Träningshjälp

panzy

Trådstartare
När behöver man sätta igång hästen ordentligt för att kunna starta 50km i början av maj??

Hästen har grundkondis, men inte mer...
Nån som kan hjälpa mig med lämpligt träningsupplägg???

Sv: Träningshjälp

Lite allmänt så hade jag skrittat igång i januari. Travat igång i februari. I mars blir travsträckorna längre och så kan man lägga in en långritt varannan helg, ca 20-25 km. Lite galopp i någon uppförsbacke får upp flåset men ingen ren galoppträning behövs. April som mars där ritterna blir längre.
Du behöver inte rida så långt som 50km hemma på träning. 30-35km räcker. Sista långritten rider du 10-14 dagar innan.
Eftersom det är första distansen så ska du bara genomföra och behöver inte rida och träna fortare än 10-11 km/h.
// Linda

ok, hur långt bör jag rida per dag i mars/april?
hur mycket travar man ungefär under en 50km ritt om man ska ha genomsnittshastighet på 10km/h???

Kika gärna in på http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=482084
Maja har där skrivit en nybörjarträning för CR.

Det är omöjligt att säga hur mycket man måste trava för att hålla tempot. Hästar travar så olika vägvinnande. Du måste helt enkelt lära dig i vilket tempo din häst travar. Mät upp en sträcka på 1 km med ex bil. Trava och ta tiden. Sen är det bara att ta fram mattekunskaperna och omvandla till km/h. Gör samma sak med skritten.

Träna inte distans varje dag. Låt hästen få vila och variera med dressyr och promenadrundor/lek.

Börja träningplaneringen bakifrån med tävlingen. 14 dagar innan en 35 km runda. 14 dagar innan det en 30 km runda. 14 dagar innan det en 25 km runda osv....
De "vanliga" träningsrundorna i mars/april kan ligga på 10-15 km.
// Linda

Du börjar träna i januari.
Om du har möjlighet så se om du lyckas få tag på Naturen som ridhus för den har bra beskrivning på hur man kan gå till väga, månad för månad...

Liknande trådar

Ridning Skulle behöva komma igång med ridningen av min 12-åriga SWB igen efter en vinter och vår av väldigt sporadisk ridning på grund av brist...
Svar
6
· Visningar
768
Senast: Marvin
·
Träning Efter en snygg volta i Maj där kusen bröt 8 tornutskott i manken har vi nu fått ok på att börja sätta igång. Det har läkt otroligt bra...
Svar
1
· Visningar
505
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 960
Senast: Roheryn
·
Fritid Jag ska för första gången vandra i Alperna, denna gång blir det i Cervinia, Italien :banana:. Ser så fram emot det! Jag har tidigare...
Svar
10
· Visningar
609
Senast: lil-sis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Säng
  • Valet i USA
  • Vad gör vi? Del CCV

Hund, Katt, Andra Djur