ni för att undvika träningsvärk?
Själv har jag haft liniment och varmt täcke på ryggen.

Tacksam för tips och idéer!

Sv: Träningsvärk på hästen

Det jag kom ih¨g var att det är superviktigt att inte låta hästen stå dagen efter, stretscha hästen efter ritten. Hmm massera in värmande linement på ryggen.
Tja värme är väl mitt råd, själv kör jag värmelaser på mitt sto men det är ju inte alla som har den tillgången när hon är öm

Nu är inte jag distansare men röra på sig ordentligt efteråt hjälper ju att transportera bort mjölksyran samt dricka ordentligt. B-vitamin lär hjälpa med och värme (täcke). Kanske är det bra att promenera hästen en vända innan den får gå in i stallet efter att man kommit hem?

Jag tror inte det är så konstigt att din häst hade träningsvärk efter Järlåsaritten :smirk:

Den var ju bitvis ganska tung.

Skritta av hästen efter tävlingen, ordentligt!
Varma täcken.
Om man nu tävlar på vintern så bör man ju låta hästen stå innne på natten. Men på sommaren är det bättre att låta den gå ute. Natten efter får den sova i boxen.... Då hinner den gå bort mjölksyran.
Jag skrittar alltid hästen dagen efter, för hand eller uppsuttet. Lite massage är mysigt oxå. Då får man tillfälle att tacka sin häst..

Tack alla för era svar!
Ja, att hon har träningsvärk är inte så konstigt med tanke på banan och all snö, jag hade själv :devil: ont dagen efter... Har fortfarande lite ont men är mycket bättre.

Jag stretchade inte hästen direkt efter tävlingen, för hon behöver absolut lugnt och stilla runt sig för att tillåta mig att "dra" i henne, så på tävlingsplatsen är det bara att glömma. Jag hade kunnat skritta mer än jag gjorde efter målgången...

Idag longerade jag henne i mest skritt men även trav och när hon ville lite galopp. Inga inspänningar eller sånt utan bara runt i kapson. Hon var mycket bättre efteråt.

Är det någon mer som fått träningsvärk på sin häst efter någon ritt? (eller är det vi som är så förbenat otränade? :confused: :o )

träningvärk vet jag inte men lite stel brukar mina bli, de är väll oxå en sorts träningsvärk... men jag brukar rida eller leda hästen dagen efter.. känns bäst så, har med min lilla erfarenhet kommit fram till att det uppskattas av mina pållar.. ganska skönt att komma ut på en liten mys tur efter en tävling dessutom och bara slappna av..

jo efter järlåsa ritten va det extra stelt å dant! men det
går över, rätt skönt att ha en lugn häst förengångs skull ;)

Skönt att höra att det är flera som fått lite skavanker och inte bara vi! Jo, det går ju över, men jag har inte sett henne med sådan träningsvärk nån gång! Hon är inte halt eller påverkad i övrigt, utan är samma glada häst, vilket är skönt!
Hon är inte lugnare än vanligt heller... Hon rejsade runt i linan idag... Innan jag sa åt henne att ta det lite lugnt :smirk:

Tack för ditt svar! :bow:

Nu har jag aldrig tävlat på de allra längsta distanserna, men träningsvärk har inte mina hästar haft.
Om de stått i box natten efter ritten (helst har jag dom i hage) så kan de vara LITE stela när jag tar ut dom.
Tror nog du ska fundera på om du inte red för hårt i förhållande till hur du tränat...

Ja, absolut helt klart att det blev för hårt eftersom hon fick träningsvärk, annars hade hon ju inte haft det. Jag lät henne gå själv i den fart hon ville och orkade. Hon var trött i slutet det var hon , men hon hade ork och vilja. Största problemet var nog att jag skulle ha skrittat mer EFTER målgången än vad jag gjorde.

Hemma tränar vi relativt hårt, men det kna ju inte direkt jämföras med 5 mil i snö och säkert 2 mil av dessa i djupsnö. Det är ju inte vad vi tränar på direkt. ;)

Ja, tack iallafall för ditt svar! Hon är mycket bättre idag iallafall!

Med de flesta hästar är det ju faktiskt så att viljan är alltid på topp.
Det är det som är det svåra med distans, att veta ändå när hästen går för hårt.
Många hästar skulle gladeligen springa ihjäl sig för sina ryttare.

Jag har turen, måste jag faktiskt säga att det är, att ha en häst som säger stopp direkt då hon blir trött.
Då är det skritt som gäller tills hon kommit ur svackan.
Har hänt ett par ggr och det känns skönt.
Ingen risk att jag skulle rida slut på henne.

Jo, det är klart att det finns hästar som skulle spring ihjäl sig för sin ryttare. Helt klart, och som du säger är det detta som är svårt med distans, och jag kan villigt erkänna att jag långt ifrån är ngn ruttinerad distansare. :smirk:
Jag har bara ridit 4 femmilare, så det är ju en fjärt i rymden. :rofl: Med min förra häst var det lite lättare at känna tröttheten, men jag och min nuvarande häst lär oss med tiden. Hon är iallafall helt bra nu sedan i onsdags.

om din häst hadde träningsvärk efter en sådan förhållande vis kort ritt, tycker jag kanske du skall försöka dra ned tempot lite, fundera på ny sadel för hästens skull
och kanske träna lite mer hemma på ett varierande underlag

Nu går det ju inte riktigt att jämföra denna 5milare med vanliga 5milare, eftersom underlaget bitvis var MYCKET tungt! Så tungt är det i normala fall inte... Det var vädrets makter som slog in och så kan det ju vara ibland.
Hemma tränar vi på många underlag så det var nog inte det som var problemet, utan det var nog just att det var tungt under lång tid. Vi tränar ju både i djupsnö och tung lera osv, men inte i 5 timmar i sträck. Jag tror att där ligger "problemet".
Men visst håller jag med dej om att jag bör dra ner tempot lite till nästa gång, även om underlaget inte är lika tungt då. Vi red i ca 11km/h så vi hade inte någon jättefart, men i detta fall så blev det fort med den förutsättning vi hade.
Sadel har jag en bomlös sedan ett tag tillbaka och den "kan" inte sitta fel, iallafall inte så den hade någon påverkan i denna tävling!

Tack för ditt svar!

jaa oplogat, knähög snö med skare ! ;) (red inte själv men min häst gick med min kompis)

Ja, läs Neywas svar. Stor del av banan var på oplogade skogsvägar, mycket snö och knögligt under. Visst, endel av banan var på riktigt fina plogade bilvägar också, men det snöade och det var styltor osv mest hela tiden. Men det var en erfarenhet!

Noteca skrev:
Idag longerade jag henne i mest skritt men även trav och när hon ville lite galopp. Inga inspänningar eller sånt utan bara runt i kapson. Hon var mycket bättre efteråt.
Bra att hon blev bättre, men jag ville bara inflika att jag nog hellre skulle ha skrittat ut (uppsuttet eller vid hand) än att just longera och när hästen var igång ordentligt i skritten skulle jag ha joggat loss hästen lite. Detta är alltså dagen efter tävling. Nästa dag kan det också vara bra med lite lösgörande dressyr och sen kan hästen få nån dags vila efter det om man vill. *tipsar om*

Obs, obs! Inte tänkt som en pik.
/JES
väl medveten om det skrivna mediets problematik, allt ser ju "hårdare" ut i skrift har jag märkt? :o

Ja, det kunde ju varit bättre, men man tyckte inte att det var SÅ farligt när man väl höll på, visst var det jobbigt, men det var fortfarande mest kul! Det kom efteråt alltihop... :smirk: ;) Men nu är man ju den erfarenheten rikare, så ser jag på det iallafall! Jag lärde mig ett och annat!

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 589
Senast: tuaphua
·
Träning Hej, min passhäst är 7 år nu, ridit honom sen han var 4 (red in å utbildat) han är en travhäst och står i travstall. Ej tävlat trav sen...
Svar
8
· Visningar
2 680
Senast: Hedinn
·
Gnägg Hej! Tyvärr så är det så att älskade hästen måste fortsätta vidare till ett annat hem pga att vi kommer att flytta hem från Dubai till...
Svar
8
· Visningar
2 364
Senast: Ketrawzc
·
Träning Jag behöver tips, och jag varnar redan på förhand för att det kan bli långt. Jag har en sexårig ponny som jag har haft i ganska exakt...
Svar
15
· Visningar
3 312
Senast: Kiwifrukt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Rintränings- och utställningstråd
  • Kattbilder #10