Sv: Träningsvärk på hästen
(kopierar ett tidigare inlägg under hästvård)
Det må vara nyttigt att jogga sig varm och mjuk i musklerna när man har träningsvärk - men ont gör det, sannolikt för hästarna också. Personligen vill jag inte jobba hästen när den har ont, vill inte att den ska minnas ridning / träning som obehaglig, vill inte att den ska börja snedbelasta eller lära sig felaktiga rörelsemönster (vilket det blir om den försöker åstadkomma det jag ber om, samtidigt som den försöker skydda sig mot smärtan).
Jag vet att det rekommenderas att hästen rör lite på sig dagen efter ett hårt pass. Stela muskler behöver cirkulation för att transportera bort mjölksyra och få in nytt frisk blod så att de kan läka. Jag tror också att det är bra att hästen får röra sig lite, men tror att hagvistelse eller avsutten promenad, möjligen med lite jogging, räcker långt. Ser till mig själv när jag har svår träningsvärk - det är inte mycket man klarar av att göra på ett ergonomiskt sätt, och det kan kännas direkt onyttigt att röra sig på vissa sätt - kroppen känns inte som den klarar den belastningen utan att skapa förslitningar.
Har hästen gått fem mil med ryttare ska man nog inte belasta den dagen efter med ytterligare ett ridpass, eftersom en ömmande rygg inte klarar av att bära ryttaren korrekt, och då är inte mycket vunnet - troligen kommer hästen att sänka ryggen och därmed belasta skelettet och rörelseapparaten hela vägen ner i benen mer än musklerna i sig.
Nu är jag ingen distansare, men det jag läst om träningsfysiologi (med inriktning distans) säger dessutom att det är viktigt att låta hästen vila upp till 2 veckor efter en distansritt. Detta eftersom en så lång och krävande ritt tömmer ur alla hästens energi reserver, och den behöver bygga upp dem igen för att fungera. Kondis och muskelstyrka har den ju (?) ändå sedan tidigare, och den förlorar inget på de två veckorna.
Förutom de uttömda reserverna har man slitaget som en så lång ritt skapar. Alltså i form av trötta (= med små bristningar, blödningar och mjölksyreangripna =inflammerade, ömmande) muskler, men också eventuella inflammationer kring leder, senor och ligament. De belastas ju hårdare ju tröttare musklerna blir, eftersom musklernas funktion delvis är att skapa elastisitet som dämpar i slagskraften i stegen, balansera upp benen rakt över ledgångarna mm. Att då sitta och rida på en häst med eventuella små-inflammationer i dessa områden, plus stela, ömma muskler som inte klarar sitt jobb att avlasta dessa områden - det må vara bra för musklerna, men inte resten av rörelseapparaten. En vila för att läka ut hela systemet tycker jag verkar vara det enda rimliga att göra.