Sv: Träningstips till fet fjording?
Och kom ihåg att använda reflexväst när du rider ut, även när det är ljust, pga jakterna som pågår!!
Håller med de som svarat ovan, min häst (21-årigt avelssto) fick superkondition av att bara gå ut och gå långa promenader hela vintern, nästan lite för bra kondition...
Variera på ridbanan och variera vad du gör med henne om du har möjlighet; tömkör, longera, longera med cavaletti, ha henne lös och springa på banan (under kontrollerade omständigheter), kanske t.o.m löshoppa henne, gå ut och gå med henne, rid på åkern (efter att ha bett om lov) klättra i skogen (gå lite bort från ev. stigar och över stock och sten så hon får lyfta på benen och se var hon går), upp och ner för backar, bygg små hinder i terrängen som hon kan kliva över, rid barbacka osv.
Om du inte har tömkört förut, lönar det sig att gå på kurser eller ta hjälp av en kunnig person i början. Det finns även en massa tömkörningsfilmer och böcker att se och läsa.
ska själv börja tömköra min häst bara vår ridbana skulle torka upp lite, har sett på filmer, läst böcker och kommer att ta hjälp av min tränare. Skulle också gå på kurser, men tyvärr ordnas det väldigt lite kurser i området där jag bor...