Träningstips för dominant/lat häst

Moggie

Trådstartare
Har en nordis på foder som älskar att rida ut i skogen, då är han pigg och glad. Men om vi ska rida på banan eller på volten blir han sur. Detta känns hanterbart från sadeln men det är värre från marken.

T.ex. så "kunde" han inte longera när jag tog hem honom. Han hade aldrig gjort det. Tog hem en NH-tränare som sa att han är dominant och att han kan bli farlig om han släpps längre. Han är alltså världens snällaste annars men när han ska gå runt SJÄLV på volten så blir han skitsur för att det förmodligen är tråkigt... (Har haft honom lös när jag longerat min andra häst på banan och då har han villigt sprungit efter henne...).

I alla fall så vände han baken mot NH-tränaren ett par gånger och hon fick verkligen markera för att få honom på plats. Sedan gick det bra med longeringen en tid, vi körde lite då och då efter ridning, bara ett par varv, för att se så att han fortfarande lyder.

I december tvingades han av olika skäl stå ett par veckor och när jag skulle återuppta longeringen igen så var han som ett monster. Rida ut i skogen gick fortfarande bra men longering... Nu inte bara vänder han bakom mot mig utan gör också utfall med huvudet när man försöker flytta ut bogen (gäller båda varv). Har försökt vara hård med honom men jag utstrålar nog helt enkelt snällhet eller nåt för han skiter i mig, hur mycket jag än går emot honom.

När vi övar förflyttningar, dvs att han ska flytta sig när man går emot hans bakdel osv från marken så lyder han direkt. Så vi tror att han helt enkelt tycker det är svintråkigt/jobbigt/onödigt att han ska behöva traska runt själv på volten och han tänker inte göra det såvida han inte är absolut tvungen.

Har ni några tips på hur vi kan komma vidare på ett smart sätt?
 
Sv: Träningstips för dominant/lat häst

Man kan inte tvinga fram att det ska vara roligt att arbeta på en bana! :mad:
Du måste hitta något som han tycker är roligt och motiverande. För oss hjälpte bommar på backen. Ibland har vi ett hinder framme även vid tömkörning eller dressyr och tar ett skutt imellanåt. Då behåller min motivationen i alla lägen.
Många osäkra hästar anses dominanta. Min är osäker och dominant, dålig kombo:cool:. Det är dom som kan bli farliga i fel händer. Man måste veta när man ska begära, fostra, stödja eller bara ignorera. Beröm är jätteviktigt! Många glömmer bort det och att vara konsekvent i ALLA lägen. Det ska vara positivt och roligt att träna för hästen!:idea:
 
Sv: Träningstips för dominant/lat häst

Hej,

nej självklart nöter vi inte på banan men som jag har förstått det måste man ändå kunna begära av sin häst att den går runt när man longerar = grundlydnad. Men för det mesta rider vi bara i skogen.

Jag är nog snarare för snäll och ger för mycket beröm... tränaren som kom ut var stenhård och sa att man måste vara det med honom.
 
Sv: Träningstips för dominant/lat häst

Men varför är det viktigt för dig att longera hästen, om den nu tycker att det är så tråkigt, enligt vad du själv tror?
 
Sv: Träningstips för dominant/lat häst

har du testat att longera honom utanför volten?
 
Sv: Träningstips för dominant/lat häst

Men varför är det viktigt för dig att longera hästen, om den nu tycker att det är så tråkigt, enligt vad du själv tror?
Undrar jag också...det är väl bättre träning att rida i skogen än att springa runt på en volt :confused:
 
Sv: Träningstips för dominant/lat häst

Varför jag vill longera? För att jag inte kan rida ut alltid och för att NHL-tränaren sa att han är dominant på gränsen till att bli farlig och att vi måste hålla i longeringen.

Gör ni bara grejer som era hästar tycker är kul och ger upp direkt annars??

Nån som har några bra tips annat än att klanka ner på mig..?
 
Sv: Träningstips för dominant/lat häst

Jag tänker komma med ett par frågor och tillsvidare utelämna ett par funderingar som nog kan uppfattas fel tyvärr...

1. Hur gör du när du longerar?

Är den longerad innan?
-alltså, förstår hästen vad du vill?
Vad är det som gör att ni uppfattar hästen som dominant och inte bara helt oförstående -och därmed försvarar sig?
Är den besvärlig i någon annan situation?
 
Sv: Träningstips för dominant/lat häst

Strunta i longering helt och hållet, eller gör det bara någon enstaka gång i månaden. Min häst avskyr också longering (han blir aldrig sur men SÅ seg!), så jag brukar bara göra det ibland som en kul grej, typ två gånger per år, helst på en åker i snö då är det SKOJ tycker nämligen hästen ;)
Det är ju bra att kunna om man ska longera för veterinär eller så. Men inget som är tvunget att göra annars.

Prova tömkörning med sele? Nordsvenskar har en tendens att tycka allt är MYCKET roligare när selen kommer på ;)

I övrigt tycker jag att moois frågor är relevanta.

/Nordsvenskägare sedan många år
 
Sv: Träningstips för dominant/lat häst

Ja, jag gör faktiskt mest saker som hästen uppskattar. Jobb ska vara kul. Därav är jag mycket sällan på ridbana över huvud taget, och väl där gör jag enbart skoj saker :)

Jag tror faktiskt folk bara försöker hjälpa till.
 
Sv: Träningstips för dominant/lat häst

Varför jag vill longera? För att jag inte kan rida ut alltid och för att NHL-tränaren sa att han är dominant på gränsen till att bli farlig och att vi måste hålla i longeringen.

Gör ni bara grejer som era hästar tycker är kul och ger upp direkt annars??

Nån som har några bra tips annat än att klanka ner på mig..?

Jag klankar inte, jag frågar. Du låter ju som en sur tonåring.

Om jag svarade i samma ton, skulle jag skriva att jag inte tvingar igenom mina idéer hur tråkiga hästen än tycker att de är bara för min egen skull och för något slags "princip". Longering är inte livsavgörande. Så sur som du låter mot mig vid minsta motstånd, så undrar man ju om den dåliga arbetsviljan kommer från dig eller kommer från hästen. Din häst kanske är smart och känslig och speglar dig?

Mitt normala, icke-tjuriga, svar på ditt tjuriga inlägg handlar om att jag skulle antingen strunta i longeringen eftersom det mest verkar utmana din häst och du själv känner att du blir "för snäll". Eller så skulle jag försöka göra longeringen roligare, tex genom att vara någon annanstans eller genom att lägga ut bommar eller ett litet sockerbitshinder.

Om problemet är att hästen vänder upp sig mot dig, skulle jag överväga att testa "longering med två linor" (typ tömkörning) för att få kontroll på yttersidan och lättare kunna styra hästen från mig. Det kan ju hända att hästen inte tycker att longeringen är så illa när den väl kommer igång, och då kan det här sättet vara lättare för dig att genomföra och alltså mindre utmanande för hästen och mindre riskfullt för dig. Det förutsätter dock att du är van vid tömkörning, annars vill jag med kraft avråda av säkerhetsskäl.

Jag skulle också varmt rekommendera att du verkligen funderar igenom vilken känsla du förmedlar till hästen vid longeringen. Många hästar suger upp våra känslor på ett förvånansvärt skickligt vis - vilket inte alltid gör det enklare för oss.
 
Sv: Träningstips för dominant/lat häst

Jag tycker longering är rätt värdelöst och ger varken häst eller ryttare något, det finns så mycket bättre och roligare saker att göra från marken! Tömkörning, longreining, bommar osv.

En tanke värd att tänka är huruvida han har ont någonstans, och det visar sig på böjda spår.
 
Sv: Träningstips för dominant/lat häst

Det låter som om hästen inte förstår.
Du måste vara tydligare.

den förstog ju när den andra hästen var med.

synd att din s.k tränare inte kan läsa av det o när hästar inte förstår kan de beté sig konstigt.

Ofta vänder de sig emot en- inte som trots utan just för att de inte vill lämna sin matte.
Knuffa inte på hästen. Led ut den! Visa vägen.
Ha någon som går på utsidan med grimskaft samtidigt som du säger -UT o har pisken mellan dig o hästen mot bogen- Mot betyder inte kontakt utan som en pekning;)

försök o ha fart på hästen då de ofta ser skritt som meningslöst på volt- inget mål/ ingen bjudning.
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 603
Senast: Freazer
·
Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
13 983
Ridning Hej, min medryttarhäst vägrar att gå framåt ibland. Han är en 13 årig c-ponny valack. Har varit medryttare på honom i ca 4 månader nu...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 605
Senast: Stergo
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 759
Senast: Jamtland
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp