Träning med 2½-3åring!

I

Ida

Hej hej!
Min pålle är ungefär 2½år nu och jag har börjat rida på henne nyligen men inget regelbundet så. Bara ungefär 10-15min. Nu kan hon skritt och trav (och stanna och svänga förstås med).

Nu står hon hemma och jag bor i lkpg där jag pluggar, men efter jul har jag tänkt ta med henne hit och börja arbeta lite mer med henne. Hur skulle ni lägga upp träningen i början? Hur många dagar i veckan ska man göra vad osv. :bump:
Har tänkt ut o gå med henne mycket, tömköra och longera för att få henne att bära sig o bygga rygg muskler..
Är rädd för att göra för mycket, då allt gått väääldigt lätt hittills.

Hon fick dessutom föl i somras, var inte meningen såklart. Hade ingen aning om att hon var dräktig när jag hämtade hem henne, men så snart vi förstod hur det låg till har vi matat på henne som bara den.
Så både hon och fölet mår toppen och det syns inte alls på henne att hon fått föl för inte så länge sedan.

Vill gärna ha tips och råd!

Sv: Träning med 2½-3åring!

okay.. Inga svar än:p
Men vad tror ni om jag lägger upp en veckan ungefär på detta viset:

Måndag - Vila
Tisdag - Promenad för hand i skog o mark ca40min.
Onsdag - Tömköra ute eller i paddock ca30 min.
Torsdag - Rida ut ca 15-20min. Bara lugnt o inget krävande alls.
Fredag - Vila
Lördag - Longera ca15 min, med chambon när jag vant henne vid den.
Söndag - Rida ca 15-20 min.

Och så göra detta 2 veckor sedan vila en vecka under en tid. Se hur mkt hon orkar o växer osv.. Och självklart ha en längre viloperiod då och då när hon behäver det. Sedan löshoppa och så när det finns möjlighet.

Vad säger ni gott folk?:D

Hejsan!
Menar inte att vara negativ, men tycker du inte att det är lite tidigt att börja med såpass mycket arbete för en 21/2 åring? Om du vill att hon ska hålla i livet, så ge henne en bra start genom att ta saker och ting lugnt. Det är ingen brådska! Jag tycker att du ska vänta med att longera och rida tills i alla fall sommaren. Man kan ha mycket kul med bebisar utan att rida! Men det låter som en bra ide att gå ut och gå, men ta inte ut henne för länge, bara ca 15min, så att hon får se sig omkring.
Hoppas att allt fortsätter att gå bra för er!
Åsa

Tack.. Ingen fara vill gärna höra allas åsikter.
Men när du säger att jag inte borde ut o gå mer än 15min håller jag nog inte med.. Jag menar det måste ju vara bra för unghästar att ut o röra på sig o stärka upp kroppen långsamt. Det har de ju bevisat i Hjelmskyl där hästarna redan från när de är föl får hoppa och röra sig på stora kuperade ytor och deras hästar mår ju toppen o utvecklas jättefint.:bump: Det är ju mer naturligt för unghästarna än att bara gå i sin hage..
((Min lilla dam blir ju tre -06.))

eller...?

Ida skrev:
Tack.. Ingen fara vill gärna höra allas åsikter.
Men när du säger att jag inte borde ut o gå mer än 15min håller jag nog inte med.. Jag menar det måste ju vara bra för unghästar att ut o röra på sig o stärka upp kroppen långsamt. Det har de ju bevisat i Hjelmskyl där hästarna redan från när de är föl får hoppa och röra sig på stora kuperade ytor och deras hästar mår ju toppen o utvecklas jättefint.:bump: Det är ju mer naturligt för unghästarna än att bara gå i sin hage..
((Min lilla dam blir ju tre -06.))

eller...?

jag håller med dig!
Du kan inte aktivera henne för mycket med promenader om vi inte pratar timvis. har ALLTID tränat in mina ungisar genom att följa med mamman i skogen, gå promenader med dem själva, och sen som handhäst vid 2-3 års ålder i skog och mark. Du har igen det outsägligt sen, både kropps mässigt och framför allt mentalt, att de är vana vid både hantering/interaktion och vid omgivningar. Det blir hästar som gillar att komma ut och är positiva i huvud och inställning.

däremot skulle jag INTE longera, men jag longerar inte ens vuxna hästar som arbete. Definitivt skulle jag inte om jag var du longera med någon som helst inspänning eller hjälptygel som chambon - det är för tidigt! OM du longerar så ska det vara ENBART kommando träning, dvs halt, sätta igång, växla från skritt till trav, sakta av. ALDRIG longera som motion eller fysiskt arbete på en unghäst, det är min åsikt.
Tömkör isåfall UTE dvs rakt fram med lite svänga hit och dit bara (inget arbete i padock med inspänningar av ngt slag) är mitt råd. Det är fantasitks arbete! de blir glada och väldigt självständiga av att tränas vid så tidig ålder att bjuda fram och gå först. du kommer sällan ha problemet att din unghäst inte vågar gå fram med dig på ryggen sen, vilket många har annars, dvs hästen vågar inte gå först eller ensam med ryttaren i skog och mark.

det viktiga med unghästen är att den får lika mycket MENTALA som fysiska pauser. i det är det viktigt att inte lockas in och bli för sugen att göra ngt "träningsmässigt" varje dag - även om det är avsutten träning. total vila för att smälta och för att vila både psykiskt och fysiskt är oerhört viktigt. därmed skulle jag aktivera hästen uppsuttet och vid hand SAMMANLAGT max 3-4 dagar/vecka. Övriga dagar låt henne vila och bara vara mamma. det är mitt råd.

Senast ändrad:

Jag tycker det låter som en utmärkt plan med din häst, det är väl ungefär vad jag själv gör, eller iaf har tänkt göra! Har en 2½-åring som är påbörjad inridning, vi håller på att lära oss trava utan att sakta av just nu. Hon tycker det känns lite lustigt med sadel o ryttare i trav ännu. Rider max 2 dagar per vecka.
Jag skulle behöva aktivera henne mer från backen med, men det är svårt med tiden..

Okay:) tack för bra svar!

Jo du har rätt, får var noga med att inte göra för mycket.:bump: Det är ju lätt att det blir så när allt går så lätt.:d

Håller nog med att det är dumt att longera varje vecka, helt klart.
Men det med chambon var tanken att hon skulle börja lära sig att använda ryggen i en låg form och förstå bettets verkan... Men jag vet inte.. jag tycker lixom inte att chambon är ngn riktig inspänning direkt.
Svårt för alla har såå himla olika åsikter om longering..!
Det är ju absolut inte bra att longera mkt eftersom det ju sliter oerhört på ben o leder. Men en del tycker att det är jätte bra träning.

Vill bara säga några ord om när jag var i tyskland på apu i somras.. Då longerade vi i princip alla häsytar VARJE dag innan de reds...!:eek: Helt sjukt, även unghästarna då ju.

Ska klura mer på min plan:p Ska inte börja jobba mer med henne förens i mitten av Januari så..;)

Då var min plan inte helt galen då..!;)
Jag är så himla glad att min pålle inte är ett dugg bekymrad över att jag sitter på ryggen..! Underlättar hur mycket som helst, har varit med om hästar som trots att de är äldre blir livrädda om man rör sig det minsta i sadeln bara ändrar viktfördelningen eller sånt. Otroligt krävande med sådana..
Som sagt min hon vänder knappt ens öronen åt mig även om jag far som en guttaperka i sadeln när hon hoppar o har sig!:D

Sån är min med, igår kravlade jag mig upp med en pannlampa på som hon dessutom är lite skeptisk mot. Men det gick skitbra, hade skrittäcke för första ggn med.. Red till ridhuset (200 m typ) och en stund därinne och sedan ledde jag tillbaka, det var lite halkigt. Hon är verkligen störtcool. :love:

Ida skrev:
Okay:) tack för bra svar!

Jo du har rätt, får var noga med att inte göra för mycket.:bump: Det är ju lätt att det blir så när allt går så lätt.:d

Håller nog med att det är dumt att longera varje vecka, helt klart.
Men det med chambon var tanken att hon skulle börja lära sig att använda ryggen i en låg form och förstå bettets verkan... Men jag vet inte.. jag tycker lixom inte att chambon är ngn riktig inspänning direkt.
Svårt för alla har såå himla olika åsikter om longering..!
Det är ju absolut inte bra att longera mkt eftersom det ju sliter oerhört på ben o leder. Men en del tycker att det är jätte bra träning.

Ja det är lätt hänt när allt går som smort!

Jag tycker fortfarande inte att man arbetar en så ung häst genom att longera, isåfall bara för att träna kommandon osv. Bettets inverkan förstår hon hundra gånger bättre genom tömkörning isåfall - för du longerar väl inte med bett eller hur?

ja det är heta diskussioner om longering. Jag tror också att det är ok om man gör det sparsamt och framför allt är KUNNIG hur man balanserar upp hästen rätt, och anpassar arbetet till korta pass. det är som med ridningen - sliter lika mycket på hästen det om man rider fel. Men som sagt - tycker det finns massor med betydligt bättre sätt att lära hästen samma sak, än att longera.

låter som du har en trevlig häst! Önskar er lycka till!

När min häst var ung höll jag på regeln att rida max lika många dagar i veckan som hästen är gammal. Dvs. ridning max tre dagar/veckan när hon var tre år osv. Och då var det korta pass på banan och mest uteridning. Däremellan promenader, tömkörning i skogen, löshoppning, någon enstaka gång longering, vi lekte mycket... Det finns mycket kul man kan göra förutom att rida sin unghäst!

Det är lätt att göra för mycket om allt går för enkelt, min var också sådär okomplicerad, men kroppen och psyket måste få mogna långsamt också.

Senast ändrad av en moderator:

Håller helt med Mackan- tänk långsiktigt! Har nyss fått hem ett föl och alla nästan tjatar på att ska du inte göra det och det. Nä tycker jag, hon ska få smälta nya miljön och komma in i den nya flocken först. Såklart att jag hanterar henne, borstar, lyfter hovar, övar att hålla distans, komma när man ropar och liknande men mer än så blir det inte förrän till sommaren när hon fyller 1. Nån som tycker detta låter vettigt?

Tycker det låter extremt vettigt!!

Du har börjat alldeles för tidigt! Redan skritt och trav? :(:(:(:(:(:(

Att jag redan har börjat att trava tror jag inte är alls farligt för henne. Eftersom jag gjort det så korta stunder, dessutom så har jag bara ridit ett par ggr och eftersom det inte varit några problem så får hon nu vila från nästan allt tills i mitten av januari..:smirk:
Nästan värre om man bara är ute o skrittar länge med dem eftersom de inte alls har några ryggmuskler än att bära upp en ryttare med en längre stund.

Senast ändrad av en moderator:

Låter vettigt...men man ska nog passa på att hantera dem mycket medan de är små tycker jag..Är ju lite lättare att hantera ett bråkigt föl än en bråkig åring lixom.:d Men man behöver ju inte hitta på en massa nytt för det. Bara det vanliga att bli ledd, borstad o lyfta hovar mm som du nämde.:)

Med tanke på att hästen fått föl när den varit så pass ung. Så tycker jag att den bör få återhämta sig mer och ta det lugnare än vad andra tre åringar gör.
Den kan ju inte vara klar i kroppen och hunnit återhämta sig tillräckligt!!! :eek:
Men det e bara vad jag tycker.

hm, min 2,5 åring går på lösdrift med sina tre polare. binds upp när dom får kraftfoder och så lyfter personal hovarna på dom. en gång i veckan kommer jag dit och borstar å pysslar lite. har inga planer på att börja än på minst ett halvår att hålla på att longera å sånt. jag vill att han ska få gå så länge som möjligt för att växa på sig, han är ganska liten ännu oxå.

Jag körde in min när hon var 1 år o 8 månader. Körde henne sen i ett år. Började rida in henne i februari då var hon 2 år och 9 mån. Hade hängt på henne innan och så. Började i rundcorall några gånger sen red jag ut i skog och mark. Korta turer. Mest skritt och på stigar helst långa tyglar och med lågt huvud.
Max varannan dag.
Efter sommaren och betet började jag jobba henne lite på bana och har gjort så i höst. Max 30 min 2 ggr/vecka. Hon är jättefint musklad och känns stark i ryggen. Hon bär sig bra och trampar under sig med bakdelen. Det verkar ha varit ett bra upplägg om jag ser till resultatet. Har ridits 4-5 ggr/vecka i höst, vila 2 dgr. Mest ute klättrar på stigar.
Nu har hon en paus på 3-4 veckor utan träning. Vi går ut i skogen ett par ggr i veckan och lite skritt. Inget jobb på bana. Vill att hon ska smälta allt. Men jag tror det kan vara lätt att gå för fort fram när det går bra. Viktigt att tänka på. :rofl:

Jag skulle möjligen sitta på henne innan årskiftet. Sedan skulle våren vara mkt lätt ridning och sommaren + en bit in på hösten skulle vara VILA. Tycker absolut inte att du ska jobba henne nu, spec inte uppsuttet.

Föl har jag ingen erfarenhet, men spontant så känns det som att om hon vore äldre hade du kunnat börja jobba, men med tanke på hennes ålder kanske hon borde få vila helt fram till årskiftet.

Ingen fakta, bara mina tankar :)

Liknande trådar

Hästmänniskan Har legat vaken i minst 1,5 timme i sängen. Min son på 7 månader har vaknat till några gånger och sökt närhet. Ammar fortfarande lite...
Svar
8
· Visningar
2 337
Hästmänniskan Hej! Jag har haft en hästpaus nu i 2 år då jag studerat och min häst blev till åren och fick tas bort i samband med att jag började...
Svar
17
· Visningar
2 275
Avel Hej, har ett sto som fölade iår, 12e maj, så fölis är snart 3 månader. Både sto och föl är självständiga individer, vilket kan var...
2
Svar
30
· Visningar
2 960
Senast: Dopy
·
R
Hundavel & Ras Hej alla, förlåt för ännu en rastipstråd! Hoppas det finns någon där ute som orkar läsa :) Jag känner att det börjar bli dags för mig...
2
Svar
22
· Visningar
6 193
Senast: LaMagia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar