Träning - tömkörning

E

evrebellma

Japp, tid är bokad åt unghästen för att börja tömköras.
Vad ska jag ha med på "träningen"?
-Träns ska hon ju ha (eller annat huvudlag?)
-Tömkörningsgjord
-Tömmar
-Skydd om alla 4

Men ska ja ha med inspännings/hjälptyglar? Lång/dressyrpisk?
Annat?
Letar efter ett snyggt enkelt tunnt underlag att ha under gjorden, så tips tas gärna emot! Gärna hemsida där man kan beställa..

Vet inte om man får lägga ut namn här om vem det är som ska tömköra henne..:angel:

Sv: Träning - tömkörning

Nepp, det är det inte. Börjar på K andra namn G;)
Men nu blev jag nyfiken, vad skulle man inte ha om man tog hjälp av honom?!

..och slutar på svensson.

Då skulle jag hålla hårt i pisken så han inte får tag i den ...

hos anders används knappt pisken, utan kroppen o pondusen, och helst tömkör han bettlöst med kapson eller tredelat tränsbett/rakt bett. ej tvådelat.

Gissa vem jag föredrar :):)

vart finns A. Eriksson? Tömkör han andras hästar mkt? Dyr?

Jag bor i Helsingborg!

Du får gärna PM:a med mig info om du vill!?

Han åker runt i hela sverige...kolla på hans hemsida stall rockelstad någonting heter den.

Jag rekommenderar honom till tömkörning.
dyr är han han tar minst 400kr/h. men man får samtidigt gratis motion själv.
Han håller endast clinics, och tömkör gärna själv såklart, men han utbildar nog inga hästar numera. Han har så mycket andra forskningsprojekt och bokskriverier på G.

Gå in på kuskringens hemsida KUSKRINGEN.NU och kolla alla tränare i skåne, alla körtränare brukar vara bra på tömkörning, men även vissa dressyrtränare.

Jag tycker tömkörning handlar om att först få några timmars utbildning av någon, sen är det hem och träna råmycket för att just lära känna sin egen häst så att man får det ultimata samspelet där en vickning på axeln betyder öppna eller skänkelvikning :) Underbart!!

OK, ska kolla upp detta! Tack så mkt för info!
Så har jag också tänkt, få grunderna Bra ett par ggr- sen hem och sen kanske få lite finslip då och då! Vill ha henne "mkt" tömkörd denna hösten, tror hon behöver det. 4 är hon.

Har endast sett KG tömköra på ett TV inslag för ett tag sen, men sen inte mer. Va väl mest att jag vet var han håller hus här HBG.

Vi ska iväg nästa vecka igen. Får nog prova litegrann här hemma först.. Men jag håller dig uppdaterad! Hon kanske inte alls trivs med honom och då bytar jag helt enkelt!

Jag har hopptränat för KG i min ungdom kom jag på nu. T.o.m med min mamma har hopptränat för kg i sin ungdom....Han fick mig över stora hinder, både mentaka o fysiska , hoppas han får er att utvecklas med! Men håll i pisken. :) :)

hur "grön" är din unghäst? vad har du gjort med den innan, tömkört något/inget, kan den tygeltag mm...
har en två årig shettis som inte gjort något och funderar på hur gröna dom kan vara för en kurs och vad man bör ha tränat på innan...

Hon är 4 och är inriden och inhoppad!
Tidigare har hon blivit lite longerad och jag har har gjort detsamma här hemma. Longerade lite igår..
(Gör inte det ofta!!- enformigt för häst jag vet)
Men hon hade nog överskotts energi! Nyklippt och lite kallt!
Samt att jag letar sadel för fullt till henne, så jätte mkt ridning har det ju ej blivit. Hon har nog aldrig blivit tömkörd, ska bli väldigt intressant att se hur hon tar sig till det. Jag är inte så hajj på det, därför lämnar jag över det till ngn skickligare. Jag fokuserar hellre på att hon "kan" longeras ordentligt och lyssna på mig innan.
Sen att jag ska kunna tömköra här hemma blandat med ridningen.

Jag hoppas verkligen att det ska gå bra och att hon inte tappar tålamodet med en gång/ eller bara springer runt och är ängslig för hon inte här hemma..
(Men det kommer väl bli en mix av detta första gången:o:smirk:)

UPPDATERING:)

Hemkommen från tömkörningen nu ikväll.

Det gick himla bra! Imponerad av min häst, trodde hon skulle vara helt vimsig.. Men tyckte det va kul att jobba och gjorde det bra!

KG värmde upp henne och sen fick jag prova lite.
Energi hade hon så pisken va ingen fara. Bara lite i ena varvet- höger, då hon inte visste riktigt vart han befann sig men sen släppte det. Hon jobbade på bra i trav och hittade form och takt så där sa vi att vi skulle sluta för denna gången.

Nu vet jag ju lite hur hon ska gå, så nu blir det lite egen tömkörning varvat med lite flås jobb i skogen och dit om 2 v igen.

Så jag är mer än nöjd! Jag vet ju vad vi ska göra hela hösten varvat med ridning/ hoppning:)

Ja! NU ska du hem o hitta känslan igen, och ge inte upp om den inte finns där direkt, ibland tar det lång tid, och det är skillnad på att åka iväg och vara hemma.
Du kommer uppleva korta stunder där du har full koll, och hon, för att sen få börja om igen :) hihi* Lycka till och kul att det gick så bra för henne!

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Vi har lite framtids planer eller projekt på gården 🐶 1.Vi har ett gammalt häst stall m. 7st boxar, ganska stor sadelkammare, 1st...
Svar
1
· Visningar
1 838
Senast: Monifa
·
Körning Fråga mig inte varför. Men jag har fått någon knäpp idé om att jag ska försöka tolka med H.H i vinter. Men för att kunna göra det då...
Svar
3
· Visningar
1 436
Senast: Pallen
·
Körning Jag har precis börjat introducera tömkörning på rakt spår för min unghäst eftersom planen är att han ska gå med vagn i framtiden, och...
Svar
7
· Visningar
1 927
Senast: Ray
·
Hästhantering För ca 3 månader sedan köpte jag ett 7-årig lipizzanersto. Hon har haft 2 föl, inte så mycket riden, men tydligen tricktränad i tidig...
Svar
8
· Visningar
1 528
Senast: Wildhearts
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Hjälp
  • Stor enkel hundras med lagom driv