träning utan beröm?

Nej LIA jag tog det inget annat än "allmänt" vad du skrev jag bara la till lite för resten av allmäntheten som är ny med NH att ser att det är inte bara 7 lekar så är hästen fixat.
Jag ber om ursäkt om du fick ett annat uppfattning än bara ett pålägg till vad du skrev. :D Min inlägg var också bara fortsättning till allmänheten, att det gick lite av spår/vidare än vad TS började med.

Jag den tragadi händer rätt så ofta här i bukes har jag märkt, nån börjar en tråd sen spårlös och försvunnet:o . Kanske samma monster som tar våra strumpor när vi gör tvätten???:rofl: :confused:

Sv: träning utan beröm?

*kl*
Eftersom jag jobbar med problemhästar med just NH"tänk" och klickerträning så tar jag mig friheten att svara här :angel:
Litet beroende på situation och typ av häst, en blyg osocial häst kan med fördel klickertränas från början, men en häst som är litet mer frammåt och har litet mer bjud behöver FÖRST lära sig de sociala koderna till människan!

Att klickerträna en stor bufflig häst från dag ett går, OM man är GRYMT bra tränare med stor erfarenhet. Annars rekomenderar jag att man först lägger möda på att lära hästen att man ska respektera för att få respekt... (låter flummigt men typ, hästen får inte kliva över dig)

Så börja i lugn och ro med eftergiften som "belöning" och signal till vad som är rätt, och när du byggt upp ett bra förhållande till din häst, då kan du ta upp och börja klickerträna. För klickerträningen är som en mångdubbelt effektiv eftergift... Om man gör det rätt!

För klickerträningen är som en mångdubbelt effektiv eftergift... Om man gör det rätt!

Jag håller med i det mesta, att det är bra att ta "rätt till rätt".
Men jag håller inte med om att klickerträning ger en dubbelt så bra effekt jämfört med eftergift (om jag förstod dig rätt?).

Jag har haft hästar som förföljt mig lösa med iver, inte för att de fått godis utan för att jag skapat en reltation som de känner sig trygga i.
Den sugande blicken när man skapat en relation som är så där nervkittlande härlig (för den går verkligen inte att beskriva på något annat sätt än så). Som får en att veta en sak med all säkerhet. Hästen bryr sig om mig!
En häst som ser dig som sin ledare kan aldrig jämföras med någon som helst annan relation.
Den känslan är fantastisk.

Godis i all sin härlighet. Men det slår aldrig känslan av trygghet för en häst.

Vi varelser, häst som människa (Jackass-killarna icket inräknade) strävar alltid efter att känna oss trygga, en av baserna i ex, PBL (problembaserat lärande) vilket jag starkt rekommenderar att man läser lite om. Det ger en helt ny insikt i skillnaden mellan "Inlärning" och "Lärande".

Senast ändrad:

jag håller med dig, det jag sa var ju också det att man måste ha en relation med sin häst först! Jag gör inget med klickern som jag inte kan göra utan, men med klickern går det fortare att fånga vissa beteenden (som min travare som just nu lär sig att göra skolorna i trav i frihet... Med klickern kan jag visa för honom EXAKT när han gör rätt, och får efter bara tre steg en kanonfin travsluta i frihet! Visst kan jag lära honom det utan klickern, men då tar det snäppet längre tid... (kommandot för slutan är ju fortfarande att följa min kropp och svara på mina signaler...))

Klickern är inte ett alternativ till kommunikation, det är ytterligare ett språk:)

/Migo
som grät av lycks första gången jag upplevde det där perfekta samspelet, när häst och människa flyter ihop och man bara dansar...

"När vi hoppat ett bra språng så brukar jag släppa tyglarna o klappa på båda sidor av halsen och vråla "duuuuuuktig". Då trivs han."

-De flesta av mina hästar skulle bli väldigt överraskade om jag släppte båda tyglarna och vrålade Duuuuktig! precis efter språnget.

Beröm visst men jag tror inte att man ska vråla det, och visst lyssnar dom mycket på röstläget så ett berömmande ord räcker långt eller en eftergift med smekning på halsen. Hästen känner också väldigt väl om du är nöjd och ger den eftergift.

En mycket erfaren ridlärare förklarade tidigt för mig att hästen från början inte alls förstår den typen av beröm som människan gillar att använda som t.ex. klappar och "duuuuktig poooonke", men att den LÄR sig innebörden av det.

Så om man tycker det finns fördelar med att kasta tyglarna och skrika ut sin lycka över att något gick bra så visst lär sig hästen att det betyder att den gjorde någonting rätt :-)

Liknande trådar

Övr. Katt Det här inlägget, lade jag på en annan sida och tänkte att det kunde passa här med, med tanke på att "katter är katter och 'ska ha sin...
Svar
5
· Visningar
2 383
Hästhantering Jag fick igår hem en snäll och trevlig häst som dock inte känner mig eller stallägaren som tar in och ut vardagar. Jag vill känna att...
2
Svar
22
· Visningar
2 855
K
Hästhantering Hejsan! Jag behöver hjälp. Det är så att jag rider på ridskola, ca. 3 gånger i veckan. Hästen jag rider där ärungponny, 7 år. Jag...
Svar
5
· Visningar
1 645
Senast: anyberg
·
Hästhantering Jag har ett 17 årigt sto som jag haft sen nov. Vi har haft en del meningsskiljaktligheter eftersom hon är väldigt dominant till sättet...
Svar
11
· Visningar
1 784
Senast: niclas_e
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Senast tagna bilden XV
  • Storlek på rastgårdar?
  • Uppdateringstråd 30