Träning i distansritt

elarn

Trådstartare
Satt förut och tittade på Örebro distriktets hemsida och gick in på "Pay&Jump-Ride-Drive".
Då stog det där att dom anordnar en Träning i distansritt, där man får välja på att rida 1 eller 2 mil. Man får Diplom eller Rosett om man är godkänd.
Så det blir ju som en liten träningstävling.

Då blev jag genast sugen på att testa på detta. :D
Har aldrig sysslat med distans, kan absolut ingenting om det.

Så därför tänkte jag om någon här vill berätta lite för mig hur det går till, vilken utrustning och klädsel som är bäst för häst och ryttare, hur det går till på en tävling, hur man lägger upp träning inför tävlingen, mm.

Lär mig allt som ni kan :)

Tack på förhand.

Sv: Träning i distansritt

Att lära dig allt vi kan tar tyvärr tid. Distansritt är lite mer komplicerat än Björnen Baloo. :P

Skämt åsido.

En tävlingsdag brukar se ut ungefär såhär:

Du kommer dit, visar hästens papper och lastar ur. Går lite med hästen så den inte är stel efter transporten och springer lite med den för att den ska mjuka upp traven lite. Sen besiktar du hästen för att få starta.

Besiktningen börjar med att de tar hästens puls, sedan lyssnar en veterinär på hästens hjärta, mage och tittar på om den är uttorkad genom att nypa den i halsen. De tittar också på hästens slemhinnor och på benen samt bedömmer ett slags helhetsintryck. Efter det får du trava upp fram och tillbaka längs så att veterinären kan bedöma om hästen är halt eller inte. När det är klart går man ut ur veterinärområdet och hästen får en siffra ritad på rumpan. Sen är det dags för bangenomgång.

På bangenomgången brukar tävlingsledaren ta upp allt som kan vara bra att veta som till exempel nummer till hovslagare och sekretariatet. Sedan brukar den som lagt banan prata om banan, eventuella svårigheter där man ska ta det lugnt och ställen där man bara får skritta.

När det är klart så är det dags att klä på sig själv och hästen inför starten. Det behövs inga speciellt förutom tröja med krage och ärm, hjälm och skor med klack om man inte har säkerhetsstigbyglar. Hästen mår bäst i hel och ren utrustning som den är van i. Alltså det man rider i hemma. Allt för att förhindra skavsår och ryggont.

Sedan går starten och man rider iväg ett gäng. Följer pilarna/snitslarna/kalkpluttarna och möter upp sina groomar ibland. Vid groomstoppen får ni vatten och kanske något att tugga på. Sen bär det in mot vetgrind igen.

När man kommer in tar man av hästen all utrustning, svampar den lite, kollar hovarna efter stenar och tar pulsen. Pulsen ska ligga på under 60/64 slag innan man går in till veterinären och gör om besiktningen. Man måste gå in till veterinären inom 20 minuter från att man passerade intiden.

Så håller man på tills alla slingor är ridna och man är i mål.

Då Örebro arrangerar slingor på 1-2 mil behöver ni inte träna speciellt inför detta. Hästar kan springa mycket längre än så på vardagsmotion.

Örebros erfarna ryttare där och hjälper till vid pulsning och besiktning så det lär vara gott om folk att fråga om det är något oklart i de bitarna.

Annars är det bara att rida som om man tog en söndagspromenad hemma : )

Okej. Tack så mycket för svar! Nu vet jag lite mera. :)
Det här med groomar, man ska alltså ha med sig en eller flera personer som är med och hjälper till lite under ritten?

Okej. Tack så mycket för svar! Nu vet jag lite mera. :)
Det här med groomar, man ska alltså ha med sig en eller flera personer som är med och hjälper till lite under ritten?

När det gäller så kort ritt som 1 mil och 2 mil så behöver du bara en person. Om ens det om du riden 1 mil, det tar inte mer än max en timme att rida om du rider i lugnt tempo.

Men när det bara är en träningstävling, måste man ha grönt kort och ryttarlicens då?

okej då vet jag. :) Försöker nämligen få med en kompis på det här, och hon har varken grönt kort eller ryttarlicens :)

Att det bara tar max en timme att rida en mil i lugnt tempo kan ju diskuteras, beror ju på vad man menar med lugnt. ;) Det tar tex ungefär två timmar att skritta en mil på mina hästar (ponnyer, beror ju på hästens storlek/normala steg/fart också, är det en travare eller ett russ liksom)... Är man helt nybörjare så har man nog en annan uppfattning om vad som är lugnt. Iallafall hade jag det. :)

Att det bara tar max en timme att rida en mil i lugnt tempo kan ju diskuteras, beror ju på vad man menar med lugnt. ;) Det tar tex ungefär två timmar att skritta en mil på mina hästar (ponnyer, beror ju på hästens storlek/normala steg/fart också, är det en travare eller ett russ liksom)... Är man helt nybörjare så har man nog en annan uppfattning om vad som är lugnt. Iallafall hade jag det. :)

För mig betyder inte lugnt temp att det är skritt hela tiden utan att det är både skritt, trav och galopp. Som om man red en vanlig runda = lugnt tempo ;)

Tror inte att det är så många som tänker endast skritt när man pratar om lugnt tempo.

Hej, känner mig tvungen att skriva några rader, "träningstävlingen" ni skriver om arrangeras av min hemma klubb, Nerikes distansryttare sök på den så får du upp adressen. Det du behöver veta står på hemsidan (tror jag) annars kan du fråga i gästboken plus att det kommer finnas folk på plats som är tävlingsvana och tanken är att du ska kunna få hjälp på plats, saker förklarade för dig osv. Du får inte rida över 12km/h så det är ingen som kommer blåsa iväg i världens dunder fart utan det kommer vara folk som vill testa på att rida distans när de även har en chans att fråga allt mellan himmel och gjord som de vill veta (ingen fråga är för dum) Jag kommer kanske rida själv bara för skojs skull på en utav våra tävlingshästar men sakta så klart. Du behöver inte ha med dig groom om du inte känner att du vill, kan vara skönt med nån som kan hålla hästen osv. men det ska nog finnas någon på plats som kan hjälpa dig om du åker själv.

Men titta in på hemsidan så kan du ta reda på mer där, tror till och med det står om ritten på första sidan:)

Hoppas du kommer det är JÄTTE roligt
/Stina Svensson

Hej, känner mig tvungen att skriva några rader, "träningstävlingen" ni skriver om arrangeras av min hemma klubb, Nerikes distansryttare sök på den så får du upp adressen. Det du behöver veta står på hemsidan (tror jag) annars kan du fråga i gästboken plus att det kommer finnas folk på plats som är tävlingsvana och tanken är att du ska kunna få hjälp på plats, saker förklarade för dig osv. Du får inte rida över 12km/h så det är ingen som kommer blåsa iväg i världens dunder fart utan det kommer vara folk som vill testa på att rida distans när de även har en chans att fråga allt mellan himmel och gjord som de vill veta (ingen fråga är för dum) Jag kommer kanske rida själv bara för skojs skull på en utav våra tävlingshästar men sakta så klart. Du behöver inte ha med dig groom om du inte känner att du vill, kan vara skönt med nån som kan hålla hästen osv. men det ska nog finnas någon på plats som kan hjälpa dig om du åker själv.

Men titta in på hemsidan så kan du ta reda på mer där, tror till och med det står om ritten på första sidan:)

Hoppas du kommer det är JÄTTE roligt
/Stina Svensson

Okej tack! :) va bra, nu vet jag ännu mera :)
Jag ska kolla in på sidan oxå :)

Synd att jag precis har börjat vänja in min kuse vid att ha mig på ryggen. Skulle ha varit kul att testa denna testdistansridning.

Men jag ska fortsätta att hålla koll på den hemsidan.

En sak du ska tänka på är att du troligen rider mycket fortare än du tror. Det är ett vanligt problem för nyvörjare folk är rädda för att rida för långsamt och därmed rider på för fort. När min dam med relativt dålig trav står emot i jogg så går det ändå i 10 km/h. Travar man på lite kommer man snabbt upp i 15 km/h utan att egentligen driva. Tänk på att detta gäller en häst med en för distanssamanhang alldeles för kort trav.

Liknande trådar

Hoppning Om man rider pay and jump/träningstävling, och det i proppen står : "Utrustning/klädsel: Hjälm, ridbyxor, långärmad tröja och...
Svar
8
· Visningar
6 234
Distans Har hört en del om distans och tycker att det verkar superkul! Och ett plus är att jag nu har en 13årig kallblodstravare som lagt...
2
Svar
20
· Visningar
3 583
Senast: limona
·
K
Distans Hej alla hästälskare :D! Nu behöver jag er hjälp så skriv på. Jag har nämligen varit sjukt sugen på distans länge! Någon tävling blir...
Svar
11
· Visningar
1 941
Senast: kabitsoo
·
P
Distans Har ett ovanligt (?) problem. Har tränat distans enl alla konstens regler sen mars ungefär och ponnyn (korsningstyp) klarar sisådär två...
Svar
10
· Visningar
1 326
Senast: Amha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka