Träningstips önskas

Status
Stängd för vidare inlägg.
L

Larnqvist

Jag känner att jag vill göra så mycket och det ska fort att uppnå de målen men så funkar det ju inte tyvärr.
Så jag skulle vilja ha lite tips på hur jag ska komma igång med min ridning efter sommarbetet. Så att jag och min mysiga häst kommer i kondition och iform till jul.
Just nu så har Domis (hästen) fått ätit gott hela sommaren och haft lata dagar. Förutom de dagar då matte har saknat honom så mycket att de måste ta en mysig lugn ridtur i skogen. Han är rund och go och har inte så mycket kondis.

Så vi behöver hjälp hur vi ska börja vår träning. Gärna veckovis.
Tack

MVH Linn och Domis

Sv: Träningstips önskas

hur länge har han stått? 1 månad, 2, 3? :)
börja med skritt-turer, öka efterhand. skritta ialf några veckor innan du börjar med trav, och tillslut galopp.

beroende på hur länge den har stått skulle jag iaf skrittat några veckor. hra den bara stått 1 må+nad skulle jag skritta typ1 vecka sen börja lägga in lite trav och öka det succesivt sen lite galopp. hade den stått 2-3 månader skulle jag nog skritta typ 3 veckor iaf sen börja med trav och öka succesivt och sen galopp.
De första veckorna med skritt och lite trav skulle jag bara rida ut i skogen och inte på banan. Skulle även tömköra någon dag i veckan. sen när du komit en bit med traven skulle jag även börja klättra/gå i bakcar (beroende på om det är mkt småbackar normalt när du rider eller inte). Försök jobba den iform och lösgöra den (men skulle bara skrittat rakt fram minst första veckan).
Brukar även massera och stretcha min häst när jag ridit, kom ihåg att det är bra emd en vilo/lugnare dag i veckan minst. Har även låtit min häst stå typ 2-3 dgagar i rad typ i gång i månaden och efter det har man sett att musklerna svällt och de har hunnit tagit i gen sej :)

Han har fått stått sen i juni. Har skrittat han bara några gånger under den tiden.

http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=903431 - Igångsättning efter bete, vila eller konvalescens - Gäller ALLA hästar och ponnier!!!

Det går att be om rid och träningstips i tråden också, då igångsättning även innefattar ridning, tömkörning, longering med mera med mera, samt tidsperspektiv.

Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Som rubriken säger, finns det någon ras där man kan hitta hundar som i efter träning, uppfostran etc. kan passa in på alla krav? Ca...
Svar
19
· Visningar
1 606
Senast: Marje
·
Kropp & Själ Gissar att jag inte är den enda som har svårt för att komma igång med träning. Jag har inte tränat på flera år och behöver komma igång...
Svar
9
· Visningar
1 128
Senast: Klara
·
Övr. Hund Varning för långt inlägg! När jag skaffade min dvärgschnauzer Sigge såg förutsättningarna helt annorlunda ut. En god vän och jag var...
Svar
12
· Visningar
4 028
Senast: Hyacinth
·
Hundavel & Ras Jag vill ha en hund. Jag känner det som att jag varje dag går miste om något i och med att jag inte har hund... Så jag hoppas att jag...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
7 186
Senast: Takire
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar