Sv: Träning av unga hästar
Om hästen får träna sig själv som ung i stora kupperade hagar och med mycket utevistelse. Då stämmer det, kanske inte att de blir större men ben senor och ligament blir mycket hållbarare. Även hjärtmuskeln och lungorna utvecklas och stärks.
Forsking finns, tyvärr kommer jag inte ihåg alla ställen som det funnits om det, bara att det stod i Ridsport för några år sedan. Ja och att veterinärena på Helsingborgs hästklinik pratar mycket om det.
Forskning visar också att det som inte blivit gjort i rätt tid (från nyfött föl till ca två år) aldrig kan tas igen när det gäller utvecklingen på hästens skelett. D v s utevistelsen. När det gäller hjärta och lungor finns det även dokumenterat att det gäller andra däggdjur också som bl a människan.
Där emot vet jag inte om någon forskning som visar på att "påtvingad" träning (ridning m m ) stärker hästen. I det fallet har jag bara hört tvärt om att det ökar riskerna för slitage. Det ska beror på att i frivillig träning kan hästen stanna av när det inte känns bra längre och variera den på ett naturligt sätt. När människan styr träningen blir gärna mer ensidig än vad unghästarna åstadkommer i hagen och även mer konsentrerad. Jämför gärna med hur rekommendationerna är när det gäller storvuxna hundraser, dessa ska inte heller tränas utan få röra sig fritt tills de vuxit färdigt.