Träning på hemmaplan - övningar

Fjanten

Trådstartare
Ibland hoppar vi alla på hemmaplan utan en tränares direktiv och då brukar jag falla ur och märka att inspirationen tryter ganska rejält from time to time. Så nu startar jag den här tråden där vi kan hjälpa varandra med olika hoppövningar eller markarbete med bommar som är nyttiga (och inte för jobbiga att plocka fram ;)).

Så, jag känner mig sådär lagom taggad såhär på kvällskvisten och ska jobba tidigt imorgon bitti. Har därför lite svårt att finna ljus i mitt dunkla rum och en övning tills imorgon då jag tänker hoppa lite. Jag vill träna på att få ihop och tillbaka min häst bättre mellan hinder och jag undrar om någon där ute har något tips på en bra övning?

Rock on!

Sv: Träning på hemmaplan - övningar

Ibland hoppar vi alla på hemmaplan utan en tränares direktiv och då brukar jag falla ur och märka att inspirationen tryter ganska rejält from time to time. Så nu startar jag den här tråden där vi kan hjälpa varandra med olika hoppövningar eller markarbete med bommar som är nyttiga (och inte för jobbiga att plocka fram ;)).

Så, jag känner mig sådär lagom taggad såhär på kvällskvisten och ska jobba tidigt imorgon bitti. Har därför lite svårt att finna ljus i mitt dunkla rum och en övning tills imorgon då jag tänker hoppa lite. Jag vill träna på att få ihop och tillbaka min häst bättre mellan hinder och jag undrar om någon där ute har något tips på en bra övning?

Rock on!

Ja, Stuts kan du ju öva? Cavaletti? Jag vet inte riktigt vilka avstånd man ska ha till ponny, det kanske någon här på buke vet? Men annars så är avståndet i cavaletti för stor häst är 1m.

Om du tränar mycket dressyr får du en lyhörd häst som lyder det du ber om. Man kan öva stuts, kombination, långa banor, ja det finns så mycket man kan hoppa. Fantasin sätter inga gränser. Själv brukar jag värma upp med cavaletti, sedan bygger jag upp cavalettin till stuts eller kombination. Om man har mycket hinder kan man också hoppa banor som jag sa tidigare. Mur kan vara bra att hoppa på, vattenmatta, osv.

Ja, klart man måste träna mycket dressyr..

La i alla fall upp tre jättelåga räcken (kanske 70 cm) med 17,5 m emellan, dvs fyra galoppsprång. Började med att lalla igenom dem en gång från båda håll och sedan la jag in en volt mellan varje hinder. Gjorde volterna på så sätt att jag bytte galopp efter varje hinder. Alltså kom jag i höger varv gjorde jag första volten åt vänster och andra åt höger för att sedan svänga vänster efter serien. Avslutade med att rida igenom serien utan volter en gång åt varje håll och det med ett mycket rytmiskt och bra tempo.

Jag gjorde en ganska stor tabbe genom att ställa upp serien på medellinjen och min häst är väldigt storgalopperad och det blev alltså svårt för honom att göra 10 m volter. Nästa gång jag gör denna ska jag istället ställa alla hinder längst en långsida och göra 15 m volter och sen minska volterna successivt. Jag begärde alltså lite för mycket men det var helt ok ändå, han var otroligt tapper och försökte verkligen. Själv red jag som en jävla kratta idag så det kanske bara var mitt fel?

Hur som var det en rolig övning som jag lätt ska göra igen.

Rock on!

Något som jag tycker är bra är att lägga ut galoppbommar efter hindret för att hästen ska bli uppmärksam på att samla ihop sig inför nästa språng. Men börja med en bom först så hästen inte blir överraskad över att det ligger bommar bakom hindret... Kan resultera i lite balettdans för hästens del.. ;)

La i alla fall upp tre jättelåga räcken (kanske 70 cm) med 17,5 m emellan, dvs fyra galoppsprång. Började med att lalla igenom dem en gång från båda håll och sedan la jag in en volt mellan varje hinder. Gjorde volterna på så sätt att jag bytte galopp efter varje hinder. Alltså kom jag i höger varv gjorde jag första volten åt vänster och andra åt höger för att sedan svänga vänster efter serien. Avslutade med att rida igenom serien utan volter en gång åt varje håll och det med ett mycket rytmiskt och bra tempo.

Det där är en bra övning som går att variera väldigt mycket. Om du ändrar avståndet något till 16 resp 19 m så kan du börja med att rida lite kort galopp på 4 resp 5 steg. Efter det rider du båda avstånden på fyra steg vilket innebär att du får korta sprången på första sträckan och länga på andra. Sen vänder du på det och rider 4 långa först och sen 4 korta och då blir det lite svårare men ni kommer få jobba ordentligt både du och hästen :D. '
Otroligt bra övning för att träna på att korta och länga steget helt enkelt.

Min favoritövning för tillfället är travbom till ett litet räcke med 2,5 m mellan, sen 21,5 meter fram till ännu ett räcke, brukar variera mellan 5 och 6 språng fram till räcke nr 2 beroende på hur högt det är.

En annan favorit är klassikern 5,5, travbom till ett litet hinder (2,5 m mellan) till en större oxer (5,5 m mellan).

Travhoppning över huvud taget är ju väldigt stärkande för hästen och bra för ryttare som gärna "går före" i språnget, här måste ryttaren vänta;)

Det där är en bra övning som går att variera väldigt mycket. Om du ändrar avståndet något till 16 resp 19 m så kan du börja med att rida lite kort galopp på 4 resp 5 steg. Efter det rider du båda avstånden på fyra steg vilket innebär att du får korta sprången på första sträckan och länga på andra. Sen vänder du på det och rider 4 långa först och sen 4 korta och då blir det lite svårare men ni kommer få jobba ordentligt både du och hästen :D. '

Det är jättenyttigt verkligen, och svårast för mig och min häst tror jag skulle vara att först rida på 4 långa och sen 4 korta. Den ska jag lätt göra någon gång. :)

Hur långt har man lämpligtvis i denna övning för stor häst?

Men gud, jag måste vara full... :crazy: :rofl:
Glöm det, angivna mått är ju för stor häst, om jag bara läser ordentligt! :o
Eller så stod det inte 17,5, 16 och 19 när jag tittade första gången... :angel:

Dessa mått funkar för stor häst men även storgalopperad D-ponny om man råkar ha en sån. Det är ju inte "standardmått" och därför måste man rida antingen lite kortare eller längre språng än normalt.

Kom på en övning till som man kan göra för att variera längden på galoppsprången om man har lite större ridbana. Sätt upp två små hinder på ena långsidan med minst 30m emellan och försök få in olika antal galoppsprång mellan dessa. Första gången kan man komma i mellangalopp och bara se hur många språng man får. Får man 10 så kanske man bestämmer att det ska bli 11 nästa gång och då får man korta hästen lite grann. Vitsen är att ha bestämt hur många språng man ska få innan man rider an. Om det inte blev som man tänkt så får man lista ut vad man behöver ändra på:angel: Ta tillbaka eller rida fram? Det är frågan.

Oj, nu kom jag på ytterligare en övning som man kan vara nyttig om man behöver öva på att få hästen att landa i rätt galopp. Ställer man 2-3 hinder längs med medellinjen med ca 15-20 meter emellan så kan man hoppa på serpentinbåge vilket innebär galoppombyte vid varje hinder. Denna övning kan också användas för att öva inför omhoppningar. Börja då med att hoppa snett över första hindret och rid en mjuk båge och hoppa tredje hindret lite snett.

Nu kommer jag nog inte på nåt mer men nu har ni ju lite att öva på ett tag iallafall:rofl:.

Haha, ja tack det var ett bra lager med saker jag verkligen måste träna på. Spec omhoppningsövningarna för jag suger verkligen på omhoppningen när jag tävlar. ;)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka