Sv: träningsdagbok
Jag köpte Träningsdagbok Häst för några år sedan, finns fortfarande. Sök på g**gle el. liknande. Gav mig mycket bra tips att tänka på osv. Duger som grund för mig, men jag vill gärna skriva mer utförligt så jag skriver dagbok på sidan av. :P Har även Stallboken, skriver annat där, men oftast bara om jag rider eller inte och vem/vilka jag ridit och/eller om hästen vilat.
Skriver in min
planering för dagen, och
om detta följes eller inte, och i så fall
vad det blev istället.
Sedan skriver jag in
hur länge jag red och
när på dagen jag red (bra att veta hur hästen känns olika tider på dygnet osv.).
Skriver in
vädret då det kan variera mycket, och även hästens prestation förändras.
Hur hästen kändes under ridpasset. Gjorde hästen det jag bad om? Förstod vi varandra?
Vad jag
gjorde under ridpasset. Tex övningar.
Före och
efter ridpasset. Tex. borstning, stretching, massage, rejäl rykt, osv.
Skriver även in
OBS-rutor. Om man upptäckt att en sko är på väg att lossna, gjorde man någonting åt det, varm i något ben, hov el. liknande. Även om man upptäckt något sår osv.
Skriver även in
hästens utrustning. Om den varierar, tex nosgrimmor, bett, sadelprovning osv.
Kraftfoder - foderstaten i sig. Kanske är piggare än vanligt, hur mycket energi får hästen jämfört med arbete den utför osv.
Skriver in när jag tänker
planera vila, om han vilat,
skoningar,
veterinärbesök osv.
Det mesta har ju betydelse för hästens prestation, och jag tycker det är viktigt att kunna kolla tillbaka och se varför hästen var piggare, eller öm i fötterna el. liknande. Bra att kunna sammankoppla händelserna runtomkring ridningen också.
Vet jag att han var ömmare i fötterna ena dagen på ett underlag, kan det ju vara för att hästen är nyskodd (behöver ju inte vara så), kanske tog hovslagaren mer än han skulle gjort?! Osv.
Lite av det jag skriver in...