Träningsvärk på hästen

Sv: Träningsvärk på hästen

Hehe, det är lugnt, jag tog det inte som en pik, tyckte inte dit inlägg lät syrligt på något sätt, inte ens innan jag läste ditt obs! :D

Ja, detta med longeringen gjorde jag inte dagen efter utan detta var två dagar efter. Dagen efter fick pållan vara ute från tidig morgon till sen eftermiddag i en kuperad hage med sina buskamrater och bara motionera själv. (Jag hade för ont för att göra ngt... :o ) Visst, en promenad för hand hade säkert varit bra, men ja, det blev inte så. Uppsuttet hade jag inte vågat med den ryggömheten hon hade. Jag är lite nojig jag.
Men jag har lärt mig nått till nästa gång, och då ska jag även tänka på ditt tips! Tacktack! :bow:

Jo vet du det är faktiskt så att det nästan är bättre att skritta uppsuttet eller för hand då om hästen har träningsvärk tycker jag, för då är det samma muskler som aktiveras, och mjukas upp. Jag rider oftast ut dagarna efter en ritt, SEN får hästen hagvila. (det där med total hagvila tycker alla olika om, men just min häst behöver det för att må bra psykiskt)

Camilla

Jo, du har ju en poäng i att det är "rätt" muskler, dvs de onda som aktiveras när du sitter upp och skrittar. Det är ju rätt logiskt, men jag har inte tänkt tanken... ;) Sen är jag ju lite feg också och vågar inte rida när hon är det minsta konstig... :crazy: :o Min pålla behöver också total hagvila iallafall minst en gång i veckan. Hon behöver "tänka igenom" det vi gjort!

Tack för dina tips iallafall! :bump:

(kopierar ett tidigare inlägg under hästvård)
Det må vara nyttigt att jogga sig varm och mjuk i musklerna när man har träningsvärk - men ont gör det, sannolikt för hästarna också. Personligen vill jag inte jobba hästen när den har ont, vill inte att den ska minnas ridning / träning som obehaglig, vill inte att den ska börja snedbelasta eller lära sig felaktiga rörelsemönster (vilket det blir om den försöker åstadkomma det jag ber om, samtidigt som den försöker skydda sig mot smärtan).

Jag vet att det rekommenderas att hästen rör lite på sig dagen efter ett hårt pass. Stela muskler behöver cirkulation för att transportera bort mjölksyra och få in nytt frisk blod så att de kan läka. Jag tror också att det är bra att hästen får röra sig lite, men tror att hagvistelse eller avsutten promenad, möjligen med lite jogging, räcker långt. Ser till mig själv när jag har svår träningsvärk - det är inte mycket man klarar av att göra på ett ergonomiskt sätt, och det kan kännas direkt onyttigt att röra sig på vissa sätt - kroppen känns inte som den klarar den belastningen utan att skapa förslitningar.
Har hästen gått fem mil med ryttare ska man nog inte belasta den dagen efter med ytterligare ett ridpass, eftersom en ömmande rygg inte klarar av att bära ryttaren korrekt, och då är inte mycket vunnet - troligen kommer hästen att sänka ryggen och därmed belasta skelettet och rörelseapparaten hela vägen ner i benen mer än musklerna i sig.

Nu är jag ingen distansare, men det jag läst om träningsfysiologi (med inriktning distans) säger dessutom att det är viktigt att låta hästen vila upp till 2 veckor efter en distansritt. Detta eftersom en så lång och krävande ritt tömmer ur alla hästens energi reserver, och den behöver bygga upp dem igen för att fungera. Kondis och muskelstyrka har den ju (?) ändå sedan tidigare, och den förlorar inget på de två veckorna.

Förutom de uttömda reserverna har man slitaget som en så lång ritt skapar. Alltså i form av trötta (= med små bristningar, blödningar och mjölksyreangripna =inflammerade, ömmande) muskler, men också eventuella inflammationer kring leder, senor och ligament. De belastas ju hårdare ju tröttare musklerna blir, eftersom musklernas funktion delvis är att skapa elastisitet som dämpar i slagskraften i stegen, balansera upp benen rakt över ledgångarna mm. Att då sitta och rida på en häst med eventuella små-inflammationer i dessa områden, plus stela, ömma muskler som inte klarar sitt jobb att avlasta dessa områden - det må vara bra för musklerna, men inte resten av rörelseapparaten. En vila för att läka ut hela systemet tycker jag verkar vara det enda rimliga att göra.

""...eftersom en ömmande rygg inte klarar av att bära ryttaren korrekt, och då är inte mycket vunnet - troligen kommer hästen att sänka ryggen och därmed belasta skelettet och rörelseapparaten hela vägen ner i benen mer än musklerna i sig.""

Det är väl detta jag har haft någonstans i bakhuvudet, för min häst är känslig när hon inte är 100% bra. Hon sänker ryggen bara jag borstar lite hårdhänt om hon har ont. Det har därför inte kännts bra att sitta på en sådan rygg. Men om man ska nå just exakt de musklerna i ryggen som hon hade ont i så är det ju "bra" att sitta upp, men kanske inte med den träningsvärken hon hade. DOCK borde jag ha gått en promenad för hand, vilket jag inte heller gjorde... :crazy: pga att jag själv inte tyckte att jag klarade att gå så länge som jag trodde att hon skulle behövt. Jag satt inte på henne förns efter 4 dagar, innan det longerade jag eller tömkörde.
Nu är hon dock så gått som topp igen, men det tog ett tag innan hon var 100% igen. Då menar jag inte bara från träningsvärken utan rent allmänt. Jag har tagit det lite halvlugnt i nästan två veckor efter ritten, bara för att vara på den säkra sidan, och för att jag är nojjig... :p

Tack för ett intressant inlägg!

Hur märks träningsvärk? Ömmar hästen när man trycker på musklerna?

Jag har aldrig märkt att mina hästar har haft träningsvärk. En del pratar om att deras hästar är lite stela här, och lite stela där. Men jag märker sällan sånt. Däremot är jag bra på att märka om de markerar.

Jag har inte haft träningsvärk på mina hästar förut jag heller, travaren ajg hade innan han orkade hur mycket som helst och hade bra grund sen travet. Denna är ju en "färsk" häst som jag ridit in själv.
Träningsvärken märkte iallafall jag på min häst när jag palperade och masserade henne lätt. Jag gör detta varje dag i smaband med borstningen innan ridning/motion. Dagen efter tävlingen var hon mycket ovillig när jag skulle klämma och massera lite lätt. Hon sänkte ryggen och "ormade" sig undan mina händer, även på baken. Jag provade att trycka på själva ryggraden, inte musklerna, och det gick så bra så. Provade att springa lite med henne för att se ngn ev hälta, men det fanns inget sådant utan bara stela muskler. Hon blev bättre efter liniment på de ömma delarna, vilket ännu en gång enligt mig bevisade att det var i själva musklerna det onda satt. Jag relaterade bara till mig själv hur jag skulle reagera om nån klämde på mina ömma muskler när jag har träningsvärk, jämfört med om jag skulle ha ont innuti, typ i skelettet eller senor/leder.

Jo, att släppa ut hästen i hagen efter en ritt är A och O för mig, problemet är bara det att en häst med träningsvärk (inte alla, men mina och många andra iaf) står ofta helst still i hagen och vill inte röra sig mer än nödvändigt. På det sättet blir det ju inte bättre ändå. Så mycket träningsvärk har jag aldrig varit med om att det inte ska vara värre än att man kan hoppa upp och ta en skrittpromenad dagarna efter. Ibland har man ju själv träningsvärk också, och har världens sämsta lust att rida, men efter en stund på hästryggen känner man inte av värken längre, samt att den försvinner betydligt snabbare, det borde teoretiskt vara på samma sätt för hästen.

Camilla

Bra poäng där med hästar som bara står i hagen när de har träningsvärk. Min pålla vill inte gärna röra sig, men som tur är har hon ganska livliga kamrater som såg till att hon fick röra sig lite iallafall! ;)

neywaz skrev:
problemet är bara det att en häst med träningsvärk (inte alla, men mina och många andra iaf) står ofta helst still i hagen och vill inte röra sig mer än nödvändigt

Men då måste det väl vara en ganska allvarlig signal, eller? Jag skulle tycka att det var väldigt konstigt om min häst inte följde med de andra i hagen när jag släpte ut den.

När jag släpper ut mina hästar i hagen till de andra efter en tävling brukar de alltid trava eller galoppera en stund. Nån slags hälsningscermoni. Sen går de runt och pillar i marken som vanligt.

Det jag märkt, och det är iofs mer när de gått galopplöp, är att de tar något kortare steg, första timmen i hagen.

tja, jag formulerade mig nog lite knasigt där. :crazy: Visst är det en allvarlig signal om de står blickstill och inte vill röra sig alls, det var inte så jag menade utan visst följer de sina kompisar, har sin häslningsceremoni och går som vanligt men det är inga glada tjohoooo busgalopper och bocksprång av energi som de kan ha när de annars går i hagen utan motion. Min tävlingshäst är en cool kille som annars inte bockar runt så mycket i vanliga fall utan står hellre i solen vid sin korkek som ferdinand och luktar på blommorna. Nån träningsvärk ser jag aldrig hos honom ändå.

Jag har sällan hästar med träningsvärk eftersom jag tränar dem såpass mycket att jag inte skickar iväg dem på någon tävling jag inte vet att de klarar av, sen är jag mycket noga med eftervården.

Mitt svar var mer riktat till OM man har träningsvärk på sin häst, då är det bra att ta ut den och röra på den ofta, för enbart hagvilan ger inte mycket om de bara "står still". Många som inte har ridit så mycket distans får säkert en hel del värk på sina hästar, det är nog bara att se det som en nyttig lärdom och träna mera?!

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 589
Senast: tuaphua
·
Träning Hej, min passhäst är 7 år nu, ridit honom sen han var 4 (red in å utbildat) han är en travhäst och står i travstall. Ej tävlat trav sen...
Svar
8
· Visningar
2 680
Senast: Hedinn
·
Gnägg Hej! Tyvärr så är det så att älskade hästen måste fortsätta vidare till ett annat hem pga att vi kommer att flytta hem från Dubai till...
Svar
8
· Visningar
2 364
Senast: Ketrawzc
·
Träning Jag behöver tips, och jag varnar redan på förhand för att det kan bli långt. Jag har en sexårig ponny som jag har haft i ganska exakt...
Svar
15
· Visningar
3 312
Senast: Kiwifrukt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka