Träning av bakrädd häst, hur?!

cili

Trådstartare
Har en ettåring som jag börjat jobba lite smått med, och nu behöver jag er hjälp.
Att leda och så är inga problem alls, inte heller att ha på utrustning.
Men, det stora MEN:et i det hela, han är bakrädd. Hur ska jag gå tillväga för att komma vidare i träningen?

Inga problem att klappa på rumpan eller dra i svansen, så stora problem har vi inte. Men när det är någon en bit bakom, eller något som rör sig, då blir han nervös och rädd.

Kan tillägga att jag givetvis har unghästvana sedan innan, men inga bakrädda hästar finns i mitt register och jag vill inte förstöra mer för honom genom att gissa mig fram hur jag ska göra.

Sv: Träning av bakrädd häst, hur?!

min bibs va rlite bak rädd innan men har lugnat sej med ålderna och träning. börja allt sakta. tömkör precis jämte den så den ser dej sen går du längre och längre från den med tiden och prata hela tiden så den vet att du e där. de funkade super för mej nu har min inget kvar av sin bak skygg het.

sen tränade vi mkt med bommar, pressänningar, broar mm för att stärka självförtroendet.. de hjälpte mkt. Den dagen vi var ute å givk å hennes mamma vägrade gå över trä bron å hon vågade gå fört då växte hon kan jag lova hon var så stålt över sej själv så de stog härliga till. massa berömm å träning så går allt

Tömkör mycket och gör som någon skrev innan. Sen när hästen blir lite mer van kan du börja tjoa, hoppa därbak, kasta löv eller något annat roligt :D
Öka succesivt så du aldrig skrämmer för mycket, om hästen reagerar på ljudet så sluta göra det, låt hsten lugna ner sig och gör det sen igen och igen tills den märker att det inte är något farligt..

Så brukar jag göra iallafall! Finns kanske bättre sätt men de har funkat bra på mina:D

Tömkör du med eller utan hel/halvstängt huvudlag? Om du kör de med, ta bort de! Ta allt lugnt & stilla och så tyst som möjligt.

Det bästa vore om du kunde ha hjälp av andra när hästen är bakrädd. Ha en-två personer fram (om två, en på var sida) och en person bak. Då kan personen/erna som går fram lugna hästen när det blir orolig, det är lite svårt att lugna när du står någon meter bakom och är själv, men om ni är flera kan ni stötta hästen när den behöver det som bäst. :)

Det brukar släppa om man tar det lugnt och försiktigt och vänjer dem i lugnt och försiktigt i små doser.

Lycka till! :)

Okej okej... allt det..
Men!
Så tyst som möjligt?! Hur ska man då kunna köra "som vanligt" sen?

När jag körde in en pålla så skramlade jag lite extra och hojtade och hade oss...
(i lagom dos då, alltid beröm efteråt)
Hon blev kanonfin, vem som helst kan köra osv..
Körde med både halv- och helstängt...

Så njaa... just den punkten reagerar jag emot

nu är problemet ur världen för tillfället, hästen är såld :)
det var ingen som ville köpa honom förut, det var därför jag började jobba med honom så han skulle komma för vagn. det är ju lättare att sälja en snart-tvååring om den haft vagn åtminstone. men som sagt hittade vi en köpare nu ändå

Liknande trådar

Hästhantering Nu behöver jag alla tips jag kan få! Har en ny häst här hemma, en unghäst närmare bestämt. Tidigare ägare (och uppfödare) har haft...
Svar
17
· Visningar
4 313
Senast: Cattis_E
·
Relationer Vad är hemligheten bakom att lyckas i långa relationer? Alltså inte att bara vara i en långvarig relation utan att faktiskt trivas i...
13 14 15
Svar
287
· Visningar
37 811
Senast: monster1
·
Hästmänniskan Varning för väldigt långt inlägg. Jag behöver lite råd och tankar angående hur jag ska göra med mina hästar i framtiden. Jag tar snart...
Svar
14
· Visningar
3 881
Senast: __sofia__
·
Dressyr Hej! Jag började rida en häst nu i vintras efter att ha sålt min egna, och nu vänder jag mig hit för att försöka få lite råd innan mitt...
2
Svar
27
· Visningar
3 411
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar