Träningsvärk eller varningstecken?

J

joneya

Var på kliniken den 26 Februari tidigare i år. Gjorde böjprov med minimala reaktioner och på rullbandet var allt frid och fröjd. Jag ville kolla honom på volter, men underlaget var dåligt så veterinären sa ifrån. De tyckte att han såg fin ut och bad mig åka hem och sätta igång hästen, och återkomma om han blev tydligare halt igen. (hade vilat i några månader innan jag åkte till kliniken, så vilan kan ha dämpat symptomen/ hjälpt honom läka). Detta är enda klinikbesöket han har varit på (oss veterligen), så det finns ingen "historia".

Allt var frid och fröjd och jag började skritta igång honom. Efter en månads skritt tänkte jag att det kanske är lämpligt att lägga in lite tölt/trav/galopp (som jag förstått det är galopp snällare mot benen än vad trav är, eftersom det saknar sväningsmoment; denna häst har en lugn balanserad gång så därför har jag inte brytt mig så mycket om VILKEN av gångarterna som lagts in lite i träningen). Vi började lägga in högre tempo i en kort, svagt lutande uppförsbacke bara. Han har gått 3 pass sedan jag "höjde" träningen.

Han skoddes med "barfotaskor" för 2 veckor sedan och gallorna på frambenen försvann helt. Hästen hade ren och fin gång och jag var självklart väldigt glad för att det gick så bra. Nu har jag på senare tid haft denna känsla av att något inte är rätt, att jag inte kan öka träningen och att han egentligen inte borde ridas. Och eftersom han varit gallig på frambenen igen och markerat lite de senaste dagarna så blir jag väldigt "orolig" (började gå ojämnt för fyra dagar sedan, blev gallig fram igen för 3 dagar sedan).

Igår tog jag bara en promenad i skritt med honom, så att han skulle få röra på sig lite (hagen är lerig och rätt så tung, dessutom står han mest still i hagen). Han är fortfarande gallig (vilket kanske inte behöver bero på just benen, som jag förstått det kan det lika gärna komma ifrån fodret).

Vet inte vad jag vill fråga egentligen. Självklart funderar jag på om det kan vara så simpelt att det är lite träningsvärk (jag kan själv se väldigt halt ut när jag har träningsvärk utan att ha ont i annat än musklerna). Jag är livrädd att jag ska behöva åka till kliniken igen; det bär emot att åka dit igen bara för att utredningen inte gjordes ordentligt sist, och dessutom bär det emot att lägga ut ännu mera pengar som jag inte har på en häst som jag inte äger (jag har inte ens fodervärdsavtal på honom).

Vad skulle ni har gjort?

M.v.h. från Joneya

Hästar blir inte galliga av träningsvärk och träningsvärk försvinner normalt på några dagar, fyra dagars hälta (eller överhuvudtaget hälata osm inte försvinner med lite uppvärming) för en kort sträcka i lite högre hastighet känns ganska otroligt.

Hältutredningen gjordes säkert efter alla konstens regler, men har hästen vilat i flera månader innan så kan man inte få fram skador/problem som endast framkommer vid träning. Antingen ser du till att hästen blir undersökt eller på ett eller annat vis eller så är det dags att leta efter en annan foderhäst alternativt bara tar hand om honom och låter honom skrota i hagen. Har man inte möjligheter att ta hand om hästen på ett bra vis då ska man inte ha häst. Givetvis kan man inte i alla lägen kosta på hästen allt, men om hästen liksom "din" har en historia med hältor så kan man lungt räkna med att det kommer att ta ett antal veterinäbesök (minst 2-3 st) för att få rätt på problemet, blir det färre så har man tur.

Om jag var du så skulle jag ge det några dar till och se om det blir bätte el sämre. Och så skulle jag ringa vet och/el massör/kiropraktor och fråga om råd.

Tror du att det är problem med muskler el liknande så ta ut en massör/kiropraktor som du känner förtroende för el fått bra referenser av.

Har tyvärr bara hittat en kiropraktor i dessa trakter och honom har jag inte förtroende för. Det finns däremot 2 massörer med gott rykte som jag kan kontakta.
Tänkte vänta den här helgen i alla fall, då borde det lägga sig om det bara är träningsvärk.

Vad menade föregående skribent om gallorna? Självklart får den inte gallor på grund av träningsvärk, men å andra sidan, om musklerna inte orkar bära tar senor och leder stryk, och detta kan väl i sig ge gallor? (ärligt talat gissar jag bara, har INGEN aning om vad gallor är, vet bara att det är vätskefyllnader som man INTE vill ha, men de är inte alltid "farliga" enligt de människor jag varit i kontakt med).

Ska försöka ragga rätt på någon annan veterinär om det inte går över; som det är just nu har jag inget förtroende för veterinärerna i vårat distrikt. Alla har de dåligt rykte och verkar almännt oengagerade i att hjälpa ägare och djur.

Beros på var gallorna sitter, tex på kotan så finns det två gallor, kotsenskidans galla tar stryk av att gå på mjukt underlag, den sitter över böjsenorna (senorna på baksidan av benet), kotledens galla sitter längre fram, nära gaffelbandet, den får de av att gå på hårt underlag (oftast) och den är värre.
Gallor ka uppkomma av tusen skäl, för lite blodströmning (stillaståede), för mkt protein, skador på leden, benbitar etc. Gallor är aldrig bra. Rör på hästen mkt ifall du vill fortsätta träna den. Sitter de på bäge framebenen eller bägge bakbenen är det ofta foder eller cirkulationsrelaterat och därmed inte nödvändigtvis ledproblem, sitter de på ett ben är det värre (belastningsgalla).
Vad göra? Sitter de på alla benen linda den på natten med tjocka mjuka paddar och lösa lindor, på ett ben så se över hur du kan rida hästen så att den inte snedbelastar sig så hemskt. Rider du den den mkt böjd eller i skolor och du får en enbensgalla så sluta rida så, för då gör du det fel.Det är aslätt att göra fel, speciellt på en problemhäst som skyflar ryttaren hit och dit.

HUr 'beter' sig gallorna? Påverkas de åt något håll av någonting?

Först - går de UPP av ansträngning så åk igen.

Om de däremot blir bättre av rörelse så brukar (säker kan man aldrig vara, men) de vara av den ofarliga typen.

Ligger de still hela tiden så kan dte vara 'ingenting', det kan vara en reaktion på träningen men handlar om en anpassning eller det kan vara en reaktion att det är för mycket för honom.

Så hur påverkas de av rörelse i hagen? Av arbetet framför vagnen? Av värme?

Nu är jag usel på anatomi, men jag vet att det kallas skenan. Det är precis ovanför kotorna, på bakre halvan av benet. Brukar kunna bli gallig över kotorna också (här måste jag dock medge att jag är lite usel på att märka gallorna, ibland är de små och man vet inte riktigt vad som är gallor och vad som är naturligt).

Gallorna vandrar runt lite hur som helst. Ett tag var han gallfri fram (precis när jag bytt till barfotaskor fram och promenerat honom lite på asfalt i skritt). Är lite ojämn bak när det gäller gallorna, ibland är det mera på ena bakbenet än det andra, och vice versa. Bakbenen har varit galliga hela den tid jag haft honom, mer eller mindre. Det finns ingen större skillnad av hur mycket han rör sig, har stått i hagen ibland när han är gallfri, och ibland har han ridits när han är gallfri.

När han blev gallig och jag märkte att han gick orent igen så promenerade jag med honom på hårt underlag (i ca. 40 minuter), men gallorna verkade opåverkad av det.

Tack för tipsen. Har haft stallbandage på över nätterna till och från, ibland har det hjälpt, ibland har det i alla fall blivit LITE bättre. Fick även ett tips om att massera in med arnnika-gel varje kväll och linda ovanpå, men detta gjorde honom väldigt svullen och varm i hela benen (den lindade delen) på morgonen, så det vågar jag inte göra längre.

Skrev svar på det mesta i inlägget till Djurjouren.

Han har haft samma hagsituation även nu när gallorna är tillbaka.

Idag var han fortfarande oren, om inte ÄNNU orenare, promenerade med honom på asfalten och bad om lite trav i en lätt uppförsbacke (detta gör jag till och från för att kolla om han går rent eller inte, om jag inte har någon annan möjlighet just då).

Om han blir dålig av att gå på mjukt underlag (eller som i vårat fall, en smålerig, lite tung ridbana), ska man alltid rida ut då? Låter lite knepigt att en häst ska fara så illa av att gå så lite på en bana som de andra hästarna klarar av att gå på... :confused:

Förstår inte riktigt hur du menar men jag gissar på kotledsgalla, det käns bara på ett litet ställe ungefär där du beskriver. Är hela kotan mjuk och svampig brukar man inte kalla det galla utan bara att hästen är tjock i benet, då är dte oftast inte ledrelaterat.
Kyla är bra, med vatten, inte med såna där geleeiga linment som är så populära nu. Du märkte ju med arnikagellen att det svullnade. Ska du använda arnika (som är bra) så ska det vara i icke gelform. Men gnid bara på kotan, där det är mjukt och aldrig över skenbenet för då bränner det lätt.

Man kyler var gång man tränat i 20 minuter för bästa effekt. Aldrig me och aldrig mindre då 20 minuter sätter igång exakt den process man vill åt i benet, den läkande.

Man kyler var gång man tränat i 20 minuter för bästa effekt. Aldrig me och aldrig mindre då 20 minuter sätter igång exakt den process man vill åt i benet, den läkande.

Vad baserar du detta på? Var kommer den faktan ifrån? Och varför just 20 min och vad är den läkande effekten av kylningen?

Gallan går upp ovanför kotan, oftast ca. 7-8 cm eller något ovanför kotan, vid skenan.
Gjorde en liten snabb toning av benen ungefär där gallorna brukar sitta.
Framben:
framgalla.jpg

Bakben:
bakgalla.jpg

Varför är arnika dåligt i just geleform? Tycker det låter knepigt... Arnika som arnika? Eller är de hästtillverkade arnikalinimenten (Eclipse Biofarm) sämre än det arnika-koncentrat som jag vet att equiterapeften använder?

Hur hjälper kyla? Kyla får blodkärlen att dra ihop sig, eller? Blir blodcirkulationen bättre när hästens kropp börjar bearbeta kylan eller?

Ok, där det röda sitter så finns bak på benen senskidsgallan, men den brukar sitta längre ner än du målat rött.Av höjden att dömma så gissar jag på kotledsgalla men den brukar sitta precis där det röda slutar men höjden är mer rätt.
Är det mer allmänt svullet alltihop så är dte tjocka ben bara, dålig cikutaion.

Höjden kan oxå betyda senskada :crazy:. Är benet se från sidan bananformat? Om du lyfter upp benet och klämmer på böjsenan, finns det små knölar på den?Är den öm för tryck på senan?Snackar böjsenor nu.
Gel är dåligt för det fastnar så mkt i håren och det verkar intte riktigt tränga in i huden på samma sätt som det flytande, det blistrar mer på ytan i gelform och man använder ju arnikan enbart för dens förmåga att tränga djupt in så ytblistring känns ju lite onödigt.
Blir ett på kvällen innan gelleat ben blött nästa dag tex av dagg i gräset så återblistrar det igen och igen, men bara på ytan, inte på djupet.
Kyla (svarar Eva här oxå) drar ihop blodkärlen och stoppar den dåliga blödningen ( en skada är en blödning) . Kroppen återsträvar dock inte kylan utan den vil ju ha varmt på stället igen så den skickar dit en massa blod och saker för att värma upp det hela igen och läkningsprocessen är igång.
Skickar man dit värme så vill kroppen kyla ner det hela igen och det är inte så lyckat ju.
Ang varför 20 minuter så kommer jag inte ihåg varför, var så länge sen , men på tex senskador (som ju är enormt berooende av att kylas)och sånt så märker man absolut bäst resultat när man följer regeln om 20 minuter. Mer eller mindre ger sämre resultat av nån anledning?!?!?!
Kanske har att göra med att kroppen bara ska kylas så länge utan att man kyler ner det så mkt att den inte kan skicka dit "läkningen"? Och att om man kyler mindre så uppnår man inte full kyleffekt?

Hela benen är typ aldrig svullna (har hänt EN gång, när han fick stå inne på tok för länge och samtidigt fick ett foder som han reagerade på).
Det är just bara det röda området som brukar vara galligt. Det börjar alltid nedifrån kotan, och sträcker sig mer eller mindre uppåt på bakre delen av skenan. Ibland lika mycket som på bilderna, men ibland nästan inte alls.

Senskada låter väl lite otroligt om det är galligt på alla 4 benen? Annars var det så att en hovslagare sa till mig, "har han haft någon skada? för han håller bakbenen som om han skulle ha haft en gaffelbens eller senskada".

Han reagerade inte när vi var hos veterinären (och hon klämde igenom benen också för att kolla så att han inte ömmade). Fast det var i och för sig när han vilat rätt länge.

Är benet se från sidan bananformat
Sett från sidan? Är det från samma håll som de bilder jag redigerade? I sådana fall är det samma häst, så you tell me...

så om man har en häst med smala, tunnhåriga ben och ytliga blodkärl, tex fullblod, och en häst med kraftiga ben och tjockare hud, tex tinker med en massa hår, så gäller 20 min EXAKT på bägge?? fånigt

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 339
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 202
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 556
Senast: Fiorano
·
Hästvård Hej på er, I väntan på att veterinären ska ringa upp så lägger jag upp en tråd här i hopp om att någon kan ge mig lite råd. Bakgrund...
Svar
4
· Visningar
1 073
Senast: netschjen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka