Träningstips för nybörjare!

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare SirWillgott
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 3
  • Visningar Visningar 829
S

SirWillgott

Ska börja träna farsgubbens revisor (:angel:) och hennes JR tik. Har erfarenhet av att träna enbart hundar av olika åldrar och nivåer innan, men aldrig instruerat en total nyböjare till ägare på kuppen.

Så.. har ni lite tips på lättförstådda övningar som hon även kan träna på med hunden hemma! :laugh:

Hunden är alltså en Jack Russel tik på 4år. Har inte haft den lättaste uppväxt med misshandel etc och kom till ägaren via djurskyddet-adoption. Hon är, trots detta, en glad och trevlig liten hund som bara inte fått så mycket uppfostran.

Ägaren, Ingela, är en underbart snäll kvinna på 50+, men har absolut ingen kunskap om hundar (utöver baskunskaper). Hon menade väl när hon tog sig an "Kickan", men har nu efter 2år insett att den lilla stadsjycken fått allt för mycket att bestämma om. Så hon kommer komma ut till mig 1-2ggr/vecka för att få lite coaching och tips som kan göra vardagen bättre för både henne och hunden.

Jag kommer även träna med hunden själv, men vill som sagt få tips på lätta förtroende/ ledarskaps övningar jag kan lära ut till en nyinsatt hundägare:bow:

Oj vad långt det blev.. tack på förhand!

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Träningstips för nybörjare!

Jag är absolut ingen expert på sånt här då jag är relativt ny inom hundägarskapet själv men att lära hunden sitt,vänta på varsågod samt inte dra för mycket i kopplet hör väl till det minsta man kan begära av hunden till att börja med.
Lycka till med träningen:)

Kontaktövningar är alltid A och O, alla lydiga hundar har god kontakt med sin förare.
Allmänt ledarskap, tex att man aldrig klappar eller gosar med en rädd eller orolig hund. Man går först in genom dörrar och trappor.
Sätt hunden på tröskeln till vilket rum som helst och låt hunden gå in först när ledaren tillåter.
Lägg en godis framför hunden, som den får ta först när ledaren tillåter, utmärkt att kombinera med kontaktövning. Kontaktsökande hund=godis.

Kontaktövningar är alltid A och O, alla lydiga hundar har god kontakt med sin förare.
Allmänt ledarskap, tex att man aldrig klappar eller gosar med en rädd eller orolig hund. Man går först in genom dörrar och trappor.
Sätt hunden på tröskeln till vilket rum som helst och låt hunden gå in först när ledaren tillåter.
Lägg en godis framför hunden, som den får ta först när ledaren tillåter, utmärkt att kombinera med kontaktövning. Kontaktsökande hund=godis.

:bow: Tack! Det är precis den bas som hunden behöver. Tänk att man är så senil ibland att man själv glömmer bort den viktigaste grunden..

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka