träningsvärk i överarmarna??

U

Uddatyp

jag har helt plötsligt börjat få väldig träningsvärk i överarmarna när ja ridit??

de har börjat de senaste..innan har de inte varit såhär..men då hade ja inte heller händerna/armarna i rätt läge när ja red...hade händerna för högt upp.

nu håller ja händerna väldigt stilla och rör inte hästen överhuvetaget i munnen mer än nödvändigt och hästen går bättre än nånsin men har sån fruktansvärd träningsvärk i överarmarna??

rider jag helt fel eller vad?
axlar/nacke och så har ja ingen träningsvärk i eller nåt sånt..så där borde ja inte vara spänd eller..?

kanske e fel forum..kom ja på nu
 
Sv: träningsvärk i överarmarna??

Det låter som att du rider helt som du ska. Du skriver ju att hästen går bättre. :D
Men är man inte van att göra en viss rörelse så spänner man sig lite extra och får träningsverk.
Helt naturligt.
:rofl:
 
Sv: träningsvärk i överarmarna??

tänkte man kanske skulle vara helt avslappnad och så i armarna..därför ja undra..att man inte skulle få sån träninsvärk då..
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: träningsvärk i överarmarna??

Man "ska" ju inte ha träningsvärk i armarna överhuvudtaget när man ridit. Det ska sitta i benen och så istället. ;) svårt att säga vad som är fel men försök att rida så mkt som möjligt med benen istället.
Jag får skäll av min tränare om jag har träningsvärk i armarna. :p.
 
Sv: träningsvärk i överarmarna??

de är alltså inte så att ja rider med armarna..min häst går nämligen bara nästan med sits..börjar man hålla på med händer o så ställer han sej nästan.
därför är ja väldigt väldigt noga med att inte röra onödigt med händerna eller så.

tänkte på de idag när ja red att ja liksom sitter och koncentrerar mej väldigt på att inte flaxa ut med armbågar osv...att sitta så de är en helt rak linje från armbåga till munnen..

och för att inte flaxa nåt så med händerna så spänner ja liksom överarmen för att kunna hålla underarmen o så helt still...

blev lite rörigt..är dålig på att förklara...någon som fattar?
 
Sv: träningsvärk i överarmarna??

hur ska man göra för att inte spänna överarmarna..?
försöker att sitta avslappnat..sittsen är ju bra i övrigt..
 
Sv: träningsvärk i överarmarna??

Jag tyckeri nteatt man ska behöva ha någon värk alls när man ridit.....det ska vara en njutning att rida inte skit jobbigt...man ska inte behöva "bära"runt hästen på banan eller ridhuset..den ska gå själv...
 
Sv: träningsvärk i överarmarna??

de e de ja inte gör..hästen bär sej själv bra..inget fel på formen på hästen och jag tycker inte de är jobbigt på nåt sätt när ja rider.

de e efteråt ja får träningsvärk..sen har ja väldans träningsvärk i mage/låren också.

men just överarmarna har ja aldri kännt de så här i ..måste va nåt nytt ja börjat göra som ja inte vet vad..tränaren har inte sagt nåt om de heller utan tycker de ser bra ut..
 
Sv: träningsvärk i överarmarna??

Man "ska" ju inte ha träningsvärk i armarna överhuvudtaget när man ridit. Det ska sitta i benen och så istället. ;) svårt att säga vad som är fel men försök att rida så mkt som möjligt med benen istället.
Jag får skäll av min tränare om jag har träningsvärk i armarna. :p.

Det är klart att man kan ha träningsverk i armarna fast man rider. Det spelar ingen roll vilken sport du utövar!
Om din tränare skäller på dig när du får träningsverk så kan det bero på att din tränare inte vet hur musklerna är uppbyggda.:smirk:

Träningsvärk beror på små mikroskopiska bristningar inne i muskulaturens celler. Bristningarna gör så att cellerna svullnar, vilket leder till smärta vid beröring eller när muskeln spänns.
Du ska veta om att vi har 300 olika muskler i våran kropp och att våran vikt består till 40-45% av muskler.
Så det är klart att hon kan ha träningsverk i armarna!
Sedan är det ju klart att hon kan tänka på att försöka slappna av i armarna när hon rider.
Men jag tror att hennes träningsverk ger med sig bara bindväven runt musklerna blir van med den övningen.
:rofl:
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: träningsvärk i överarmarna??

Det låter som att du spänner dig och det är ju inte så bra även om det är i bästa välmening. Du sa att du anstränger dig för att hålla armarna i rätt position, låt bli det. Om hästen går bra nu kommer den gå ännu bättre när du vant dig vid att slappna av helt och låta armarna hänga där de trivs bäst. Vilket på nåt mystiskt sätt blir den korrekta positionen när man väl lyckas. Du har ju kommit en bit på väg genom att vara medveten om vad armarna gör, och det kanske är därför din tränare inte sagt nånting om att du spänner dig? Den kanske inte vill gå direkt från beröm för att du håller armarna stilla till att skälla för du spänner dig? ;) Sån var min tränare men det gick över rätt snabbt! :eek: Träna på att slappna av i armarna redan på marken och verkligen tänk på det på hästryggen. Andas djupt och vicka lite på armbågarna och fingertopparna om du känner att du börjar fastna. Det hjälper mig :)
 

Liknande trådar

Dressyr Apropå diskussionen om reaktiva hästar (jag har också haft en, det ÄR ganska märkligt för även om man är van vid reaktiva hundar så är...
Svar
2
· Visningar
541
Kropp & Själ Jag har tidigare aldrig haft några större problem med att prata inför folk. Jag har absolut varit nervös inför tal eller större...
2
Svar
25
· Visningar
1 902
  • Artikel Artikel
Dagbok För drygt 10 år sedan plöjde jag böcker om hälsa och framförallt hormonell hälsa, och läste boken “Kaos i kvinnohjärnan” för första...
Svar
8
· Visningar
967
Senast: cassiopeja
·
L
  • Artikel Artikel
Dagbok Hej ❤️ Jag vill bara skriva god jul till alla er här! Jag hoppas att ni har en jätte bra jul helg o avsett ifall ni firar själva eller...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 337

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp