M

Maskrosor

Hej alla glada, skulle behöva lite hjälp, jag rider en C-ponny * tror jag att han klassas som* i alla fall ägaren till ponnyn har kört ponny-trav med honom, och nu är min fråga, han kan inte galopp från skänkel och dessutom är han ganska rund om magen, typ för mkt kilon som han nog gott skulle kunna jobba ner, undrar hur jag ska få honom i bra kondition, han kondition är väl inte jätte säms men som sagt så skulle ha behövas få bort lite kilon, han är min medryttarhäst och jag har ridit honom lite hit & dit alltså inte varge dag i veckan, men hade tänkt börja rida honom mycket oftare nu, ägaren till hästen rider bara en eller två gånger i veckan, när hon rider/kör honom så brukar hon inte skritta lr travar speciellt länge, utan kör fullt på med honom, det kan väl knappast vara bra för honom så lite som han går.
Men till frågan:

Hur ska jag lägga upp ett bra schema för pållen, skulle gärna vilja lära honom galoppera från skänkeln, alltså från mitt kommando. Så.. Någon som har tips på hur man tränar kondition med en Ponny som ej kan fatta galopp från skänkel!?

Sv: Träning!

Det jag gjorde när jag red in Pelle var att driva fram honom i galopp med skänkeln och lära in att det är galopp när man säger "Galopp". När han visste att galopp betyder just galopp så la jag till galoppskänkeln i samband med ordet. När det gick bra så sa jag bara galopp ibland, och sen slutade helt med det.

Lycka till :)

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 029
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 309
Senast: Juli0a
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
34
· Visningar
4 456
Senast: Roxy
·
Utrustning Är medryttare och hästen jag rider går barfota. Ägaren kommer inte att sko hästen, såvida hovslagaren inte propsar på det, och hästen...
Svar
12
· Visningar
671
Senast: Miingla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama