träningsråd - träningstråd

malinsky

Trådstartare
Nu börjar operation uppbyggnad av både mig och hästen. Mitt eget upplägg har jag klart för mig, men nu till hästen!!

Hur skulle ni ha gjort?

Hur ofta klättra - hur länge
Hur ofta konditionspass? (cantra)
Löshoppning/hoppning
Dressyrträning

Vid uteritter är han lätt spänd och tittig, det blir inget "optimalt arbete" så vid uteritterna blir det inte så mkt "dressyrarbete"

Hur lägger ni upp ert arbete med hästarna. När ni har byggt upp era i perioder av olika anledningar, hur har ni gjort då?

Har ni utfodrat annorlunda?

Har ni tips för mig?

Jag ska ta ett snack med tränaren ang träningsupplägg också, men jag tar gärna emot tips och idéer från er. :bow:

Sv: träningsråd - träningstråd

Vi har haft en lugnare period men sätter igång nu igen är det meningen.

Dressyr 2-3 dagar/vecka nu när det börjar bli ljust ute så man är mindre i ridhuset. må-tis + fredag ofta. tränar tisdag

Hoppning 1 dag/vecka lördag (rider ofta fram en slinga ute först)

Klättring samt lite mer galopp i sandtag o gärden, ca 1 dag/vecka ibland mindre, torsdag oftast (Hårt pass.)

Uteritt med mycket cantra minst 1 dag/vecka söndag samt ibland även fredag.

När jag är lat rider jag ut mer, även måndagar:o

Ska återgå till det schemat nu har jag tänkt, hade så i höstas.

jätte bar att planera. mem vad har du för tidsperspektiv? undrar bara? till sommaren?

jag brukar lägga in väldigt mkt skritt, dét ger så mkt.
skritta fram och av väldigt länge. rid även korta men intensiva pass som omväxling.

Bra frågor!!

Om man säger som så så vill jag snabbt få upp rygg och bakbensmuskulatur. Ryggen är låång och har blivit starkare, men det finns mer att göra, så både "så snabbt som möjligt" och givetvis på lång sikt. Jag vet att bygga upp en häst tar lång tid, och det ska vara varierat, men just nu under en period så var tanken att fokusera på att bygga - lite som gym-tänk mer än "allmän "dans" på ridbanan - skogen" Vet inte hur jag ska förklara :crazy:

Klättring är ju bra, men frågan är ju hur ofta, är cavaletti bättre än att rida skolor för oss som inte har kommit så långt i utbildningen, just för att fokusera på det som ger "mest" just nu.

Djupsnöplums är inte många dagar kvar av tyvärr, men jag utnyttjade det lite idag..

Tycker det blir lite svårt när jag konkret ska försöka få till ett träningschema för pållen, tidigare har jag mest sett till att det blir varierat, men nu när jag ska lägga krut på att bygga.. är det kanske att fortsätta att rida varierat men längre pass, högre precition?

Vet att Axel hade en träningstråd, men hittar inte igen den!

Jag skulle fortsätta variera men öka kraven i det du gör, inte längre ridpass i första hand utan mer ökade krav.

Klättra kan du göra en gång i veckan rejält , det är nog ganska lagom, eller oftare med mindre krav varje gång. Klättra även nerför, det är bra för samlingsmusklerna om du håller honom rak och inte låter honom sänka ryggen.

Bara att kliva omkring i skogen över stock och sten på lång tygel ger muskler. Det är inte lika lätt att vara tittig då heller, dom brukar koncentrera sej på var dom sätter fötterna då.:cool:

Skolorna är bra förutsatt att han utför dem rätt. Övergångar är väldigt bra.

Öka successivt lite i taget, tex gör en plan för vad ni ska göra vecka för vecka.

mmm.. det är väl på den linjen jag är.
Men iom att jag vill få lite snabba resultat har jag nyss köpt träningskort på Jocks till honom...

.. i wish!! :rofl:

Har påbörjat galopp från skritt, vet inte hur jobbigt det är..
Ska använda bommar lite oftare dock!!! :bow:

Gymnastikhoppning är bra för rumpa o rygg, men jag föredrar att klättra o gör det flera ggr / v. om underlaget tillåter.
det är helt ´klart det som sliter minst på ben o leder o man får lika mkt gratis som att gå på gymmet.
Förresten. hur ser han ut i hullet?
Mitt sto är ju lite tjock nu, men har musklat sig SYNBART på bara 3 pass.

Senast ändrad:

hur ofta och hur länge klättrar du? (per häst alltså) Hur byggde du upp passen när du började? Funderar på att börja klättra 2gg/v

ta det lugnt i början...
det tar grymt mkt på dom där påskjuts musklerna på rygg/rumpa... samma som tränas när man galoppar massor.
akta för träningsverken kommer lätt...
lägg in korta små backar i början...

Jag som hoppar också 1 gång/v klättrar bara en.:idea: Vi brukar gymnastikhoppa mycket då.

Men hur var det, skulle du inte släpa fram lite hinder för att hästarna gillar det? :banana Minns nåt från din gymtråd nu:cool:

Det är ju så svårt att säga, beroende på hur klätterbackarna ser ut i längd,stigning o underlag.

Jag klättrar ju i en mindre sandgrop,, där jag inte går nerför där jag klarar av att gå uppför.
Backen är 15m. o jag kör 5 x 2 bra många ggr. Kom som mest upp i 13 ggr tror jag.
Har tagit färre ggr nerför eftersom det verkligen kasar, men det har jag oxå ökat. Går en annan väg runt ibland o hästen får då vila lite till nästa gång.

Liknande trådar

Ridning Jag har ett 7- årigt sto som jag ägt sen hon föddes. Hon har en del åsikter, humör och integritet och testar andra som ska hantera henne...
2
Svar
22
· Visningar
4 844
Senast: Exotizc
·
Körning Behöver få lite idéer på upplägg av konditionsträning i vagn för min häst. Hon rids regelbundet i både dressyr och uteritt er och körs...
Svar
5
· Visningar
3 380
Senast: Habina
·
Islandshäst Ber om ursäkt om följande text är lite osammanhängande, men jag lät bara ösa ur mig. Jag vet heller inte om prefixet blir rätt. Jag...
Svar
19
· Visningar
2 505
Senast: Brolinskan
·
D
Islandshäst Min syster har två islandshästar som är 8 och 9 år gamla. En av dem, Reitur, har väldigt speciell personlighet, han har dessutom bott...
Svar
3
· Visningar
1 208
Senast: icca78
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka