Träningsschema

A

Ankiesen

Det snackas alltid om träningsscheman när man inriktar sig på hoppning, fälttävlan, distans osv men aldrig om man pratar dressyr... :confused:
Vad har du med din dressyrhäst för "schema"? hur många dagar mellan vilorna (om du vilar)? har du inlagda skrittdagar/mjölksyreträning/kondition/styrka etc? Ökar du intensitet mellan tävlingsterminerna lr vad gör du med hästen under tävlingsuppehållet på vintern? Vad gör du under en intensiv period när du tävlar varje helg i veckorna? Rider du alltid på banan/i ridhuset? rider du alltid "dressyr" (alltså aldrig vanlig canter i friare form etc)? rider du ut i skog och mark?

Eller är jag den enda dressyrtanten som ägnar tankar åt dessa saker?

tävlar varje helg i veckorna :confused: herregud har du så många tävlingar runt där du bor.

njae...men när det bjuds så får man ta å rida... april, maj, september, oktober bjuds det så då tar man! :)
Men just nu e d bara en klass/dag el ev per helg. Han går bäst då...

Jag har inget direkt träningsschema, men försöker rida varierat. Rider både på banorna ute och i ridhuset (i princip bara på vintern eller vid hoppning om underlaget är dåligt ute). Hoppar ungefär en gång i veckan, och rider också ut och racar ibland, det gillar han!! :cool:
Försöker att inte träna hård dressyr flera dagar i rad, men två dagar går bra. Min häst funkar väldigt bra med vilodagar också, så ibland får han vila ett par dagar, och brukar oftast gå väldigt bra efter det. Häromdagen var vi och hoppade terrängbana också, så även sådan träning läggs in då vi hinner åka.
En typ utav träning som jag slarvar med och som jag ska försöka lägga in oftare är cavaletti och bomträning. Många dressyrryttare är väldigt duktiga på att rida långsam och samlag galopp, men då man ska galoppera cavaletti orkar hästarna inget alls. Det ställer stora krav på muskelstyrka, och är väldigt nyttigt!! Målet är att försöka lägga in en sådan träning en gång i veckan eller varannan vecka, det ger mycket bra resultat för styrkan i bakdelen.
Så ser min träning ut ungefär, och den är alltså inte noggrannt planerad, utan jag försöker bara få in lagom mycket av allt. Klättring är väl det enda som TYVÄRR inte kommer med, då vi inte har någon sådan terräng. Och javisst, jag glömde ju att jag emellanåt även tömkör litegrann.

Vad gör du för övningar m cavaletti/ bommar? ja e oxå dålig på d, får för mig sånt nån v å sen tappar jag bort d igen. Vilka avstånd å vilka övningar?
Jag saknar oxå backar lr vi har två små som man kan intensivträna upp å ner i ca 25-50 ggr men det blir oxå lite lamt efter ett tag. Förr stog jag där vi hade ett sandtag å då klättrade man mkt automatiskt men jag tycker att min stora herre musklar sig bättre nu när han inte klättras lika mkt. Dock skulle unghästen behöva klättra mera. Men det känns orelevant att åka transport ngnstans bara för å klättra. Jag vet inte...

Jag försöker att rida enligt följande:
dag 1 Ridlektion

dag 2 Skrittrunda

dag 3 skogstur med klättring

dag 4 tömkörning med. chambon

dag 5 skogstur (innehållande arbete i trav, galopp, avsaktningar, igångsättningar, halter, sidvärts etc.)

dag 6 träning på ridbana el på någon äng

dag 7 skogstur (innehållande trav, galopp, igångsättningar, avsaktningar, halter, sidvärts etc...)

Ev. kan det bli någon vilodag emellan åt, beror lite på...

Tävlar gör vi när vi hittar någon bra tävling (har precis kommit igång med tävlandet och har än så länge bara startat två lätt c, ska åka till stora ekeby i september då det är tävling för ridtravare). Tycker att det är svårt att hitta lokala dressyrtävlingar för häst som innehåller lätt c!

Vi ska försöka börja hoppträna lite. Pållan är aldrig hoppad ordentligt. Bara lite skutt ute i skogen...

Det känns lite som ett företag: bygga fram och dessutom bör man ju ha någon som bygger upp, ändrar osv...

Jadu.. Inget schema har jag iaf men man försöker juh variera så mycket som möjligt i sin ridning. Det är juh ungefär som att man har ridit en ridrunda 3 ggr i rad, ja då kanske man vill rida någon annan, bara för att variera!

Men varierar det gör iaf jag, ibland till och med omedvetet.

MVH

kanske, jag är så jävla hungrig så att magen låter så det hörs ända till grannen. :)
måste äta.

men du är iaf finast, har finast hästar och rider finast! *sådetså*

Vill du va me på trekant?

Nej men vi har hästat ihop i ett par år...

Vanliga galoppövningar, tex cavaletti på volt med ca tre meter emellan, så kan man variera genom att rida på smala och breda delen. Eller 2,5 meter och öva väldigt kort galopp. Lägg upp en bom och ett långt avstånd till nästa och träna på att rida på tex 5,6,7 och 4 språng. Cavaletti i en volt och ställ en kl 12, en kl 3, en kl 6 och en kl 9. Mycket bra styrketräning. Travövningar samma, både på volt (avstånd ca 1-1,30 m) och på rakt spår. Lägg en serie med trav eller galoppbommar och ett långt mellanrum och en serie till och öva halter emellan. Osv, osv...

Riktigt ridpass varannan dag, oftast då dressyr, men ibland rider jag ut långt eller rider lite galopparbete på nån åker. :) På övriga dagar skrittar jag oftast ut lite barbacka, rider ett lättare dressyrpass på en halvtimme eller nåt sånt.

Ungefär. :p

Inför tävlingsäsongen - dvs vintern och stora delar av sommaren- gäller det att ligga i. Rider ca 4 dressyrpass i veckon, då ingår ett eller två för tränare. Försöker också rida ut i skogen. Och så vilar han en eller två dagar. Under tvälingsterminen tränar vi inte så hårt, man måste ju kunna prestera bra på tävlingarna. Rider igenom de sakerna som ingår i programmen jag ska starta, tränar ett pass för min tränare och rider igenom programmen. Ser till att allt känns bra och att han är fräsch till tävlingarna.

Rider alltid i djup form ( har så lätt för att gå i hög form ) så jag plockar bara upp honom till programmen. Och vi gillar att vara ute och galoppera! ;)

Sv: Träningsschema

Jag är ju inte rakt igenom dressyrryttare än, men håller på att sadlar om ju. :)
Jag rider inte efter nåt direkt schema, jag satsar mer på att rida varierat så att hästarna alltid är glatt inställda på det man ska göra! :)
Försöker ha kondition en gång/vecka(alltså ett hårt pass med Prince, Virran har mkt sämre kondis så hon sinkar oss bara om hon är med då. :p ), hoppning en gång/vecka (av nån anledning blir det alltmer sällan...) och rida på banan två gånger i veckan och böja igenom. Annars tränar jag på de flesta rörelserna ute, jag tycker att det blir bättre framåtbjudning då. :)

Liknande trådar

Hästvård Vår häst har en envis liten hälta lokaliserad till höger framhov som visar sig som en "nickning" framförallt vid longering i höger varv...
2
Svar
24
· Visningar
7 362
Senast: mackan
·
D
Träning Min häst har inte blivit riden så jättemkt på några månader. Mest skrittad lite trav under sommaren lite sporadiskt. Byggde upp han och...
Svar
15
· Visningar
1 236
Senast: cristobal
·
S
Distans Nedan följer en artikel som jag har skrivit och tänker använda i en studiecirkel för vuxna. Det kan när man börjar rida distans vara...
2
Svar
24
· Visningar
4 916
Senast: annoj
·
Hästvård Jag bli bara så less och börjar känna att jag snart nått punkten där jag inte orkar mer. Samtidigt så vetesjutton om jag orkar...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
11 597
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar