Träning - förkrav?

Asa_S

Trådstartare
Hur är det på era klubbar när det gäller att anmäla sig till olika träningar, specificeras det vilka förkrav som gäller för resp grupp/tränare? Jag har precis varit och tittat på en hoppträning för en extern tränare som gör sitt första besök på klubben och blir ganska överraskad över hur denne tilltalade vissa av eleverna. Bl a var det ett ekipage som tävlar för klubben men som inte såg ut att ha speciellt stor erfarenhet av markjobb. Tränare ville att de skulle rida en specifik övning på ett ställe i uppvärmningen och det såg inte ut som om de någonsin gjort det förut i mina ögon iallafall och ponnyn gick inte heller i sådan form att det fanns anledning att tro det innan de skulle börja. En av instruktionerna från tränaren var att ryttaren skulle sluta lata sig och det fanns fler i samma stil, även mer användbara instruktioner uttalades stundom i ganska brysk stil.

Uppenbarligen hade tränaren förväntat sig mer grundkunskap av vissa av ekipagen men av det jag läste i klubbens info för anmälan sa inget om kunskapsnivå utan det fanns bara en kort info om vem tränaren var, samt att träningen var för klubbens hoppryttare. Dessutom känns det ändå inte som att man löser en kunskapslucka genom att vara oförskämd.

Själv vill jag gärna veta i förväg vad tränaren förväntar sig för kunskaper hos både mig och min häst så att jag kan välja att inte anmäla mig om vi inte är där ännu. Hur brukar det fungera i era klubbar med detta?

Sv: Träning - förkrav?

Ingen spesielle krav for å bli med på trening.

MEN! Det finnes alltid en koordinator/arrangør som er ansvarlig for å plassere ekvipasjene i passende grupper.

Hos oss är det inte klubben som ansvarar för träningarna. Vi har personer som är ansvariga för träningar och kontakt med en viss tränare. Är man intresserad av att vara med på sådan så hör man av sig till den ansvarige och kollar.
Men jag tror inte det finns så mycket förkrav hos oss. Givetvis kanske man inte grupperar ihop hoppgrupper hur som helst med för stor skillnad inom deltagarna i varje grupp, utan försöker samordna så man är på ungefär samma nivå.
Men i övrigt är det inga större förkrav hos oss.

Min tränare tar allt från blåbär till GP-ekipage. Så ska vi boka in nya elever för henne så talar vi bara om för henne att de är nya. Sen får de rida lite själva och så kollar hon innan hon avgör vad de behöver. Vi rider ju en och en. Så om man är grön sabbar man inte för någon annan. Och alla har vi börjat någonstans. Jag fick inte rida mycket första gången innan hon ansåg att det räckte och vi började om från noll med min utbildning.;)
Ska hennes man ha "tramp-träning" för oss säger det väl sig självt att man måste vara redo för det. Men vi som håller i sånna clinicsar vet vilka ekipage som kan tänkas vara intressanta. Han vill iaf inte ha så många iom begränsad tid. Så det är inget man anmäler sig till själv. Vi frågar om någon är intresserad om vi tror det kan passa alla parter. Han tar inte riktigt alla idag. Förr hade han mer lektioner och även fler på lägre nivå. Idag väljer han lite.

Jag kan hålla med dig att oavsett om ryttare är okunniga eller ej så löser man det inte genom att vara otrevlig. Det finns sätt att framföra kritik som gör att folk skärper sig utan att känna sig förnedrade och nedbrutna efter en lektion. För trycker man ned folk tar de inte upp kunskapen på bästa sätt.

Dock har jag inga problem med att få höra när jag ska sluta lata mig om det sägs med lite glimten i ögat eller om jag faktiskt sitter och latar mig. Rider jag som en påse skit vill jag veta det. Men det går att lägga fram på olika sätt och lyfta fram det lilla som är bra med eller pusha mot utveckling.

Det brukar inte vara specificerat vilken lägstanivån är. Men eftersom utbudet på tränare av klass här är ganska begränsat vet de flesta i alla fall ungefär vad som förväntas. Sen brukar vissa tränare ha grupper för mindre erfarna och då gäller det både häst och ryttare, i de fallen står det klart att gruppen vänder sig till dessa. Att tränare är oförskämda och gapiga tyckerjag verkar vara mer regel än undantag. Fattar egentligen inte varför man ska behöva stå ut med den attityden, man betalar ju för att få hjälp inte skäll. Ska förövrigt byta tränare eftersom den jag har nu har en så uppenbar antipati gentemot både mig och min häst så vi får inte ut någonting av träningarna längre. Sitter bara och väntar på nästa utbrott, inte bra för nerverna och ridningen.

Det är väl meningen att håller man på med hästar så är det något som man skall må bra av. Något som skall vara trevligt och roligt.
Samhället är fyllt tillräckligt av hårda ord och mobbing ändå.
De tränare som håller en nedvärderande attityd borde upplysas om den första stallregeln att visa hänsyn och vad det innebär.
Det är inte meningen att man skall må dåligt inför, under och efter en träning. De tränare som inte kan träna och utbilda på annat sätt än genom en nedvärderande attityd borde upplysas om sina brister och knappast få betalt för det de gör...
Det finns sedan länge kurser i hur man förmedlar kunskaper på ett positivt sätt som får en elev att växa och må bra med uppgiften. De tränare och instruktörer som inte kan hålla en lektion utan att trycka ner människor bör stängas av tills de tagit åt sig av kritiken. En elev som betalar för en lektion är rimligtvis även intresserad och motiverad...

Jag tror iofs inte att alla som betalar för lektioner är så värst motiverade eller intresserade av att lära sig om det innebär hårt slit. En del vill bara glida runt och mysa, andra vill inte inse hur illa de rider utan vill bara få beröm lektionerna ut, någon tredje rider lektion för att man borde etc etc.
Det finns gott om personer med mycket, mycket liten om ens någon motivation till ändring. Att man som tränare finner det frustrerande när man vill så mycket mer åt elev och häst är inte konstigt. Men det är hur man hanterar det sen som är det viktiga. Här måste man kunna läsa av vilka som vill få en rejäl utskällning(för jo då, det finns sånna), vilka som vill teoretisera och diskutera och vilka som man behöver peppa och lyfta upp. Och det kan variera från gång till gång.
Men jag håller med dig om att det finns ett fåtal som presterar bättre under förnedring. Det är nog väldigt lätträknat.
Dock vill en del ha Aschtung-mentalitet på sina tränare. Och en del vill ha Di Leva-stuket.

Ingen lär sig någonting på att bli nedvärderad . Det finns ingen skillnad i pedagogiken man använder för att få barn att prestera och den som fungerar på vuxna och halvvuxna individer. Och det är ju trots allt jag som betalande elev som borde vara den som rider utifrån mina ambitioner, vilka jag också sätter upp själv. Om sen tränaren anser att jag är lat, oambitiös eller riktigt usel spelar ingen roll, jag betalar för en tjänst och den är inte att bli mobbad. Jag vet precis var det skär sig mellan mig och min nuvarande tränare. Han har oerhört svårt att acceptera att jag rider bara för nöjes skull. Jag är alltså inte intresserad av att klättra upp i några 140-klasser, utan är fullt nöjd om vi tar oss igenom en bana på 1 meter. Oambitiös ? Ja tydligen i hans ögon, i mina är jag jätteambitiös som övehuvudtaget betalar för hoppträningar. Har man som tränare så svårt att acceptera människors olika nivå och sätt att hantera saker så man börjar känna frustration så tycker jag man ska ta en kurs i självbehärskning. Det är skillnad om jag uttryckligen säger att jag ska hoppa 130 inom ett år annars kommer jag reklamera dina träningsmetoder, då kan jag förstå att tränaren tappar tålamodet om han upplever att det inte fungerar.

Jag vet inte varför du svarar mig. Men jag har också skrivit att ingen lär sig något av förnedring. Och att tränarens frustration måste kontrolleras och lösningen på problemet anpassas efter vad individen som rider vill och kräver.

Hoppning anser jag iofs att ingen måste kunna. Det är något man kan låta bli om man vill.

Men om man som dressyrtränare ser att någon rider hästen hälsovådligt så anser jag att det är mitt jobb som tränare att ingripa, för hästens skull. Och det är mitt jobb att motivera personen som rider att gå framåt. Jag är personligen inte en sådan som skäller ut folk. Men jag kan vara rätt hård i att "det går visst, kom igen". Och jag är ärlig med vad jag ser. Kommer hästen gå sönder av ridningen säger jag det.
Men att folk rider sin häst icke-slitsamt är en av mina käpphästar. Jag tycker inte vi ska rida på deras bekostnad. Och det går jag i diskussion för om vi inte är enade. Är jag tillfrågad om att hjälpa så ser jag det som min plikt att säga även det som inte är kul att höra om det tillför hästens liv någon kvalitet.

Dock känner jag flera personer som uttryckligen sagt att de gärna vill bli utskällda. För att de presterar bättre då. Så den typen av personer finns.
Jag har även haft elever som bett mig göra det. Och då har jag gapat lite mer än vanligt.

Själv uppskattar jag också att bli pressad till min yttersta gräns genom en hård tränare. Men balansen mellan det och elak får aldrig överträdas. Jag är fostrad av bla en tränare som är fd militär och benhård. Den tränare jag har nu kan vara riktigt vass. Och det gillar jag! Ingen har lärt mig så mycket och fått mig att prestera så bra som min senaste tränare. Men hon ger också beröm, rikligt av det, om det är förtjänt. Och man tar sig dit med hennes hårda krav och guide-ning varje ridpass.

***Knapplån***

Nu är jag visserligen inte medlem i någon klubb, men jag arrangerar kurser i akademisk ridkonst så jag hoppas det är OK att jag svarar.
Den tränare jag anlitar tar emot elever på alla nivåer, från nybörjare upp till sin egen nivå (riddare).
Dock vet jag att Bent Branderup på sina clinics endast vill ha ryttare som är på väpnar- eller riddarnivå. Och nog är det så, att om man är nybörjare kan man lära grunderna på ett annat (och betydligt billigare) sätt genom att rida för någon av riddarna, eller deras väpnare.

Kan bara svara på hur det har varit på dom flästa hoppträningarna jag har varit på och då har dom olika grupper beroende på vilken nivå man tävlar/tränar på tex gröna hästar/ryttare och vilken tävlings nivå man ligger på typ 1m, 1,20m osv tävlar man på en vis höjd förväntas även kunskaperna på markarbetet att höjas.

Sedan det om hur tränare skall vara?

Tycker det är lika självklart att en tränare skall säja i från om jag rider som en kratta som att ge beröm när det går bra.
Jag väderar även beröm högre från en tränare som oxå säjer i från om jag rider som en kratta.

Kram

Hugger sista:

Själv tycker jag det är ganska stor skillnad mellan hopp- och dressyrträning hur lätt det verkar vara för tränaren att hitta ekipagets nivå. Dessutom är det väl så att det går bättre att bli skälld på av någon man regelbundet tränar för och som vet vad man kan än av en tränare man träffar för första gången. Det måste väl finnas i tränarens huvud att alla inte kan allt tränaren vill att de ska göra på första försöket - då skulle man ju inte behöva vara där?

Jag vet inte heller riktigt med mig att det framgått vid anmälan på andra ställen vad man bör kunna, däremot vill jag själv gärna titta på någon träning just för att få en uppfattning om hur tränaren tänker och hur den behandlar just olika typer av problem som ryttaren har och det är ju svårt när det är en tillresande tränare.

Å andra sidan borde hemmatränarna ju ha hjälpt sina ryttare med sådan grundläggande träning redan?

Liknande trådar

Övr. Hund Är ingen flitig skrivare på buke, men en väldigt flitig läsare. Jag vet att det finns väldigt många vettiga människor med stor kunskap...
2
Svar
37
· Visningar
6 518
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30