Träningsgodis?

L

Lidl

Hej.
Är lite nyfiken på vad ni använder för godis som belöning när ni tränar. Jag har en DS på 4 månader och måste alltid dela allt godis i små, små bitar för att hon ska svälja snabbt och bli focuserad igen.
Är det någon som vet om det finns det färdigt träningsgodis för småhundar? hittar bara för större hundar. (ok, jag erkänner att jag är lite bekväm av mig ibland ;) )

Sv: Träningsgodis?

Jag har en dvärgpinscher och kör med salladsskinka. Den är strimlad så jag delar den direkt i handen. Sen är den ju mjuk så den behöver inte tuggas.

Då jag har godis med så tränar jag med falukorv, köttbullar (jättegott men på kvällen fisar han :crazy:) och torkad blodpudding. Har jag inget annat hemma funkar torrfodret också bra, tar med en näve i fickan. Sånt här färdigt hundgodis funkar inte eftersom han ska tugga dem i typ en kvart hur små delar jag än delar.

Men jag har inte alltid godis med. Oftast belönar jag med beröm och ibland med leksaker... bär inte med mig saker utan tar sådant som finns i skogen - kottar och pinnar.

Wilton är inte speciellt matdriven så han jobbar lika bra mot beröm som mot godis :D Blir lika glad över en kotte som en köttbullebit :love:

Jag använder levergodis som är lätta att dela i bitar och Frolic mini, delar dem i två.

Sen köper jag Doggy hundgodis som finns i små påsar och har ganska små bitar.

Har samma problem som du, det tar evigheter innan de har tuggat klart.

Jag använder antingen torrfoder (valpfodret) eller små "Mini treats" med leversmak som jag köpte på djuraffären (är också lite lat, tycker att det är super skönt att köpa färdigt). Dessa delar jag i två.
En köttbulle som man delar i 6 eller 4 bitar är favoriten just nu. Hon tycker nästan lite för mycket om det dock, blir lite okoncentrerad ibland. Vill ha mera godis nu!!! :smirk:

När jag kallar på henne ute och ska belöna gör jag som soma skrev- leker med pinnar eller vad man kan hitta och är allmänt rolig. Fungerar toppen när hon är på lekhumör. Berömmer med godis och klapp annars.

Vanlig korv är ju skitenkelt! Bara klipp korven i önskade bitar och ha i en påse i fickan. Dom slinker lätt ner eftersom dom inte behöver tuggas! Levergodis och annat knaprigt har jag slutat med helt och hållet då jag upplevde att hunden tappade fokus när han skulle stå där och tugga... Dessutom satte han i halsen att par gånger också så jag gick över till korv!

Nuförtiden kör jag aldrig med korv eller godis men det är en annan femma! Kör med boll istället.

Frolic, Frolic, Frolic. Bara nämna detta fick hunden på andra tankar. Jag använde det enbart som belöning. Aldrig annars. Då gällde bara vanligt torrfoder + lite matrester iblandade då och då.

Svarar alla.
Tack för alla bra tips! :bump:
Ibland belönar jag också med en leksak men inte när jag vill att hon snabbt ska få tillbaka focus, hon brukar bli väldigt uppspelt av leksaker men i skogen blir det pinnar och kottar. Jag vill ha något godis som håller sig ett tag i fickan så frolic ska inhandlas, är dom lätta att dela med handen eller måste man dela med kniv? Salladsskinka ska jag absolut testa att ta med på lydnandskursen.

Frolic är lätta att dela när de är färska, så gör det innan du lägger dem i fickan. De blir hårda av att ligga framme. Jag brukar dela några st och sen ha dem i en liten plastpåse i fickan. Kan bli lite kladdigt annars.

*kl*
Nån som har en bra ide på hur man ska få blodpuddingsbitarna att bli lite hårdare, brukar torka dom i kyl i 3-4 dagar men upplever att dom är kladdiga ändå, kan man rosta dom lite i micron/ugnen?

Åter till tråden :p

Små blodpuddingsbitar, köttbullar eller frolic i 4 - 6 bitar .

Torka i ugn - låg temp och länge så blir de knapriga och inte så kladdiga ;)

Jag använder mig inte av godis som belöning, när jag tränar hundarna.. Beröm med både rösten och hela kroppsspråket funkar bra för mig och hundarna ;)

Det som funkar bäst på min lilla vovva är korv. Delat i lagom små bitar såklart. Men hon har en tendens att tröttna på godiset efter bara ett par bitar och vill då ha något annat så jag brukar varva det med kattmats torrisar som hon ääälskar.. De är perfekta att ha i fickan, kör med hills light till mina katter och den är helt torr och kletar inget i fickan alls.

Använder inte heller godis när jag tränar. Min glädje/stolthet är den bästa "moroten" min hund vet!!

Mat förvirrar dessutom bara honom, plötsligt ska han göra ALLT han kan, samtidigt och på en gång för något av det måste vara rätt så han kan få godisen så fort han bara kan...

Det är ju superbra! men vi är inte riktigt där ännu så än så länge varvar jag godis,leksaker och beröm. Tack för alla tipsen :)

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Behöver lite input från er kloka människor med mycket hunderfarenhet. Min hund på 4 år har börjat halta 2-3 steg när han reser...
Svar
12
· Visningar
1 156
Senast: WildWilma
·
Övr. Hund Vi passar ibland en äldre hund (11 år troligen korsning bichon havanais och terrier av något slag) som alltid haft svårt att vara ensam...
Svar
2
· Visningar
376
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 588
Senast: fixi
·
Hundträning Hej och hjälp!... Har en retriever av jakttyp som tidigare velat apportera vilt, från 5 månader till 1-1,5 års ålder, men som nu ca ett...
Svar
10
· Visningar
1 069
Senast: bobbbo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka