träningsdagbok

Eme_liie

Trådstartare
Jag skall införskaffa mig en träningsdagbok till min häst eller kanske göra en själv. Någon som vet några bra träningsdagböcker man kan få tag på jag kan inte hitta några vettiga?

Eller om man nu ska göra en egen vad ska man ha för "överskrifter"?

Har hjärnsläpp och skulle behöva lite brainstorming.

Sv: träningsdagbok

Hej! Jag använder stallboken, deras almenacka och skiver vad jag har gjort med hästen dag till dag.

Jag har bara en vanlig anteckningsbok (med hård pärm och olinjerat papper) som träningsdagbok. Skriver dagens datum som rubrik och strycker under för att det ska vara lätt att hitta rätt dag när man går tillbaka. Sen skriver jag "som vanligt". Är det nåt extra viktigt som man behöver ha koll på (t.ex om man tempar hästen i några dagar) så kan jag stryka under eller ruta in det. Annars är det bara text i ett eller flera stycken.

Absolut smidigaste enligt mig är att ha en blogg. Du hittar lätt tillbaka till olika datum och du kan smidigt gå tillbaka och redigera. Dessutom så kommer den inte bort såvida du inte glömmer lösenord och användarnamn ;)

Har tidigare haft "riktiga" träningsdagböcker men de tycker jag inte ger tillräckligt med utrymme. Har även haft almenacka men de funkar inte heller riktigt bra.

Jag har stallboken. Funkar bra tycker jag. Nu skriver inte jag romaner om vad jag har gjort utan en mening eller två om varje häst. Har 3 hästar just nu, hade 4 för ett tag sedan och det fick plats att skriva lite om alla:)
Har man en häst räcker den gott och väl enligt min mening.

Jag köpte Träningsdagbok Häst för några år sedan, finns fortfarande. Sök på g**gle el. liknande. Gav mig mycket bra tips att tänka på osv. Duger som grund för mig, men jag vill gärna skriva mer utförligt så jag skriver dagbok på sidan av. :P Har även Stallboken, skriver annat där, men oftast bara om jag rider eller inte och vem/vilka jag ridit och/eller om hästen vilat.

Skriver in min planering för dagen, och om detta följes eller inte, och i så fall vad det blev istället.

Sedan skriver jag in hur länge jag red och när på dagen jag red (bra att veta hur hästen känns olika tider på dygnet osv.).

Skriver in vädret då det kan variera mycket, och även hästens prestation förändras.

Hur hästen kändes under ridpasset. Gjorde hästen det jag bad om? Förstod vi varandra?

Vad jag gjorde under ridpasset. Tex övningar.

Före och efter ridpasset. Tex. borstning, stretching, massage, rejäl rykt, osv.

Skriver även in OBS-rutor. Om man upptäckt att en sko är på väg att lossna, gjorde man någonting åt det, varm i något ben, hov el. liknande. Även om man upptäckt något sår osv.

Skriver även in hästens utrustning. Om den varierar, tex nosgrimmor, bett, sadelprovning osv.

Kraftfoder - foderstaten i sig. Kanske är piggare än vanligt, hur mycket energi får hästen jämfört med arbete den utför osv.

Skriver in när jag tänker planera vila, om han vilat, skoningar, veterinärbesök osv.

Det mesta har ju betydelse för hästens prestation, och jag tycker det är viktigt att kunna kolla tillbaka och se varför hästen var piggare, eller öm i fötterna el. liknande. Bra att kunna sammankoppla händelserna runtomkring ridningen också.

Vet jag att han var ömmare i fötterna ena dagen på ett underlag, kan det ju vara för att hästen är nyskodd (behöver ju inte vara så), kanske tog hovslagaren mer än han skulle gjort?! Osv.

Lite av det jag skriver in...:)

Senast ändrad av en moderator:

jag har haft stallboken och skrivit i förut men man kan ju bara skriva kort vad man gjort vill ha någon där man kan vara lite mer utförlig. så kalender funkar inte så bra för mig. Blogga känns inte heller så kul, vill ha papprena i stallet och skriva i stallet vad som hänt och inte, det är ju lite svårt att kolla upp vad man gjorde förra veckan när man står i stallet och man bloggar om vad man gjort. så blogg känns inte heller som något alternativ.
Det Em_E_lie skrev tycker jag låter bra, men några fler som har tips?

Det Em_E_lie skrev tycker jag låter bra, men några fler som har tips?

Jag använder mig också av träningsdagbok häst och är mycket nöjd. Det jag främst gillar är uppdelningen på årsmål, månadsmål och veckomål. Det gör att det hela tiden blir en röd tråd genom träningen och varje vecka utvärderas med månadsmålet i bakhuvudet (som är delmål av årsmålen).

Nu har jag i och för sig bara en tvååring, men jag tror snarare att träningsdagboken kommer bli ännu mer använd framöver.

Jag skriver dessutom blogg, ser det som en möjlighet att skriva utförligare hur jag upplevt träningspasset än vad som ryms i träningsdagboken. Skriver träningsdagboken i stallet direkt efter passet och sedan i bloggen när jag kommit hem. Eftersom det tar 40 minuter att åka så hinner jag smälta passet lite mer innan jag skriver i bloggen. Vilket också gör det lättare att analysera lite djupare.

Jag har alltid bara använt en vanlig linjerad anteckningsbok och skrivit in vad jag gjort varje dag, och hur det gick.
Annars en vanlig almanacka, då du i förväg kan fylla i tävlingar/träningar för att få en bättre översikt och planering och göra vecko-/månadsscheman.
Alternativt kan du sätta upp en väggalmanacka i stallet och fylla i planeringen där, och även peta in hovslagare/vaccineringar etc., och komplettera med en vanlig dagbok.

Jag använder mig av hippofaxen på hippson.se. Bra för mig som sitter en del vid dator och bra att den går att nå så fort man har uppkoppling. Blir lättare av att jag använder mig av den då

Håller med de som säger blogg! Då kan du också länka in kul övningar som du hittar på nätet. Själva "planerandet" är ju del av det roliga!

Jag köper alltid almanackor i A5 format med en hel sida för varje dag. De färdiga stallböckerna som finns har alldeles för lite plats att skriva på tycker jag.
En väggalmanacka i stallet är bra komplement. Sär kan man skriva upp träningstider, hovslagare osv.

Jag använder mig av hippofaxen på hippson.se. Bra för mig som sitter en del vid dator och bra att den går att nå så fort man har uppkoppling. Blir lättare av att jag använder mig av den då

Samma här! Supersmidigt och mkt bra upplägg :) Saknar bara inridning och körning som underrubriker:D Sen skriver jag ut dem och sätter i en pärm, för säkerhets skull :D

Blogga känns inte heller så kul, vill ha papprena i stallet och skriva i stallet vad som hänt och inte, det är ju lite svårt att kolla upp vad man gjorde förra veckan när man står i stallet och man bloggar om vad man gjort.

Jag vill också ha min träningsdagbok i stallet, så kan medryttaren också skriva och vi båda kan lätt kolla upp vad hästen har gjort under de senaste dagarna eller längre bak i tiden.

Liknande trådar

Utrustning Har sedan iaf 20 år haft racesafe väst vid ridning. I början var den ju ett klart bekvämare alternativ än föregående västar med klumpiga...
Svar
3
· Visningar
348
Senast: Ponylove
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
290
Senast: Lavinia
·
Hundhälsa Hunden äter nu detta foder ett tag för totalt paj mage. Jag har med kulor ut på promenaden som belöning vid behov. Men tänker när vi...
Svar
9
· Visningar
426
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
573
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV
  • Muddypaws 24/25