Träning av era fälttävlanshästar.

M

Montgomery

Hur tränar ni era fälttävlanshästar? Går ni efter ett schema som ni går strikt efter varje vecka, eller tar ni det som det kommer?
vad tränar ni i veckorna,, skritta ut, rida ut, terräng, NH, dressyr osv?

Sv: Träning av era fälttävlanshästar.

Hur tränar ni era fälttävlanshästar? Går ni efter ett schema som ni går strikt efter varje vecka, eller tar ni det som det kommer?
vad tränar ni i veckorna,, skritta ut, rida ut, terräng, NH, dressyr osv?

Jag gör ett schema för varje vecka, det ser olika ut beroende på hur det har gått veckan innan.
Men som ram har jag 1-2 Hopp/terräng, 2 dressyrpass, och sen resten i skogen. Ibland blir det ett extra dressyrpass och ibland prioriterar jag skogen, det beror helt på hur hon känns.
Det jag tycker är viktigast äör inte planeringen utan att man rider omväxlande inte 3 dagar i rad med dressyr i ridhuset. Det tror jag varken ryttare eller häst mår bra av :grin:

Den här veckan tex:

Måndag: Red ut, trav och galoppintervaller + lite klättring
Tisdag: Skrittade ut lite klättriong idag med
Onsdag: Dressyrträning för instruktör
Torsdag: Travintervaller i skogen
Fredag: Dressyrpass, kavaletti och skänkelvikningar
Lördag: Hoppträning för instruktör
Söndag: Skritta ut och klättra igen

Jag har för det mesta inget konkret schema, tänker väl lite i huvudet bara. Försöker att rida så varierat som möjligt och inte t.ex. tre dressyrpass dagarna efter varandra.
Men det brukar väl bli 1-2 pass dressyr, 1 hoppass och resten ut. En dag brukar han vila och ytterligare en dag brukar det bara bli skritt ute.

Jag tar det lite som det kommer men det blir ju lite mer strukrurerat veckan innan tävlig tillexempel, då vill jag hoppa någon dag innan, hinna rida igenom programmet hemma några gånger och ex ta några hopp terrängen.

Men jag trimmar tex gärna dressyr några dagar efter varandra, så man "kommer igenom" ordentligt, har bara fullblod och dom tappar sällan framåtandan bara av att gå på dressyrbanan några dagar på raken.

Dom har alltid ledigt dagen efter tävlig.

Varierar ganska mkt men den här veckan kommer det se ut ungefär så här:

Mån: Dressyr
Tis: Uteritt konditionsträning
Ons: Hoppträning
Tors: Dressyr
Fre: Dressyr
Lör: Vila
Sön: Uteritt

Rider ganska mkt dressyr minst tre dagar i veckan och ibland upp till 4 ggr på raken min häst kräver ganska mkt dressyrridning för att hålla sig i trim där spänner gärna till alldeles för mkt annars.
En vecka med tävling är det oftast hoppning i början av veckan ngn vilodag ev. uteritt men annars resten dressyr.
Brukar planera ett ungefärligt schema varje vecka för o ha lite koll på vad jag gör.

Liknande trådar

Tävling Min häst är otrolig fin och hoppar super på träning och hemma men på tävling blir han så spänd ,bockig och så fort någon rider förbi han...
Svar
5
· Visningar
498
Senast: MiniLi
·
Hästmänniskan Hej, Jag går i nian och ska snart välja gymnasium. Jag vill gå på ett ridgymnasium men jag tycker att det ä lite förvirrande på...
Svar
11
· Visningar
1 285
Senast: Äpplet.
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 315
Senast: Lady_S
·
Ekonomi & Juridik Jag vet inte om jag ska posta detta under "Vård" eller "Ekonomi och Juridik", men nu blev det det senare. Vi har en ponny sedan 3 år...
Svar
14
· Visningar
1 460
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka