Kan det vara att du ställer för höga krav? Ställer du omedvetet högre krav på böjning och form i paddock än du gör när du rider i paddock än ute ? Är du säker på att hon inte ridits i paddock tidigare, av förra ägaren ,eller har on kanske varit hos dej hela tiden?
Min Pålla är samarbetsvillig för det mesta men när jag kräver för mkt eller när hon inte förstår
eller när hon inte vill kan hon börja stutsa på bakdelen eller försöka bryta ut ur volten, altenrnaivt backa mmmmm. Då gäller det ju att var listig och se vad protesten beror på, och det är ju inte det lättaste.
Min häst började tex springa i sidled, skjuta ut bogen och kasta upp huvudet när vi skulle trava på en volt i höger varv, när vi däremot travade i andra varvet så var hon en lyhörd häst som mjukt lyssande till hjälperna. Detta gav ju en signal om att det var för tufft för henne att klara det som jag krävde, då får man ju gå tillbaka och pröva i skritt och funkar inte det får man ta det från backen. Om min häst däremot börjar studsa och hoppa för att hon vill efter andra hästar hellre än att lyssan på mattes stoppsignal, är ju ren olydnad (eller iofs flockinstikt)och ett bevis att jag inte har varit en tillräkligt stark eller tydlig-trygg ledare, då är det ju ledarskapet man får jobba med.
Du skriver att hon protesterar när hon kommer in i paddocken, men att det går bra när du jobbar henne från marken i paddocken? Börjar hon protestera så fort du sätter dej upp eller är det vid speciella övningar? Slår hon med hvudet även om du rider med långa tyglar? Det är viktigt att försöka omringa problemet så mkt som det går, för att sedan kunna avgöra om protesten har att göra med brist på respekt för dej som ledare eller att du helt enkelt kräver för mkt. Sedan vill jag tillägga att du ska vara tacksam att du har en Pålla som tydligt talar om när det är ngt som hon proteserar emot, då är det ju lättare att koorigera i tid.