Träningstips, tack!

S

Snooker

Det finns säkert andra trådar om det här, men jag hittar inga som jag tycker hjälper mig. Mitt problem är att min hund (husky) drar väldigt mycket mot framförallt stora hundar. Annars går hon fint i kopplet. Ska åka till brukshundklubben och träna för att försöka få bort detta beteende men jag vet inte riktigt hur jag ska göra. Koppelryck tror jag inte på, funkar inte på min tjej iallafall, avledning går bara om den andra hunden är tillräckligt långt borta. Är intresserad av "skvallermetoden", någon som har erfarenhet av den? Har nämligen ingen lust att klicka in ett oönskat beteende, så jag har inte börjat än. Snälla hjälp mig, detta är ett stort problem!

Sv: Träningstips, tack!

Det finns säkert tusentals metoder för att få hunden att sluta att dra i kopplet, men detta var hur jag gjorde med min schäferhane.
Jag gick några steg, bad honom sätta sig ner. Gick vidare några steg, bad honom sätta sig ned, och så fortsatte jag så. Han är lärd att sitta ner när man stampar lite i marken, så det resulterade i att så fort han bärjade dra, stampade jag lite i marken och han satte sig ner. Han lärde sig tillslut att det inte lönade sig att dra, utan att gå vid min sida.

Ska testa det. Men det är som sagt bara vid hundmöten hon drar så, och då har hon en tendens att bli helt blockerad.

Jag vet hur det är... Jag har två Siberian husky killar som oxå brukar dra ganska mycket.
Man får inte glöma att dem är draghundar och att dra hunde till sig och säga fy har aldrig hjälpt på mina dom bara fortsätter..fortsätter oh fortsätter...
Däremot så är min ena lite värre än den andra i början så har dom lite*tävling* men sen så lungar den ena sig och börjar intresserad sig för att kissa på alla 400 ställen.

Jag håller nu på att träna min andra med hjälp av klicker och komando oh de funkar bra änså länge.
Jag drar med mina hundar dagligen så jag har komando där med.
För att få hundarna att lyssna på olika komando i olika sitt.
Jgav et många osm har stryp och grimma och allt på sina siberian husky för att dom håller på att dra armbågarna och axlarna ur dem.
Jag ser att träning och kontakt träning är de bästa hita dina knep för att få kontakt med din hund på bästa sätt.
De tar lite tid med En siberian husky men det är de värt!
Dom drar ju inte mindre sen för att dom blir äldre!

Ja, jag antar att det blir bättre när jag kan börja dra med henne (hon är bara 9 månader). Hon är väldigt lättlärd och så, och hon lyssnar bra när inga andra hundar eller intressanta djur är i närheten. MEn jg vill helst inte att hon ska rusa iväg mot alla hundar hon möter...:crazy:

Skvallermetoden är toppen! Satsa på den:-)

//Gilly

Liknande trådar

Övr. Hund Ja, jag får tyvärr inse att jag (hittills) lyckats med konsten att misslyckas med allt jag föresatt mig att lyckas med när jag skaffade...
Svar
9
· Visningar
1 637
Senast: Rugge
·
Hundavel & Ras Ny på forumet så har inte koll på hur detta funkar men jag ger det ett försök. Jag och sambon planerar att skaffa en till hund framöver...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
5 124
Senast: Kajsalisa
·
Hundträning Byn som jag bor i anordnar hundpromenader ett par gånger i veckan. Jättebra träning tänkte jag. Själv har jag inget behov av social...
Svar
8
· Visningar
1 987
Senast: Sesca
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
5 050
Senast: Liran
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka