Träning i skog och på grusväg

D

dancehall

Hej! Jag har en medryttarhäst som jag rider ca 2 gånger i veckan. Där han står finns det inga bra ridvägar utan det finns endast en liten kort skogsstig att rida på och resten grusvägar. Vi kanske ska få möjlighet att börja rida på en ridvolt på en gård en bit därifrån men tills dess så undrar jag om ni har några tips på hur jag ska variera min ridning så länge? Det är inte så kul att bara nöta runt på grusvägarna och inte kunna arbeta honom på riktigt.

Hästen är en fjording på snart 19 år, gått MSV dressyr och LB hoppning så han har ju kapacitet till en del i dressyren. Pigg och frisk som en nötkärna och blir rastlös och uttråkad fort som attan så det krävs att man aktiverar honom i stort sett hela tiden!

Tacksam för tips! :)

Sv: Träning i skog och på grusväg

Verkligen ingen som har några tips? Jag vet att det finns sådana här trådar redan men jag vill veta vad för tips ni kan ge just mig :) Fjodor (hästen) är både omusklad och ur kondition så vill veta hur man bygger upp honom igenom ridning på endast grusvägar :)

Hej!
En sak som är lätt att göra i skogen (särskilt om man rider själv) är att träna tempoväxlingar och övergångar, halter, ryggningar... Man kan rida serpentiner läng vägen, skänkelvikningar och om man har en välutbildad häst som kan (som du) även träna skolor och övergångar mellan skolor... Om man galopperar och vägen är kurvig, kan man välja mellan att träna förvänd galopp och enkla byten/byten i språnget...

Det går att göra i princip hur mycket som helst, och det är egentligen bara fantasin och hästens/ryttarens utbildningsståndpunkt som avgör :D

Lycka till! :D

Jag brukar rida skänkelvikning sida till sida på grusvägar, samt öva lydighet genom att rida trav-skritt, galopp-skritt då hästen blir het ute :p
Ibland försöker jag rida öppna och sluta också.

Du kan göra i princip allt som går att göra på bana. Övergångar mellan alla gångarter samt ner till halt. Fattningar och ingångsättningar från halt. Ryggning, skolor, skänkelvikningar, framdelsvändningar, bakdelsvändningar, byten.

Du kan också öva på att korta och länga stegen i alla gångarter samt att öka och minska tempot.

På en grusväg kan ni göra precis samma övningar som ni kommer att göra på ridvolten/banan.

Det går precis lika bra att träna dressyr på en grusväg som på en ridväg. En välskolad häst kan med rätt ryttare jobbas i form även på grusväg. Man kan jobba med övergångar, tempoväxlingar, serpentiner öppnor, slutor, skänkelvikningar, volter, volt tillbaka och vändningar.

Större delen av vintern, får jag försöka hålla igång min dam i möjligaste mån, på grusvägar och även på lämplig plätt med plant underlag på någon träda, eller i hagen när marken är tillräckligt frusen med snö över.

Tack för alla svar! :) Problemet är att jag rider med en annan och de här två hästarna har en väldig tendens till att tävla mot varann, vilken gångart vi än rider i :angel: De är helt enkelt superpigga. Jag måste få Fjodor mer lyhörd och koncentrerad på det jag gör och få honom att sluta tävla med Baldi(den andra hästen). Galopp är inte ens att tala om nu när det är is och fruset överallt. Jag längtar verkligen tills marken tinar upp så att jag inte behöver begränsa min ridning så mycket.

Då har ni ju något bra och viktigt att träna på, att få dom att inte tävla. Om ni koncentrerar er mycket på endast era egna hästar, gör övningar osv, tävlar dom då också eller glömmer dom av varandra lite mer då?

Hästen jag rider har blir lite mer koncentrerad på det vi gör men den andra hästen har alltid tävlingsinstinkten i sig vad man än gör med honom. Jag upplever också att Fjodor blir spänd när han kommer för långt bakom Baldi och det är lite jobbigt för då blir han helt okoncentrerad och kör upp huvudet och gasar på framåt. Jag försöker att använda all den kraften han har i sig till något att arbeta med istället men det är kämpigt kan jag säga ;)

Är den omusklad och ur kondition, skulle jag börja att skritta mycket. Man kan ju även rida mitt ut i skogen (skulle nog inte rekommenderas nu på vintern om du inte vet hur underlaget är), gå över stockar. Gör mkt övergångar, försök få hästen avslappnad och att den jobbar i en bra form. Rid skänkelvikningar, öppna sluta. Kan typ göra allting i skogen förutom volter ;)

som andra skrivit. Du kan göra samma sak i skogen på vägarna som på en ridbana.

Ja, och känns som volter och mycket serpentiner skulle få honom lösgjord men jag får väl nöja mig med skänkelvikning och öppnor och slutor så länge. Väldigt små serpentiner kan jag ju iallafall rida på den smala grusvägen ;)

skänkelvikningar och skolor är ofta lättare att rida ute för hästen har naturlig framåtbjudning. Jag brukar även rida bakdelsvändningar från kant till kant på vägen.

Om han är under igångsätting kan du öva galoppfattiningar vilket är mycket stärkande. Typ skritt 10m, galopp 20m, skritt 10 osv.

Liknande trådar

Ridning Jag har letat efter en medryttarhäst sedan i somras men hittar ingen. Det är ett problem jag aldrig har haft förut och då har jag varit...
2 3
Svar
51
· Visningar
9 462
Senast: Magiana
·
Träning Hej! Jag köpte i mars -18, min första häst. En riktig rallyräka som jag främst tänkt tävla hoppning men även dressyr med. Han står nu på...
2
Svar
22
· Visningar
3 598
Senast: mackan
·
Kropp & Själ Halloj, Jag blev sjukskriven direkt efter gymnasiet och fick sen med tiden aktivitetsersättning. När jag fyllde 30 år så fick man ju...
Svar
11
· Visningar
2 659
Senast: Lillefrun
·
Körning Vi är sugna på att delta i en sportkörning tävling LB lokalt till hösten med lilleman. ingen av oss har tävlat förut, ponnyn har nyligen...
Svar
2
· Visningar
1 090
Senast: Efwa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama