Sv: Träning i pillarer
Jag vet nog faktiskt ingen svensk som sysslar med sånt. Jag kan kolla med min tränare om en v ca. Hon borde veta lite även om de inte själva håller på med det.
Bent har jag för mig gjort en del sånt. Han torde väl veta en del.
Annars är det väl utomlands a la längre bort. Har för mig att jag också läst om det en del. Men jag vet inte mycket om det.
Kanske Svea eller Jegra vet mer.
Både ang litteratur och mer live om de sett ngt.
Misstänker att det kan ha stått ngt i antingen De Carpentry eller Gueriniere eller Baucher eller nån sån. Orkar inte kolla heller just nu tyvvärr.
Men spontant om jag själv ska filosofera kring det känns det som en plats där man påvisar den färdiga rörelsen och färdiga hästen på ngt vis. Iom att de dels sitter fast och då måste vara trygga. Men också för att man inte heller kan påverka i fram.
Då jag tränar in tramp vill jag ha så att hästen iaf känner att den kan gå fram. Inte bara komma ur trampet genom halt. Just för att de är flyktdjur.
Min tränare som jobbar mkt med just samling, piaff och skolorna över det har en piaff-trumma hemma. Det är som en dansbana för hästen. Han såg sånt i Spanien eller Portugal tror jag och byggde själv en hemma. Den tar han bara upp hästar på som är helt trygga och lydiga. Annars skulle de ju få panik iom staketet runt och känslan av instängdhet.
(Trummans funktion är alltså att man hör takten väldit tydligt)
Jag tänker samma fast mer extremt med pilarer. Förutom att man då på trumman kan påverka, uppsuttet eller avsuttet.
För mig gör man ju givetvis inte piaff genom att hålla i. Men små små signaler kan man ibland få ge om att runda halsen tex tycker jag i piaff.
I pilarer kan man ju inte påverka formgivningen.
Skolorna ovan mark kan jag för lite om för att tala om.. Det är inget jag sysslar med själv.