Träningsupplägg haflingersto

Murmelin

Trådstartare
Hej!
Jag har köpt ett 14-årigt haflingersto som kommer från Österrike inom en månad. Hon är riden och körd, men har de senaste åren ridits mycket sparsamt och främst används i avel. I somras hade hon sitt senaste föl och en jobbig hovböld. Senaste tiden har hon gått på lösdrift och bara ridits ett par gånger. Hon är omusklad och med ganska dålig kondis.

Det är min 11-åriga dotter som kommer att rida henne under min översikt. Själv kommer jag tömköra, promenera och longera henne.
Men hur lägger jag bäst upp ett träningen för att bygga upp henne? Hur skulle ett ni andra lägga upp ett "schema" och vad skulle det bestå av?

Skritt - för hand, på töm, på bana, på vägar, i skogen och backar. I början kravlöst och "rakt fram", efter hand högre krav, tömkörning över bommar. Longeringen skulle jag välja bort helt på en så pass otränad häst.

Jag hade börjat väldigt lugnt eftersom jag inte skulle litat på hållbarheten på hästen om jag gick för fort fram, kanske bett en veterinär om ett "standard" igångsättnings schema. Jag kan tänka mig att jag skrittat på rakt spår ute kanske varannan dag i ett par, tre veckor, ev. med någon vecka vid hand först sedan börjat lägga in några kortare trav sträckor och trappat upp sakta med målet att hästen ska kunna gå en normal utetur med blandade gångarter om kanske 2 månader. Därefter hade jag börjat lägga in lite böjda spår på ridbanan med målet att gå ett normalt ridskolepass 2 månader senare... Finns ingen anledning att jäkta, hästen behöver stärka sig igen låter det som.

Liknande trådar

Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
13 989
Hästmänniskan Okej så jag vet inte riktigt hur jag ska göra. Min bästa kompis medryttarhästar har nu blivit till salu och hon frågade mig om jag...
Svar
13
· Visningar
2 949
Utrustning Varning för novell! Min ponny/häst har världssvår rygg och vi hittar inget som ligger bra.... Han är nu ganska omusklad, speciellt...
Svar
17
· Visningar
4 072
Senast: lillamy73
·
Utrustning Köpt min drömhäst för ett par veckor sedan som är helt underbar på alla sätt och vis. Jag har dock enorma problem med att hitta en sadel...
Svar
7
· Visningar
2 854

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30
  • Valp på vintern

Hästrelaterat

Omröstningar