H

hatid

Jag har ett problem med mitt ungsto på 5 år. Hon är jättetrevlig att rida ute i skog och mark.Men så fort vi kommer in i padocken så börjar hon att hoppa och studsar och accepterar absolut inte bettet längre. Hon tuggar och slår med huvudet.Det hör till saken att hon nästan aldrig har gått i en paddock så det kan inte vara att hon är utråkad. Frågan är om jag skall börja att bråka med henne för jag tror att det är en grej hon kanske kör med. Eller om jag skall ta det lungt med henne. Har bara ägt henne några veckor.Någon som varit med om något liknande. vera

ta det lugnt till du lär känna henne,efter det sätter du krav på henne och ger dig inte i paddocken

Eftersom du ägt hästen väldigt kort tid och hon är så ung skulle inte jag bli kallsvettig över problemet än. Det kan ta rätt länge förrän du och hästen känner varann och är på samma våglängd. Hon kanske testar dej, eller så förstår hon inte vad du vill inne på ridbanan. Har du någon instruktör i närheten som kan hjälpa dej? Det är lite svårt när man inte sett hästen. Går det att longera henne på ridbanan? Kanske bara leda runt och leka "Följa John" lite?

/Malin

Hej det går alldeles utmärkt att longera och jobba på marken i paddock.Är oerhört lydig ute i naturen osv. Jag tror själv att det är testing men undrar bara om vad andra tycker om jag skall gå hårt fram eller inte. :confused:eller vänta ett tag med detta. vera

personligen tycker jag du skall vänta lite och lära känna din häst lite bättre. Sedan om det inte funkar om ca två månader skulle nog jag börja gå lite hårdare på

/Malin

Jag tycker att det verkar som om hästen har råkat ut för något otrevligt i samband med ridning i padock. Och eftersom du ju bara har ägt hästen i några veckor, så vet du ju inte exakt allt som hänt henne under inridningen och den försäljning som hon just har gått igenom. Hon kanske har blivit provriden i padock av en massa puckon som har försökt att testa vad hon går för?

Börja om från början i padocken. Som om du skulle rida in på nytt. Och var mycket i padocken så att det blir en trevlig plats att arbeta på igen.

Kan det vara att du ställer för höga krav? Ställer du omedvetet högre krav på böjning och form i paddock än du gör när du rider i paddock än ute ? Är du säker på att hon inte ridits i paddock tidigare, av förra ägaren ,eller har on kanske varit hos dej hela tiden?

Min Pålla är samarbetsvillig för det mesta men när jag kräver för mkt eller när hon inte förstår eller när hon inte vill kan hon börja stutsa på bakdelen eller försöka bryta ut ur volten, altenrnaivt backa mmmmm. Då gäller det ju att var listig och se vad protesten beror på, och det är ju inte det lättaste.

Min häst började tex springa i sidled, skjuta ut bogen och kasta upp huvudet när vi skulle trava på en volt i höger varv, när vi däremot travade i andra varvet så var hon en lyhörd häst som mjukt lyssande till hjälperna. Detta gav ju en signal om att det var för tufft för henne att klara det som jag krävde, då får man ju gå tillbaka och pröva i skritt och funkar inte det får man ta det från backen. Om min häst däremot börjar studsa och hoppa för att hon vill efter andra hästar hellre än att lyssan på mattes stoppsignal, är ju ren olydnad (eller iofs flockinstikt)och ett bevis att jag inte har varit en tillräkligt stark eller tydlig-trygg ledare, då är det ju ledarskapet man får jobba med.

Du skriver att hon protesterar när hon kommer in i paddocken, men att det går bra när du jobbar henne från marken i paddocken? Börjar hon protestera så fort du sätter dej upp eller är det vid speciella övningar? Slår hon med hvudet även om du rider med långa tyglar? Det är viktigt att försöka omringa problemet så mkt som det går, för att sedan kunna avgöra om protesten har att göra med brist på respekt för dej som ledare eller att du helt enkelt kräver för mkt. Sedan vill jag tillägga att du ska vara tacksam att du har en Pålla som tydligt talar om när det är ngt som hon proteserar emot, då är det ju lättare att koorigera i tid. ;)

Jag ställer inga krav i paddocken. Jag ger henne näst intill fria tyglar och försöker få henne att bara skritta lungt runt. Har inte börjat att kräva något av henne än.Förra ägaren har sagt att hon aldrig varit i paddock innan men det vet man aldrig. vera

Hejsan!

Jag har ahft liet samma problem med min pålla. Hon har studsat, slängt med huvudet, vikslat osv. Det jag gjorde var att ha så lite kontakt som möjligt i bettet sitta lungt och balanserat i sadeln.

Rid volter, serpentiner gör så mycket som möjligt där du behöver använda bettet så lite som möjligt.
Det hjälper dig också att få en häst tsom är känsligare för vikt och i mun.

Hoppas det hjälpte lite, annars är det bara att fråga på :)

Lycka till med nykomlingen!

/Frida :banana:

Sv: TRÄNING

hej
jag har en 4 åring som nett startat dette men dette var for at han hadde ont i ryggen

noen som kan fortelle meg hva som er rett for og få en is i trav ??? han tölter og har galoppen og skritter flott men har problemer med og få han i trav

Liknande trådar

Islandshäst Hej, allesammans! Efter ett par år där ridningen hamnat lite på hyllan, har jag fått mersmak och vill försöka utvecklas ihop med min...
Svar
1
· Visningar
1 398
Senast: Hedinn
·
Övr. Hund Min tollare fyller 2 år i slutet av mars. Han är en underbar hund med mycket energi och glädje. Vårt (eller egentligen mitt) problem är...
2 3
Svar
50
· Visningar
9 652
Senast: AlmostEasy
·
Hästvård Kan hästar ens ha det? Har en snart 6 val som vi ägt drygt ett år. I början av sommaren började besvären i form av att hästen börjar...
Svar
11
· Visningar
2 456
Senast: mollyphlox
·
Hundavel & Ras Ska börja med att skriva att ingenting är bestämt men vi funderar. För egen del vill jag ha så opartiska tips som möjligt eftersom att...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
6 705
Senast: Dandylinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar