Träningsschema

Y

Ynthe

Hejsan!

Jag undrar om ni skulle kunna komma med förslag på träningsschema för en totalt outbildad och otränad varmblodstravare.
Han är inriden o s v, men har inte blivit riden på ett år drygt, och innan det ganska sporadiskt. Har tänkt mig mycket skritträning att börja med, och även klättring. Tömköra tänker jag också försöka göra så mycket som möjligt. Så ja... vad tycker ni? Vad kan man hitta på såhär i början?
Kan tillägga att jag och hästen inte känner varandra alls, så jag vill även passa på att lära känna honom.

Tacksam för svar! :bow:

Sv: Träningsschema

Till och börja med skulle jag träna lite NH så jag lär känna hästen. Ta promenader ut i skogen med dig avsutten.

SEdan efter kanske 1-2 veckor skulle jag börja tömköra. Både i skogen och ibland kortare stunder på volt. Varav detta och promenaderna. Glöm inte att lägga in vilodagar. Efter 1-2 veckor till skulle jag sitta upp och ta långa långa skrittturer ut i skogen även offroad. Även lägga in lite trav efter ett tag.

Efter kanske en vecka eller två med det så skulle jag kunna tänka mig att gå in i paddocken och jobba i skritt och kanske trav. SEdan är det bara att jobba vidare så och öka på travpassen efterhand och sedan lägga in galopp.

Glöm inte att lägga in vilodagar och även tömkörning och NH-träning. Mys i det gröna och lycka till!

Jo, NH är en självklarhet! Glömde bara bort att skriva det.
Låter ganska vettigt det du skriver tycker jag... :)

Fler förslag/tankar om detta? Någon?

Det Mysan skriver tycker jag låter bra, i alla fall hälften. Men träningen i paddock skulle jag ändast träna i skritt. Hästen kommer ändå bara slängtrava. Skritt med mycket halter och lösgörande arbete. Var noga med att jobba lika mycket i båda varven.
Så började jag med min travare i november förra året. Förra veckan började vi jobba även i trav. Jag har också tömkört väldigt mycket, som regelbunden basis två gånger i veckan ungefär.
Ut i skogen, över stock och sten. Ut i havet om du har den möjligheten. Det handlar mest om att hästen ska flytta sina muskler och såklart att ni först och främst lär känna varandra.

Tycker det låter bra, det du redan har skrivit. Ni kan ju promenera oxå, allt för att göra "träning" varierad. Löshoppa små hinder, dressyr för hand... rida mycket ute i skogen utan stigar för rörligheten och smidigheten...
Hoppas det ska gå bra med hästen! :d

Nu skrev jag kanske travpass i paddocken. :) Jag har jobbat mycket med lyhördhet i paddocken. Kanske travat en långsida eller bara några steg i lugntrav. Så fort han börjat öka eller så har jag saktat av till skritt.

Givetvis måste man känna av hästen. Min häst har visat på en otrolig vilja att lära och samarbeta. Därför har jag kunnat lägga in travpass i paddocken ganska snart även om det säkert för omgivningen såg roligt ut i början.

TRava tre steg, sakat av till skritt, lugna ner och få tillbaks lyhördheten, trava tre steg osv.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Har svårt att klura ut vad som är bra för mig och vad som är rimligt, så jag skriver ned mina funderingar för att se om det blir...
2 3
Svar
44
· Visningar
9 229
Senast: Dimmoln
·
Hästmänniskan Behöver nog mest skriva av mig och ventilera mina tankar... Har tre hästar. En swb, 17 år som jag precis börjat rehaba efter en...
Svar
18
· Visningar
2 442
Senast: MimmiNO
·
Övr. Barn Ska försöka fatta mig kort, vi är en normal familj med jobb och 3 barn. 1 pojke på 15 med Autism och drag av ADD. Förmodligen någon form...
20 21 22
Svar
427
· Visningar
62 170
Senast: lundsbo
·
Träning Hej! Jag köpte i mars -18, min första häst. En riktig rallyräka som jag främst tänkt tävla hoppning men även dressyr med. Han står nu på...
2
Svar
22
· Visningar
3 599
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar